iMac G5 kopen (enkele vragen)

Ik ben van plan een nieuwe iMac G5 aan te schaffen. Ergens in m'n achterhoofd heb ik nog wel het id om voor de Mac Mini te gaan, maar ik ben toch bang dat ik daar in de toekomst niet tevreden mee ben.

[b:c344859e97]Op dit moment[/b:c344859e97]
Op het moment werk ik met een G3 iBook 500Mhz/640Ram (veel ste traag) en een AMD Athlon 1,6Ghz (Redelijk).

[b:c344859e97]Eisen / doelen[/b:c344859e97]
Ik zal de mac voornamelijk gebruiken voor internet/email/msn. Maar belangrijker:

• [b:c344859e97]veel foto bewerking, plaatjes bewerken etc. Met bijvoorbeeld Adobe Illustrator of Adobe Photoshop. Ik doe dit vaak,
    maar de fotos / plaatjes zijn niet gigantisch. Vaak voor webdoeleinden.
    [/b:c344859e97]-[b:c344859e97] Programmeren (in Java) in zwaardere omgevingen zoals jbuilder & eclipse[/b:c344859e97]
  • beetje amateur videobwerking met bijvoorbeeld het nieuwe iMovie…
  • spelen met programmas als Garageband. Eventueel later een keyboard toevoegen.
  • af en toe een spelletje
  • [b:c344859e97]Tiger draaien![/b:c344859e97]

[b:c344859e97]Vragen[/b:c344859e97]
Ik zat te denken aan de 1,6Ghz iMac. Zo-ie-zo zal ik er 2x 512 of 1x 1GB bijzetten.
Maar de verschillende verkopers brengen me in de war.

• de een zegt totaal geen verschil te meren tussen 1.6Ghz en 1.8Ghz, de ander zweert
    dat ik een 1.8Ghz moet nemen… hoe is jullie ervaring met de verschillende modellen?
    Hebben de 1.8Ghz echt meerwaarde? (wanneer je ervan uitgaat dat ik NIET geintereseerd ben
    in een DVD brander - die koop ik eventueel later wel, dual layer & extern)

• 1 verkoper zei dat als ik 1Gb bij de 256 prik, dat Tiger dan op 32bit blijft steken… zelfs
    als ik de 256 eruit haal en enkel de 1Gb erin heb. Volgens hem moesten er 2 geheugenbankjes,
    2 x 512 of 2 x 1Gb in zitten. (i. dit is dezelfde verkoper die de 1.8Ghz aanraadde)

• Hoe is het verschil met een Amd Athlon 1.6Ghz 512Mbram onder windows XP?

• Weet iemand waar ik specs kan vinden van het beeldscherm van de iMac? Is dit te vergelijken
    met normale tft schermen?

• Is er nog iets anders waar ik aan moet denken?

hmm, dit topic ga ik zeker in de gaten houden. ik zit zelf ook aan zo'n machine te denken. maar... neem een ding van mij aan, geheugen heeft dus geen enkele invloed op dta een os 64 of 32 bits zal gaan draaien, dit hangt alleen af van de processor. met twee dezelfde reepjes geheugen maakt het systeem gebruik van dualchannel. hierdoor wordt de bus naar het geheugen verhoogt. merk je hier veel van? mij mijn PC in ieder geval niet.

Ze zeggen dat als je 2 dezelfde geheugen bankjes gebruikt ( 2x512 mb of 2 x 1gb ) alles sneller loopt dan wanneer je bijv 1gb en 256 mb er in hebt zitten.

Wat betreft de keuze die je maakt voor jouw doeleinden zal ik eerder een iMac nemen dan de mac mini. De iMac is een stuk krachtiger maar ook de prijs natuurlijk :smiley:

Ik ben zelf ook van plan om de iMac G5 aan te schaffen alleen zou ik wel wachten op de update die er waarschijnlijk aan komt te zitten. Een klasgenoot van me werkt bij een Apple reseller en ook hij zegt dat ze er aan komen te zitten, ik wacht vooral vanwege de upgrade van de videokaart.

Hij zei ook dat je beter de 2e iMac versie kan kopen dan de eerste ( huidige iMac G5 ) omdat er dan minder problemen zijn. Je leest ook op de forum dat er veel problemen zijn met de iMac wat betreft geluidsoverlast e.d, bij de 2e versie zijn ze meestal verholpen.

Eerst volgende update volgens buyersguide moet over 50 dagen zijn. Zoniet dan zeker bij de nieuwe keynote.

Hier een test over het mogelijke voordeel voor het plaatsen van 2 gelijke geheugenbankjes.

http://www.barefeats.com/imacg5d.html

Tja m.i. is het natuurlijk onzin dat een os opeens 32 bits zou draaien als je er ongelijke dimmetjes in gooit. Verder de snelheid winst die je maakt door twee matching dimmetjes te gebruiken is nagenoeg te verwaardelozen in de imac.

Dat dacht ik inderdaad ook. De testen op die pagina laten zien dat er met matched-pairs wel tot 30% snelheidswinst geboekt kan worden. Zo scoort 1x 1GB: 207 en 2x 512: 253... maar bij de testen met programma's die we dagelijks gebruiken blijkt dat het allemaal helemaal niks uitmaakt. Ik heb ook nergens terug kunnen vinden wat die verkoper beweerde: dat er teruggeschakeld wordt naar 32bit bij 1 bankje, of 2 ongelijke bankjes. Het leek me al zo vreemd!

Nu gaat het mij dus vooral om de keuze tussen 1.6 en 1.8Ghz… zie m’n beginpost :mrgreen:

heel persoonlijk zal ik voor de 1.6 gaan. snelheidsverschil zal niet te merken zijn en zolang er geen dual layer DVD bakker in zit vind ik die suprdrive niet intresant. dan koop ik later liever een externe dual layer brander. maar ja, dit is mijn personlijke mening, waarschijnlijk denken veel mensen hier anders over. :wink:

De snelheidswinst is volgens mij nauwelijks merkbaar. Wanneer je voor de 1.6 Mhz gaat kun je volgens mij het geld dat je bespaart op de 1.8 Mhz beter aan RAM spenderen.

[quote:60be5d4319="Jolla"]1 verkoper zei dat als ik 1Gb bij de 256 prik, dat Tiger dan op 32bit blijft steken... zelfs als ik de 256 eruit haal en enkel de 1Gb erin heb. Volgens hem moesten er 2 geheugenbankjes, 2 x 512 of 2 x 1Gb in zitten. (i. dit is dezelfde verkoper die de 1.8Ghz aanraadde)[/quote:60be5d4319]

[quote:60be5d4319=“Richie79”]Ze zeggen dat als je 2 dezelfde geheugen bankjes gebruikt ( 2x512 mb of 2 x 1gb ) alles sneller loopt dan wanneer je bijv 1gb en 256 mb er in hebt zitten.[/quote:60be5d4319]

Bij geheugen is het gewoon zo hoe meer totaal geheugen hoe sneller, vervolgens is van belang hoeveel en hoe de geheugenmodules geplaatst zijn.
dus:- 1Gb via 1 module is sneller dan via 2 modules van elk 512Mb.
maar een module van 1Gb en een van 256 Mb is wel sneller. in dat geval is de positievan de modules van belang. de grootste altijd als eerste.

[quote:cb1315190b="macshareman"]in dat geval is de positie van de modules van belang. de grootste altijd als eerste.[/quote:cb1315190b]

Dit is alvast een goede tip :smiley:

[quote:8d0c47025b="macshareman"] Bij geheugen is het gewoon zo hoe meer totaal geheugen hoe sneller, vervolgens is van belang hoeveel en hoe de geheugenmodules geplaatst zijn. dus:- 1Gb via 1 module is sneller dan via 2 modules van elk 512Mb. maar een module van 1Gb en een van 256 Mb is wel sneller. in dat geval is de positievan de modules van belang. de grootste altijd als eerste.[/quote:8d0c47025b] Dit zijn allemaal fabeltjes die je -helaas- vaak hoort. (no flame intended :P)

1 - Hoe meer geheugen hoe beter is waar, tot op zekere hoogte. 4 GB in je iMac heeft geen enkele zin als je alleen af en toe wat internet.
2 - 1 module van 1 GB is NIET sneller dan 2 van 512. Daar hadden we het hier nu juist over. De 2x512 setup is ietsjes sneller, zie link hierboven, interessante site.
3 - Dat je de grootste module in bank 0 moet plaatsen en de kleinere in bank 1 was vroeger op ouwe Pentium-moederborden zo op de PC, omdat anders het geheugen niet goed werd herkend. Helaas is dit verhaal een eigen leven gaan leiden in de loop van enkele jaren. Echt onzin, b-u-l-l-s-h-i-t, sorry :).

Tip voor de bijna-iMac-gebruiker:
Koop 2x512 MB, als dual-channel paar (veel shops verkopen ze als pair, zijn samen getest)

Redenen?

• 2x512 is een stuk goedkoper dan 1x1 GB
  • er is een klein snelheidsvoordeel
  • 1 GB aan geheugen is zat voor wat deze persoon wil

Die 256 Mb die er al inzit zou ik er persoonlijk uithalen, want die doet het niet in dual-channel mode, en vertraagt dan wel ietsjes de boel (in theorie). Of het in de praktijk scheelt kun je uitproberen natuurlijk. Ik weet niet hoeveel geheugenbanken er in een iMac zitten?

Als je de tijd hebt, wacht even tot de Revisie B van de iMac. Hopelijk zijn de lawaai-problemen dan opgelost en stoppen ze er een fatsoenlijke videokaart in (of een optie op een betere zou al heel wat zijn).

Succes!

[quote:4ebde7aad6="Zaphod_B"]Als je de tijd hebt, wacht even tot de Revisie B van de iMac. Hopelijk zijn de lawaai-problemen dan opgelost en stoppen ze er een fatsoenlijke videokaart in (of een optie op een betere zou al heel wat zijn). [/quote:4ebde7aad6]

Maar dat zou nog wel eens een half jaar kunnen duren? Of verwachten jullie minder?

je kan natuurlijk altijd blijven wachten want tegen de tijd dat de rev B goed leverbaar is spreekt men alweer over een rev C enz. die 64 MB videokaart is natuurlijk niet erg veel maar het is gewoon genoeg. en als ze die upgraden naar 128 wordt het ding weer warmer en gaan er weer mensen zeuren over lawaai van fan's. kortom, het is toch nooit goed :sealed:

[quote:8d18bc69fa="Ronald_B"]je kan natuurlijk altijd blijven wachten want tegen de tijd dat de rev B goed leverbaar is spreekt men alweer over een rev C enz. [/quote:8d18bc69fa] Klopt, maar het is toch uit het verleden erg duidelijk dat de eerste revisies van Apple producten vaak nog wat kleine kinderziektes hebben. Zo was de Powerbook 12" Rev A een drama, ding werd loeiheet. Ik ben dus ook erg blij dat ik heb gewacht op de Rev B, die dit probleem niet had.

En de videokaart is genoeg voor ‘normaal’ werk. Echter, ik wil er ook een spelletje op kunnen spelen, en die kaart die er nu in zit is echt traag. Ga maar eens benchmarks van videokaarten bekijken…

daar heb je gelijk in maar ik denk dat apple vanzelf met een oplossing komt voor de problemen zoals bij de iBook G3.

Precies ik zit ook te wachten op revisie B. Als ik al die problemen lees die de iMac nu heeft dan schiet het niet echt op. Ik hoop dan ook dat er in iedergeval een nieuwe videokaart in zit en dat de problemen verholpen zijn.

Begrijp me ook niet verkeerd, ik zit wel degelijk te azen op een iMac 20"... Of misschien toch een G5. Ik heb al een TFT-scherm, maar da's een 17" (niet-Apple). En ik ben van de week die 20" eens gaan bekijken en die is toch wel :P:P:P.

Haha dat had ik ook ja. Toen ik de 17" voor het eerst zag had ik zoiets van wat is dat ding lelijk. De ruimte waar de :apple: logo staat tot aan de scherm zelf vind ik zo breed. Maar toen ik de 20" zag vond ik hem wel mooier omdat de verhoudingen daar wat beter kloppen. Zit nog te twijfelen tussen de 20" iMac of G5 PM + 20". Eerst maar even afwachten totdat de updates er zijn :)

iemand enig id wanneer we die update dan kunnen verwachten? Maart / April? Een aankondiging eerder misschien? Hoe lang duurt het dan meestal tot ze beschikbaar zijn in NL?

[quote:a02c9c9f20="Jolla"]iemand enig id wanneer we die update dan kunnen verwachten? Maart / April? Een aankondiging eerder misschien? Hoe lang duurt het dan meestal tot ze beschikbaar zijn in NL?[/quote:a02c9c9f20]

Zoals ik al eerder zij volgens buyers guide moet die er over 50 dagen aankomen. Maar ga er maar vanuit dat die rond de 2e keynote van apple ergens in juni uit zou moeten komen.