iMac G5 kan ook overweg met DVD+R en DVD+RW schijven!!

Ik ben tot ontdekking gekomen dat de brander die in een iMac G5 zit ( Matshita DVD-R UJ-825) ook de DVD+R schijven brandt!! Dit scheelt aanzienlijk in de kosten aangezien DVD-R schijven duurder zijn i.v.m. de heffing!!

Doe er je voordeel mee. :smiley:

Dat was al sinds de eerste superdrive van apple. Je hoeft er alleen toast te gebruiken. Finder pakt alleen - schijven en toast pakt zowel - als +

En dat vind ik weer handig om te weten. :)

[quote:0953c90833="H@roldBeer"]Dat was al sinds de eerste superdrive van apple. Je hoeft er alleen toast te gebruiken. Finder pakt alleen - schijven en toast pakt zowel - als +[/quote:0953c90833]

Maar sinds een hele tijd (Mac OS X 10.3.4 of was het .5?) pakt ook de Finder zowel - als +, mits je Superdrive daar geschikt voor is. En dat is zo’n beetje vanaf de eerste generaties G5’s het geval.

[quote:1a29a12acd="Esquare"][quote:1a29a12acd="H@roldBeer"]Dat was al sinds de eerste superdrive van apple. Je hoeft er alleen toast te gebruiken. Finder pakt alleen - schijven en toast pakt zowel - als +[/quote:1a29a12acd]

Maar sinds een hele tijd (Mac OS X 10.3.4 of was het .5?) pakt ook de Finder zowel - als +, mits je Superdrive daar geschikt voor is. En dat is zo’n beetje vanaf de eerste generaties G5’s het geval.[/quote:1a29a12acd]

Ik heb powerbook G4 en ik kan gewoon + en - branden. Dus niet de eerste generatie G5 heeft dat. :wink:

Ik bedoelde dus: ongeveer vanaf het moment dat die dingen uitkwamen (september 2004). Met zo'n beetje alle modellen sinds die tijd moet het kunnen. Mijn G4 AlBook kan het echter niet.

Daar heb je Toast dus niet bij nodig!

@Esquare Jah inderdaad, je heb gelijk.

[quote:420abcbb42=“jantjeerd”]Ik ben tot ontdekking gekomen dat de brander die in een iMac G5 zit ( Matshita DVD-R UJ-825)
ook de DVD+R schijven brandt!! Dit scheelt aanzienlijk in de kosten aangezien DVD-R schijven duurder zijn i.v.m. de heffing!!

Doe er je voordeel mee. :D[/quote:420abcbb42]

Alsnog gefeliciteerd met je ontdekking :wink:

DVD RW + en - schrijven kan alweer een tijdje. mijn iMac G4 doet het in ieder geval wel.

als je wilt weten welke formaten je drive aankan, ga je naar terminal en typ je:

drutil info

[quote:d7507a9a73="EagerB0bNerd"]drutil info[/quote:d7507a9a73]

Hey das cool :slight_smile:

[code:1:d7507a9a73]
MATSHITA CD-RW CW-8123 CA0T

Interconnect: ATAPI
SupportLevel: Apple Shipping
Cache: 2048k
CD-Write: -R, -RW, BUFE, CDText, Test, IndexPts, ISRC
DVD-Write:
Strategies: CD-TAO, CD-SAO, CD-Raw
[/code:1:d7507a9a73]

Mijn iBook G4.

Hmm ik meende dat je dat ook in System Profiler kon opzoeken.
Neej ik ben in de war met Tiger, daar zit in je Profiler een aparte afdeling ‘Disc Burning’ die ook die info geeft als drutil.

Help!! Ik heb net een nieuwe laptop :Ibook G4 en ik ben echt een leek, maar wil twel graag leren.. Mijn muziekjes download ik nu via poisoned en bevalt erg goed. Maar is er ook een apart programma voor films? Want dat gaat heel lang duren als dat via poisoned moet. HELP? Voor jullie is t vast een peuleschilletje... :innocent:

[quote:1583d71a0e="Kaartje"]Help!! Ik heb net een nieuwe laptop :Ibook G4 en ik ben echt een leek, maar wil twel graag leren.. Mijn muziekjes download ik nu via poisoned en bevalt erg goed. Maar is er ook een apart programma voor films? Want dat gaat heel lang duren als dat via poisoned moet. HELP? Voor jullie is t vast een peuleschilletje... :innocent:[/quote:1583d71a0e]

Het nadeel van programma’s als Poisened is dat ze traag zijn. Meestal heeft het gewoon te maken met diegene waar jij het bestand van download. Deze persoon kan zijn lijn ‘geknepen’ hebben zodat jij maar langzaam kan downloaden.
Nu de Itunes Music Store ook in Nederland geopend is (open iTunes maar eens en klik op ‘music store’ aan de linkerzijde) kun je volledig legaal zeer goede kwaliteit muziek downloaden.
Kortom, het is maar afwachten met programma’s als Poisened. Ze werken toch altijd op je zenuwen.

Ik lees vanmorgen in 1 van de laatste , al dan niet de laatste consumentengids een stukje over de "platte" G5:

Er stond zoiets in als dat het een te hoge prijs zou zijn voor dat wat je krijgt. En de G5 zou géén DVD+R kunnen branden. Voordat er een mail van mij naar de consumentenbond gaat moet het natuurlijk wel zeker zijn dat de G5 wel degelijk DVD+R aan kan.

De titel van dit draadje is toch duidelijk genoeg, dacht ik zo. :lol:

[quote:896774afd7="sypie"]Ik lees vanmorgen in 1 van de laatste , al dan niet de laatste consumentengids een stukje over de "platte" G5:

Er stond zoiets in als dat het een te hoge prijs zou zijn voor dat wat je krijgt. En de G5 zou géén DVD+R kunnen branden. Voordat er een mail van mij naar de consumentenbond gaat moet het natuurlijk wel zeker zijn dat de G5 wel degelijk DVD+R aan kan.[/quote:896774afd7]
Er stond ook bij dat ze 'm niet getest hadden, dus wat klagen ze nou?
Met Toast kan je sowieso DVD+R branden, zelfs met een G3 iBook :wink: .

Dat de Mac +R ondersteund is al oud nieuws inderdaad...

De hamvraag is: ondersteund iDVD nu ook +R op de nieuwe iMacs ?

[quote:395f59edd5="sypie"]Ik lees vanmorgen in 1 van de laatste , al dan niet de laatste consumentengids een stukje over de "platte" G5:

Er stond zoiets in als dat het een te hoge prijs zou zijn voor dat wat je krijgt. En de G5 zou géén DVD+R kunnen branden. Voordat er een mail van mij naar de consumentenbond gaat moet het natuurlijk wel zeker zijn dat de G5 wel degelijk DVD+R aan kan.[/quote:395f59edd5]

Die Consumentenbond moeten ze ook een keer opdoeken…
Zijn in mijn ogen stelletje onprofessioneel volk…

We hebben het niet voor niets 2 jaar geleden opgezegd :stuck_out_tongue:

Er zijn in Nederland vier keer zo veel Consumentenbond-leden als Mac-gebruikers... Dus wat zal er het eerst opgedoekt worden, denk je? :cry:

de consumentenbond? want die liegen...