Imac g5 wil niet opstarten met originele MAC Pro mac OS X install DVD

Goedemorgen,

Ik heb van een vriend een oudere imac g5 gekregen met de vraag ofdat ik deze opnieuw kan installeren. Vanaf marktplaats heb ik aan een originele MAC Pro mac OS X install DVD versie 10.5.6 en Applications install DVD versie 3A153 kunnen komen. Als ik de imac aanzet krijg ik al snel een map met knipperend ? te zien. Start ik hem opnieuw op met de OS X install DVD en hou ik de c ingedrukt kan ik nog kiezen welke taal ik wil gebruiken en daarna krijg ik de melding dat de software niet op de computer geinstalleerd kan worden…
Zelf gebruik ik op mijn computer windows en ben niet zo thuis in het apple gebeuren dus ik hoop hier op dit forum tips te kunnen krijgen wat ik fout doe.
PS. volgens mij heeft de imac g5 eerder gedraaid op iOS 9

vriendelijke groet,
Martin65

Je hebt deze DVD neem ik aan? De grijze Install DVD’s van Apple zijn altijd hardware-specifiek, deze is bedoeld voor een Mac Pro. Hij zal niet werken op andere hardware. Wat je nodig hebt is een ‘Mac OS X Leopard Install DVD’ en die zien er zo uit. Ook te vinden op Marktplaats. OS X 10.5.6 is de laatste die op DVD werd verkocht, als je die installeert kun je online updaten naar 10.5.8. Er zijn andere opties (zie hier) maar dan wordt het wat ingewikkelder. Welkom trouwens :slight_smile:

Zoals al gezegd werken schijven die bij een ander model Mac geleverd werden, niet — je moet echt de schijven voor een een iMac G5 hebben, of de algemene installatieschijven die los verkocht werden in zo’n doos:

De verkeerde schijf gebruiken, is wat je verkeerd doet :slight_smile: Als het goed is zou een schijf voor eender welk model iMac G5 moeten werken; mocht je er geen kunnen vinden, dan kan ik je eventueel wel helpen aan een kopie van de schijven die bij het 1,6 GHz model zonder webcam zaten, met Mac OS X 10.3 Panther erop (technisch gesproken is dit aanbod tegen de forumregels, maar die schijven zijn zo oud dat het me sterk lijkt dat het een probleem zal zijn). Beter is om ergens de algemene installatieschijven voor 10.4 Tiger vandaan te halen; 10.5 Leopard werkt er ook op, maar in elk geval op een 1,6 GHz G5 loopt dat niet echt lekker — heb je een snellere computer dan misschien wel.

Mac OS 9, bedoel je denk ik :slight_smile: iOS 9 is voor iPhone, iPad en iPod touch en is van nog maar een paar jaar geleden. Maar Mac OS 9 lijkt me sterk, want de iMac G5 werd in 2005 nieuw uit de fabriek geleverd met Mac OS X 10.3 Panther, waar je Mac OS 9 naast kon installeren om oudere programma’s toch nog te kunnen draaien. Niet als dual-boot, maar tegelijk:

(Dat is een Mac OS 9-venster met PageMaker, en een Mac OS 9 menubalk bovenin beeld, maar ook een Mac OS X-Dock onderin.)

je kan deze versie op 100.000 plekken op internet downloaden (Mac OS X 10.5 retail). Je moet deze dan nog wel op een aparte partitie van je harddisk, een externe disk of USB stick zetten.