iMac G5 fans blijven maar loeien

Ik heb al een tijdje een iMac G5 1.6, en het is nooit ongebruikelijk geweest dat de fan soms eens flink wat werk moest verrichten. Vroeger echter, ging de fan weer langzamer draaien zodra die extra inspanning niet meer nodig was; dus bijvoorbeeld als ik het heavy-load programma afsloot.

Maar nu blijft de iMac op dat ‘hoogste’ niveau loeien, het lijkt erop alsof 'ie niet meer terugschakelt.

Ik heb PRAM en NVRAM al gereset (command+option+P+R). Heeft iemand nog andere suggesties?

gewoon terug naar je dealer gaan, dit is een bekend probleem. deze zal er dan vorzorgen dat hij bij een apple repair centre komt

Hier het zelfde probleem gehad. Ik adviseer alles te backuppen en bij een Apple service point langs te gaan om het te laten repareren. Voor de dichtsbijzijnde Apple service point moet je even Apple bellen. Of bij de winkel terug gaan als je hem niet online bij Apple hebt aangeschaft.

Voor zij die dit probleem opgelost hebben, wat is er dan precies aan de hand?

Kijk [url=http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?p=397767&highlight=imac+opstijgen#397767]hier[/url] eens.

Dit ligt (helaas) vaak aan het moederbord van je iMac G5. Ik werk op de TD, en daar hebben we deze week ook iets van 8 iMacs met deze klacht binnen gekregen. Na vervanging van het moederbord, of soms zelfs de fan, is dit opgelost... Alleen is dit een wereldwijd probleem, dus de onderdelen zijn op dit moment moeilijk aan te slepen van Apple af. Wij krijgen ze ook mondjesmaat binnen, dus het makkelijkste is je probleem melden bij een Apple service centre (Macsupport Uitgeest bijvoorbeeld). Daar maken ze dan een bestelling aan voor het onderdeel. Je kunt dan je iMac vaak weer meenenemen, en dan wordt je gebeld zodra het onderdeel binnen is. Dit kan wel een 2 weken duren... Succes!

MIjn processor stond standaard op maximaal. Met de installatie van Tiger heb ik hem weer op automatisch gezet, want de fans loeide hier ook al iets meer. Met automatisch is de Mac lekker stil. Ik heb ook een 1.6ghz, 768 MB ram.