iMac G5: jaren plezier?

Hallo,

helemaal nieuw hier, maar wel al een hele tijd aan het zoeken naar mijn eerste ideale Apple. Ik kan wel de standaard vraag stellen: is de iMac snel genoeg voor…bla…bla, maar dat geloof ik allemaal wel.
Wat ik wél zou willen weten: is de iMac G5 een goede opvolger voor mijn huidige 2,4 gHz P4 systeem? Ik wi labsoluut niet in snelheid achteruit gaan en als ik een iMac ga kopen wil ik er ook zeker een tijdje plezier van hebben!
Dan toch maar even ter informatie: ik draai nu Photoshop, Dreamweaver, Visual Studio (strakjes dus Xcode) en wat lichtere apps.

Wie kan me over de streep trekken met een eerlijk antwoord :smiley:

Bedankt alvast!

Ja een iMac G5 met 1,8 of 2,0 Ghz is absoluut sneller, en als je er dan ook nog 1 Gb geheugen in laat zetten dan heb je een systeem waar je jaren plezier van zult hebben.

[quote:df188dfca3="PeterK"]Ja een iMac G5 met 1,8 of 2,0 Ghz is absoluut sneller, en als je er dan ook nog 1 Gb geheugen in laat zetten dan heb je een systeem waar je jaren plezier van zult hebben.[/quote:df188dfca3]

Ik ben idd van plan een iMac G5 2,0 Ghz te kopen met standaar 512 mb. Dit wil ik later (lees: eerst sparen) uitbreiden naar 1 GB.

Ik wi look een normaal TFT scherm. Ik heb nu een Philips 17", maar als ik een beetje heen en weer beweeg wordt het scherm donkerder en lichter. Hoe is dat bij de iMac: goed/beter scherm?

En nog een vraagje: ik wil er misschien een 2e externe hd aan hangen (LaCie ofzo). Kunnen die dingen gewoon de hele dag aan staan? Worden die niet super warm etc?

ja de iMac is zeker weten sneller, laat je niet foppen door Megahertzen [url=http://pulsar.esm.psu.edu/Faculty/Gray/graphics/movies/mhz_myth_320f.mov]mHz Myth[/url]

Niet wachten met die extra 512MB, maar meteen doen! Kost je max €75 en maakt het gebruik van je iMac (zeker met Photoshop) een stuk aangenamer! :)

De kwaliteit van de philips monitor die ken ik niet maar een 20" scherm van de iMac is heel goed en heeft een hoge resolutie. Ga anders eens in een apple shop kijken om het zelf te ervaren. Ik heb aan mijn imac een 250 Gb Lacie firewire harde schijf staan en die staat aan wanneer de imac aanstaat, en dat is dus bijna altijd wanneer ik thuis ben. En van warm worden heb ik nooit iets gemerkt. Overigens hoor je die harde schijf wel enigzins draaien, maar ik vind het niet hinderlijk.

[quote:342fa92f0b="Stof"]Niet wachten met die extra 512MB, maar meteen doen! Kost je max €75 en maakt het gebruik van je iMac (zeker met Photoshop) een stuk aangenamer! :)[/quote:342fa92f0b]

Slecht 75 euro?!?! Kun je me vertellen hoe ik dat kan regelen :stuck_out_tongue:
Dan wil ik idd wel naar 1 gb toe. Hoe zit dat met geheugen: ik moet twee dezelfde modules nemen voor dual chanel toch? En kan ik beter é’n module van 1gb kopen (zodat de tweede er later bij kan) of twee keer 512mb?

Vertel me je ervaring, ik ben benieuwd!

off-topic:
ik ben hier net lid geworden en al zoveel reacties! Echt helemaal super geregeld hier. Hulde aan de (ervaren) gebruikers!

Misschien overbodig maar ik wil je even attent maken op de onderwijs korting die apple geeft. wanneer je ingeschreven staat bij een onderwijs instelling krijg je op hardware ongeveer 6 procent korting, op software nog meer. Is toch meegenomen. En neem gewoon 2x512 is zeker voldoende. 1 Gb geheugen bankjes zijn nog duur. En met 1 Gb in totaal werkt het prima hoor.

[quote:7ce8abe2a5="PeterK"]Misschien overbodig maar ik wil je even attent maken op de onderwijs korting die apple geeft. wanneer je ingeschreven staat bij een onderwijs instelling krijg je op hardware ongeveer 6 procent korting, op software nog meer. Is toch meegenomen. En neem gewoon 2x512 is zeker voldoende. 1 Gb geheugen bankjes zijn nog duur. En met 1 Gb in totaal werkt het prima hoor.[/quote:7ce8abe2a5]

Yep, ik was op de hoogte van de korting. Ik wil volgend jaar ook meedoen aan de apple design contest. Maar die ADC korting die je krijgt op een iMac zijn geloof ik niet zo heel hoog.

Trouwens: dat geugen voor 75 euro? Die heb je niet zo goedkoop in de apple store toch?

In de apple store voor het onderwijs kost 512 Mb extra 112,80 euro. Als je extra geheugen via mailamac koopt dan is het 55 euro ex btw. Het is dane elec geheugen, dus wel een goed merk.

[quote:429a50e1df="PeterK"]In de apple store voor het onderwijs kost 512 Mb extra 112,80 euro. Als je extra geheugen via mailamac koopt dan is het 55 euro ex btw. Het is dane elec geheugen, dus wel een goed merk.[/quote:429a50e1df]

Maakt het uit dat er dan twee modules in zitten van verschillende merken (ivm dual chanel) ? Of is dit een vraag voor het hardware forum…?

Ik heb zelf een 20". Het scherm daarvan is nog een stuk beter dan van de 17". Ik heb ook een LaCie ext. Firewire HD en die hoor je inderdaad (brommen). Maar de HD van de iMac hoor je beslist niet! Ook werkt de iMac heel stil. Je hoort de koelventilatoren zachtjes spinnen. Vergelijk het met een ventilator in de auto die op de zachtste stand staat. Alleen als je de processor de computer opdraagt op de hoogste snelheid te werken hoor je de ventilatoren wat luider (maar nog steeds veel stiller als een PC) Met 512mb kun ja al heel prima uit de voeten hoor! Je kunt het nog uitbreiden tot 2Gb, maar met 1Gb werkt het eigenlijk al subliem. Eigenlijk kun je programma's als Dreamweaver en Photoshop al heel goed gebruiken op een iMac G4, maar een G5 is aanmerkelijk sneller en zal je huidige P4 op deze fronten zeker verslaan.

[quote:cef02944a0="AppletjeEitje"][quote:cef02944a0="PeterK"]In de apple store voor het onderwijs kost 512 Mb extra 112,80 euro. Als je extra geheugen via mailamac koopt dan is het 55 euro ex btw. Het is dane elec geheugen, dus wel een goed merk.[/quote:cef02944a0]

Maakt het uit dat er dan twee modules in zitten van verschillende merken (ivm dual chanel) ? Of is dit een vraag voor het hardware forum…?[/quote:cef02944a0]

Allereerst van harte welkom op dit forum en alvast veel succes met je keuze voor de juiste iMac!:slight_smile:

Wat betreft je geheugenvraag: het maakt bar weinig uit van welk merk de modules zijn, zolang het een fatsoenlijk A-merk is met een goede garantie zal het ook goed werken. Ik heb zelf geheugen van Corsair in mijn PowerBook zitten. Dat A-merk is onder andere verkrijgbaar bij MyCom en het werkt uitstekend. Let alleen even op de Cas Latency. Dit zijn de reactietijden van het geheugen. Die moeten bij beide modules gelijk zijn (bijvoorbeeld allebei CL2.5) Overigens hoort in de iMac G5 DDR400 Mhz geheugen (PC-3200). Wanneer je goed oplet zal alles goed werken en kun je onbezorgd computeren. Eindelijk eens wat anders dan Windows 8)

@Pleeborstel:

Top :slight_smile: Weet je ook zo welke Cas Latency de iMac voor zijn geheugen gebruikt?

Iedereen touwens er bedankt voor de snelle en goede reacties!

Mij hebben ze altijd gezegd (of wijsgemaakt :-) ) dat je beter 2 x 512 geheugen erin kan proppen dan 1 x 1gig. Het systeem kan dan de 2 geheugenbanken aanspreken voor berekeningen of zoiets. Vast iemand op het forum hier die dit tecnisch kan bevestigen of ontkrachten. Steek er wel zeker 2 x hetzelfde merk van geheugen in..

Grtz

TOm

Het heeft voordelen om twee geheugen reepjes met dezelfde eigenschappen te plaatsen.

Dan kan de iMac namelijk dual channel gebruiken. Vraag me niet precies wat het inhoud. Maar op barefeats heb ik gelezen dat het in syntetische benchmarks een verschil maakt, maar daar stond bij dat het voor normaal gebruik te verwaarlozen zou zijn.

Dus tweemaal 512 of tweemaal 1024 is sneller. Maar het effect is in de praktijk verwaarloosbaar.

http://www.barefeats.com/imacg5d.html

[quote:5e33d6beca="AppletjeEitje"]@Pleeborstel:

Top :slight_smile: Weet je ook zo welke Cas Latency de iMac voor zijn geheugen gebruikt?

Iedereen touwens er bedankt voor de snelle en goede reacties![/quote:5e33d6beca]

Als ik me niet vergis was de Samsung stick die ik uit mijn iMac G5 heb gehaald CL3. 90% zeker, maar ik heb hem verkocht, dus ik kan het niet meer controleren. Heb er zelf twee 512MB’s Kingston sticks voor in de plaats gezet.

[quote:efd1f22e94="AppletjeEitje"]Yep, ik was op de hoogte van de korting. Ik wil volgend jaar ook meedoen aan de apple design contest. Maar die ADC korting die je krijgt op een iMac zijn geloof ik niet zo heel hoog. [/quote:efd1f22e94]

Dat zal zo rond de 10% liggen. Voor een PowerMac of PowerBook schommelt dat rond de 20%

TLM

[quote:e33f89fd87="AppletjeEitje"]@Pleeborstel:

Iedereen touwens er bedankt voor de snelle en goede reacties![/quote:e33f89fd87]

In principe ondersteunt de iMac alle Cas Latency tijden die te vinden zijn bij DDR 400 Mhz modules. Het enige wat ik je aanraad is om Cas Latency 2.5 te gebruiken. Deze modules zijn op dit moment de snelste die betaalbaar zijn. Lagere Cas Latency modules zijn moeilijker te vinden en vaak ook een stuk duurder terwijl ze nauwelijks beter presteren. Verder is het raadzaam dat beide modules dezelfde Cas Latency hebben (dit zei ik gisteren al), dit om eventuele problemen te voorkomen. Ik hoop dat ik je ermee heb kunnen helpen. Succes met je nieuwe iMac. :slight_smile:

Appletjeeitje wil je geen problemen en zelfmontage, dan zou ik voor dit eenmalige prijsverschil voor 'origineel' gaan. Op 'apple-discussions' heb ik ook wel het een en ander gelezen over problemen met 'niet Apple' geheugen. Een erg stille externe HD is de LaCie 160GB Porsche Design FireWire. Als je dan toch korting krijgt kan je die ook in de Apple Store bestellen voor € 149, ook die kan je niet veel voordeliger op het internet elders kopen.