iMac G5 scherm: beeldbewerking?

Ik ben van plan te switchen naar een iMac G5. Nu gebruik ik op mijn Windows PC een dik half jaar een Philips TFT scherm: 170C. De specs zijn:

Brightness: 250
Contrast Ratio: 450:1
Horizontal : 160°
Vertical : 140°

Als ik in Photoshop met mijn digitale foto’s werk, zie ik toch een duidelijk verschil met mijn oude (goedkope) CRT monitor. Kleuren zijn anders, bij verticale beweging zie je het ‘gradient’ effect etc.

Nu zijn de specs van het scherm van de iMac G5 17" minder dan mijn Philips TFT. De iMac G5 20" is wel weer wat beter. Wat moet ik doen?! Is de 17" niet te vergelijken met mijn Philips, of is de Philips toch beter? Is de 20" misschien een betere optie?

Andere draadjes over dit onderwerp helderen dit niet echt op.

zowieso moet je je monitor regelmatig calibreren, anders valt er al helemaal niks over kleuren te zeggen. Daarnaast denk ik dat de imac schermen van mindere kwaliteit/specs/mogelijkheden zijn als de losse apple schermen, die weer wat minder zijn dan de Eizo's Lacies etc die hardware calibratie mogelijkheden hebben.

die specs zeggen mij niets, ik zou het scherm willen zien.

het scherm van de 20 inch imacG5 is beter dan dat van de 17 inchG5
het scherm van de cinema display is stukken beter dan dan van de iMacG5
het scherm van de 20 inch imac G4 is trouwens ook beter dan dat van de 20 inch G5

als je voor optimale beeldkwaliteit gaat koop je het beste een losse, hoogwaardige monitor.
maar het ligt er maar aan wat je wilt, en wat voor eisen je stelt.

Yep ik ben teruggegaan van een apple cinema display 20' naar een imac G5 17' en ik heb spijt!

Ik heb een 17" iMac G5 Rev. B en ik ben zeer tevreden over het scherm :) Natuurlijk is het 20" beter maar ik wilde niet zoveel geld uitgeven. We hebben hier ook nog een Dell CRT scherm staan (fabrikant Philips denk ik) en een LG CRT scherm. Toch vind ik het iMac scherm veel aangenamer om op te kijken. Heel goede CRT schermen geven nog altijd betere kleuren weer dan een TFT maar toch vind ik dat TFT schermen nu volstaan. Nu typ ik dit op een (recent aangekochte) Acer laptop en dat scherm valt wel me maar is enorm veel slechter dan het iMac scherm. Je zou best een Apple winkel binnen stappen en zelf gaan vergelijken. Ik ben meer dan tevreden over het 17" scherm van mijn iMac :D

Ik zou, als je echt serieus met kleuren werkt kiezen voor een goede CRT. Om diezelfde reden heb ik net een LaCie ElectronBlueIV gekocht. TFT en LCD schermen geven de kleuren toch altijd wat fletser weer dan CRT's en bij het eindresultaat kom je toch steeds voor verassingen te staan.

[quote:651be6da72="lampje"]Ik zou, als je echt serieus met kleuren werkt kiezen voor een goede CRT. Om diezelfde reden heb ik net een LaCie ElectronBlueIV gekocht. TFT en LCD schermen geven de kleuren toch altijd wat fletser weer dan CRT's en bij het eindresultaat kom je toch steeds voor verassingen te staan.[/quote:651be6da72]

Maar de nieuwe highend LCD’s claimen toch een groter kleur-gamut te hebben dan CRT’s dus met goede calibratie zouden die LCD’s beter moeten zijn dan een CRT

Maybe, maar je betaald er dan ook het twee of drie dubbele voor, en de levensduur is ook een stuk minder.

Ik ben gewoon niet zo’n fan van TFT’s, heb er al teveel vroegtijdig zien overlijden en de kleuren vindt ik niet mooi genoeg. Voor huis, tuin & keuken gebruik zijn ze te gek, maar verder…

:wink:

Helemaal eens met lampje.