Wat er gebeurd is. Plotseling reageert mijn iMac G5 niet meer op de muis, niet meer op het keyboard. Na verloop van de tijd begint hij wat te blazen. Uitdoen met de powerknop. Opstarten en weldra. Na het even gedaan te hebben. Weer hetzelfde probleem. (opstart problemen heb ik ondertussen ook nog gehad) Wat zou er aan de hand kunnen zijn? Ik heb een paar dagen geleden een foutmelding gehad over dat er teveel usb stroom werd gevraagd. Maar daar merkte ik verder niets van.
Opstarten van de Mac OS X Install DVD en Disk Utility je Macintosh HD laten checken. Kan dat nog?
Nee. Dat wilde niet lukken.
Kom je überhaupt nog in Mac OS X terecht? Klinkt een beetje als een Logic Board die het aan het begeven is. :o
Ik kom nu niet meer verder dan een zwart scherm en blazen.
Ergens op de Apple site staat een artikel over bepaalde iMac G5s die gevoelig zijn voor voortijdig falen. Ik zou even kijken of jouw iMac daar ook onder valt.
Edit:
Heb 'm gevonden voor je:
http://www.apple.com/nl/support/imac/repairextensionprogram/ of
http://www.apple.com/nl/support/imac/powersupply/repairextension/ en eventueel nog
http://www.apple.com/nl/support/exchange_repair/
Zeer bedankt. Deze iMac heeft al eens na het nodige gezeur een nieuwe powersupply gekregen. Toen waren de symptonen wel anders. HD is nog recent vervangen We gaan eens kijken of er nog wat van te maken valt,
Vervelend. Hopelijk valt er wat te regelen met Apple.
Een nieuw powersupply zal waarschijnlijk nog wel een keer kunnen. (nr 2056) Als het iets anders is..... Het is gewoon geen degelijk spul.. Jammer jammer. Dat maakt het kopen van iets nieuws ook lastig.
Kan het feit dat Target mode niet of nauwlijks werkt, betekenen dat het toch weer de HD is?
Als het puur de HD zou zijn hoor je gewoon beeld te hebben, met de melding dat ie het systeem niet kan vinden (mapje met vraagteken).
Ik had hem aan mijn andere iMac (deze g4) hangen in target mode. Om wat niet geback-uppede dingetjes te redden. De hd verscheen wel maar de inhoud niet. Ik leek hem net toch van de systeemschijf te kunnen opstarten maar op het moment, dat ik voorbij het taalkeuze menu wilde, had ik weer geen input met muis of keys,.
Vreemd. Morgen anders maar even contact opnemen met Apple?
Ik ga er mee naar de apr hier in Groningen waar hij gekocht en al een paar keer gerepareerd is. Zou heel mooi zijn als ik er van te voren nog even 'in zou kunnen'.
Kom ik weer met dezelfde tip:
Heb het ook gehad… dit werkte:
Stroomkabel eruit. Half uurtje eruit laten.
Daarna terwijl je de stroomkabel erin doet ook de powerknop ingedrukt houden. Daarna opstarten, en klaar.
Bij mij is dat een keer ook gebeurd na problemen met de USB. De computer bleef toen in een soort “Infinite Loop” hangen bij het booten. Dus er kwam wel een appeltje, maar daarna blazen… blazen… blazen… en verder niets. Wat ik ook probeerde bood geen soelaas. Behalve dus de bovenstaande oplossing.
Good Luck!
Marius
Half uur??? Een minuut ook goed? Geen stroom is geen stroom denk ik...
[quote:d35485718a="Zerk"]Half uur??? Een minuut ook goed? Geen stroom is geen stroom denk ik...[/quote:d35485718a]
Zeker niet.
Er zijn allerhande onderdelen die een korte stroomonderbreking makkelijk overbruggen. Zelfs mijn atari uit het jaar 0 houdt gegevens soms langer vast dan gewenst. Bij een half uur weet je het tenminste zeker dat eventuele ongewenste data weg is.
Groet
M.
[quote:7fa5d58d5d="Marius1976"]Kom ik weer met dezelfde tip:
Heb het ook gehad… dit werkte:
Stroomkabel eruit. Half uurtje eruit laten.
Daarna terwijl je de stroomkabel erin doet ook de powerknop ingedrukt houden. Daarna opstarten, en klaar.
Bij mij is dat een keer ook gebeurd na problemen met de USB. De computer bleef toen in een soort “Infinite Loop” hangen bij het booten. Dus er kwam wel een appeltje, maar daarna blazen… blazen… blazen… en verder niets. Wat ik ook probeerde bood geen soelaas. Behalve dus de bovenstaande oplossing.
Good Luck!
Marius[/quote:7fa5d58d5d]
Omdat ik het snoer er al de hele nacht uithad. En de dag al zo begonnen was, had ik er weinig hoop meer op.
Toch heb ik het dankzij jou nog een keer gedaan. BEDANKT!!! En hij starte weer op. Toen nog even een teleurstelling omdat hij niet op de muis reageerde. De muis in een ander gat geplugd. En jahoor.
Ondertussen heb ik even snel wat recente dingen naar een externe schijf gekopieerd. En ben ik dus al een stuk blijer.
Wel is het zo dat ik hem gisteren op een gegeven moment ook weer aan de praat had. En dat was een kort feestje.
De vraag blijft dus of het elk moment weer mis kan gaan? Wat heb ik voor mysterieus usb probleem?
Hoe is dat bij jou Marius Nogmaals Dank?
Dat met die muis en dat keyboard had ik ook. Het was zelfs zo dat het rode licht in de muis niet eens brandde. Na het verwisseld te hebben, en opnieuw aangesloten te hebben werkte het bij mij ook.
Ik heb daarna nooit meer problemen gehad. Ik heb het overigens op m’n iBook ook, alleen minder heftig. Als ik daar een externe HD op aansluit die gevoed wordt door de USB dan nokt die USB poort er meteen mee, en doet die het pas weer na een reboot. Soms gaat dat zo mis dat het alleen nog maar gaat werken na de accu eruit gehaald te hebben.
Mijn iMac doet het sinds toen weer helemaal perfect. 1 tip: gebruik een USB hub MET voeding, dat voorkomt een hoop ellende.
Succes
Marius
I see. Dan stoppen we hem toch nog maar even niet in de doos. Ik heb net mijn Wacom er weer aangehangen. Hij blijft het doen. Ik begin weer optimischer te worden Marius Nogmaals Dank.