iMac G5 in aantocht

Beste maccers,

Even een vraagje. Ik sta op het punt om een imac G5 aan te schaffen. De 20" wel te verstaan. Alleeen heb ik nog een paar onzekerheidjes.
Ik heb en speedtouch modem, ik wil draadloos met airtunes. Hoe zit dat nou precies?
Sluit ik dat modem aan op de airtunes en hoe kan ik dan muziek via mijn stereo afspelen. Nog een draadje van airtunes naar de stereo??? Ik heb beperkingen qua draden want stereo staat beneden, iMac komt boven en modem staat ook boven. Iemand een creatieve en slimme oplossing?

Waar haal ik goedkoop EN GOED Ram geheugen? Mac Rotterdam OK?

O ja, last but not least. Hoe gaat het met de Intel ontwikkelingen? Als ik nu een G5 chip heb en over een jaar is er Intel? Lusten ze elkaars software dan nog wel??? Iemand een idee?
Moet ik nog een jaar wachten op een InMac pentium V

Je hangt een express naast je stereo, en je kunt airtunen op je stereo. Draadje van de express naar de stereo, en de express zorgt voor de draadloze verbinding.

Wel jammer want je gebruikt dan niet de volledige functionaliteit van de express als draadloze station, je kan hier namelijk ook je netwerk inpluggen om draadloos te maken, en er een printer aan hangen om draadloos te printen.

Maar wel de beste oplossing m.i.

Roel

Hoi, Over airTunes kunnen meer mensen je misschien meer vertellen. Ik hoop dat je veel plezier hebt van je nieuwe iMac, want er is niet echt een reden om het uit te stellen. De computerindustrie gaat altijd zo hard dat alles wat je nu koopt over een paar maanden alweer is verouderd. Een van de voordelen van de mac is dat het niet zo extreem is als in de pc-wereld. Mijn twee jaar oude pc heeft al moeite met sommige spellen, terwijl onze G4's hier op de zaak draaien als een zonnetje. Geheugen kopen kan je net zo goed bij de computer-kraker op de hoek, zolang je maar garantie hebt, ik heb ook bij de Mac winkels wel eens slecht geheugen gekocht, zorg dat je het mag terugbrengen bij storingen. Mac Rotterdam is trouwens goed, doe Jeffrey de groeten! Intel komt er aan, maar apple kennende kan je nog een tijd voort met de 'oude' chips. Hopelijk kunnen anderen je ook helpen met airtunes, vind het trouwens ook interessant! :D

Roel ik wil ook draadloos internetten hoor.

Op de vraag over draadloos internet en airtunes met de Airport Express: De modem moet in ieder geval worden aangesloten op de Airport Express, anders heb je geen draadloos internet. Om je iTunes muziek op je stereo te kunnen afspelen moet er volgens mij een draadje lopen van de Airport Express naar de stereo. Indien dit niet kan - wegens te lang - is volgens mij een goede (maar dure) oplossing een tweede Airport Express beneden aan de stereo. Van zodra er een Airport Express gekoppeld is aan de stereo, stuurt je iMac via zijn ingebouwd Airport Extreme kaartje de muziek naar de Airport Express die aan de stereo hangt.

Wat de switch naar Intel betreft raad ik u aan de speech van Steve Jobs op het WWDC even te bekijken.
Hij heeft het daar over Universal Binaries, die - zoals de term al doet vermoeden - op beide processoren zullen draaien. Daarover zou ik mij dus niet te veel zorgen maken, ook al omdat er miljoenen mensen zijn die een PowerPC-mac hebben. Apple gaat die heus niet allemaal laten vallen hoor.

groetjes,
Rulus

Zo te horen is jouw enige probleem dat je modem zover van de stereo staat probeer er voor te zorgen dat dit ook een draadloos modem wordt dan kan die bij de stereo in de buurt staan en is je probleem opgelost.

greetz knarf :lol:

Als je naast het modem ook de stereo wilt gebruiken via de AirPort Express (en niet Airtunes, dat is puur en alleen de naam voor de iTunes-go-wireless-functie) dan moeten ze allebei met een draad verbonden zijn.

Modem naar APX en APX naar stereotoren. Vaak staan die niet bij elkaar in de buurt, dus zul je inderdaad een kabel moeten verlengen of nog een tweede APX kopen.

Succes.

[quote:ed57ab22ef="roelboekel.nl"]Wel jammer want je gebruikt dan niet de volledige functionaliteit van de express als draadloze station, je kan hier namelijk ook je netwerk inpluggen om draadloos te maken, en er een printer aan hangen om draadloos te printen. [/quote:ed57ab22ef] Wat bedoel je hier nu mee Roel?

Ik heb een Airport Express primair als hoofdstation voor het draadloos netwerk. Hier hangt dus mijn Speedtouch aan. Daarnaast gaat er een kabeltje naar de installatie voor Airtunes. Bovendien zorgt de Express er voor dat ik contact kan maken met mijn iBook en dat de iBook draadloos kan printen naar mijn laserprinter. Kortom; alles in één Airport-station.

Je kunt natuurlijk ook een kabeltje in je Mac proppen en die naar de installatie leiden. Dat heeft echter één zeer belangrijk nadeel! Al je geluid gaat naar de stereo. Ook de systeemgeluiden. En je hoort niets op je Mac als je een kabeltje aan de geluids-uitgang hangt. Met de Airport Express heb je dat dus niet.

Daarnaast kun je ook vanaf een iBook of Powerbook de muziek op de je iMac delen. Dus met je iBook in de keuken de muziem vanaf je iMac naar de stero sturen. Een soort hele dure afstandsbediening dus. Overigens kan je ook een afstandsbediening voor je Airport Express kopen…

[quote:511ae6b43e="rulus"]Op de vraag over draadloos internet en airtunes met de Airport Express: De modem moet in ieder geval worden aangesloten op de Airport Express, anders heb je geen draadloos internet.[/quote:511ae6b43e]Nee hoor. Als de iMac en de modem bij elkaar in de buurt staan kan je die iMac bedraad aansluiten op de modem en de internetverbinding laten delen. De Airport express kan dan bij de stereo geplaatst worden. Als je dan met bijv. een wifi iBook op de bank zit hebt je via wifi verbinding met de iMac die de internetverbinding deelt.

Hoe het werkt vind je hier (macwereld.nl), alleen moet je even kijken hoe je e.e.a. aansluit en deelt, ik geloofdat het bij jou net andersom is dan in dit voorbeeld. Moet verder niet uitmaken.

Ik weet niet precies wat jouw wensopstelling is maar zo kan het wel.

[quote:ce16b57b14="Willy"]Roel ik wil ook draadloos internetten hoor.[/quote:ce16b57b14]

Ho sorry, ik ging er even van uit dat je al een draadloze modem/ router had… Dat is dus niet het geval. In that case zou ik gewoon je modem naar beneden brengen, daar komt toch ook ergens je kabel binnen. Daar een express aanhangen om je “internet” draadloos te maken, kabeltje naar de stereo en je bent er ook.

Andere oplossing is inderdaad zoals eerder aangegeven express ergens boven hangen, UTP naar je modem en een stereo kabeltje door het halve huis naar je stereo. Het is te overwegen, zeker als je een klomp beton tussen de verdiepingen hebt zitten.

Ik heb de express ook beneden hangen naast de stereo, een UTP kabel onder de vloeg door getrokken naar de express, en heb mijn pB vaak ook gewoon boven en de onvangst is prima!

Succes! en gewoon dat ding halen, harstikke mooie machine!!

Roel

Even terzijde: Is het ook mogelijk om Airtunes te gebruiken als je mac bedraad is aangesloten op een Airport Express? Ik kon dit nergens vinden.

[quote:6896d73863="KarelWillem"][Wat bedoel je hier nu mee Roel? [/quote:6896d73863]

Misschien een beetje krom omschreven, maar ik bedoel ermee dat wanneer je de express alleen gebruik om je stereo van muziek te voorzien, dat je niet de andere functie van de express gebruik. Zoals jij al aangaf… Ik heb dezelfde opstelling ongeveer als bij jou thuis :wink:

Wat voor afstandsbediening heb je het trouwens over, die kan ik nog niet denk ik…

Roel

@fistkikker Zo had ik het inderdaad nog niet bekeken ...

[quote:629dd7d6b4="walterb"]Hoi, Mijn twee jaar oude pc heeft al moeite met sommige spellen, terwijl onze G4's hier op de zaak draaien als een zonnetje. [/quote:629dd7d6b4]

tsja. die G4 heeft zo mogelijk nog meer moeite met sommige spellen. een PC van 2 jaar oud kan nog net zo goed mee als een G4. zo niet beter. je moet er niet en dat geldt ook voor de G4 niet de laatste veeleisende software op draaien.

Heb nu ook een airport express maar ik zou graag het geluid van een dvd of internet stream die niet via iTunes loopt ook via de express naar m'n stereo sturen.

Zijn daar plugins/hacks voor?

Je hebt het programma airfoil wat heel erg handig is. Je kan hiermee alles naar je airport streamen. Het is alleen niet handig bij dvds omdat je dan een vertraging krijgt. Tenzij je het beeld aanpast met vlc .

http://www.rogueamoeba.com/airfoil/