Imac G5 geheugen en HD upgrade hulp gevraagd

Hopelijk kan iemand me helpen met volgende vragen over het upgraden van een imac G5 1,8Ghz 20"

-De interne harde schijf van 160 Gb zou ik graag vervangen door een zo groot mogelijk model, maar ik heb gehoord dat er bij de grotere schijven wat meer warmte vrijkomt. De imac G5 zou daar nogal gevoelig aan zijn. Kan iemand me een schijf aanraden, of misschien vertellen welke modellen door apple in de 400 Gb gebruikt worden?

-Bij het overzetten van de HD, wat is dan de beste manier om de data over te zetten? Kan ik gewoon een image maken en die op de grotere schijf zetten?

-De imac is uitgerust met 2x512mb geheugen, misschien wil ik dit vervangen door 2x1Gb. Nu zou ik persoonlijk kiezen voor kingston geheugen, ik weet alleen niet welke serie. Is bijvoorbeeld de value serie bruikbaar? en is er onderling prestatieverschil tussen de merken en series als ze in een mac zitten?

een 400 gb harde schijf zal wel wat warmer worden, maar schijfen worden vooral warmer van harder draaien, dus als je een 7200 rpm schijf hebt zit het wel goed. de data die je op je oude schijf hebt staan gaat wel moeilijker op de nieuwe, omdat de imac maar 1 schijf kan herbergen, moet je of een extern kastje kopen en daar de schijf in doen, of aan de mac-dealer vragen of zij iets weten. (het hun laten doen)

En wat het geheugen betreft moet het hier aan voldoen:

PC3200, unbuffered, nonparity, 184-pin, 400Mhz DDR SDRAM

Voor de rest maakt het dus geen ruk uit… Kingston is sowieso wel een slimme keuze want zij maken gewoon heel goed geheugen 8) (Plus levenslange garantie)

Allereerst al bedankt voor de snelle antwoorden.

Het geheugen lijkt al opgelost, dat word dan waarschijnlijk gewoon goedkope kingston of corsair series.

De data overzetten gaat sowieso via een externe hd, een lacie porschedesign firewire 160Gb ding, het was eerder de vraag of ik gewoon een image kan overzetten, of moet ik alles opnieuw installeren?

Ik ga nog effe wat googelen op reviews en vergelijkingen van hd’s :smiley:

van geheugen voor je iMac G5 raad ik je dat van macstuff.nl aan. Goed geheugen en goede service als je module het begeeft (wat ook belangrijk is).

[quote:4952c71c18="Orson"]van geheugen voor je iMac G5 raad ik je dat van macstuff.nl aan. Goed geheugen en goede service als je module het begeeft (wat ook belangrijk is).[/quote:4952c71c18]

Gewoon je spul kopen bij de lokale computerboer… Zit je in de buurt, mocht er iets misgaan en heb je dus ook geen gekloot met verzending en weet-ik-het-niet-wat als het niet mocht werken…

[quote:9dd0e91477="burner"] -De imac is uitgerust met 2x512mb geheugen, misschien wil ik dit vervangen door 2x1Gb. Nu zou ik persoonlijk kiezen voor kingston geheugen, ik weet alleen niet welke serie. Is bijvoorbeeld de value serie bruikbaar? en is er onderling prestatieverschil tussen de merken en series als ze in een mac zitten?[/quote:9dd0e91477]

bij bv. informatique.nl kan je mbv geheugen configurator kiezen uit apple compatible - Dane elec - of - - Kingston - geheugen, dan krijg je de juiste bestelcode van fabrikant te zien.

Bij een KIT krijg je 2 identieke modules die door fabrikant getest zijn dat ze niet te veel afwijken.
(een kit bestaat dan uit 2 stuks 1GB modules)

Kingston KTAG5400/2G, 2GB PC3200 Kit Apple
Partnr: KTA-G5400/2G

Dane elec 1GB module (geen KIT, dus dan 2 bestellen !)
Partnr: DA-PMG5400-1024

Informatique is zeker een aanrader. Ze mogen dan wel geen ervaring met de Mac hebben, maar ze hebben wel een goede service en als je vraagt of ze het geheugen voor je in de computer willen plaatsen, doen ze daar niet moeilijk over (bij mij tenminste).

En is het niet een idee om gewoon een externe (firewire) behuizing te kopen en daar een grote schijf in te zetten? Dan heb je ook geen last van eventuele warmte-ontwikkeling…