iMac gaat niet automatisch in sluimerstand

Hallo!,

Als ik mijn iMac (2.66Mhz Core 2) via het appeltje menu handmatig op sluimer zet, werkt dat prima.
De automatische sluimer wil echter niet. Ik heb het ook nagemeten met een verbruiksmeter, volgens mij gaat alleen het beeldscherm in sluimerstand. Ik heb geprobeerd zonder alle FireWire en USB connecties en dat maakt niks uit.
Verder heb ik gezocht op dit forum, maar nog geen bevredigend antwoord gevonden.

Iemand een idee?

Alvast dank,
Kees

Wat heb je ingesteld bij Energy Saver --> Power Adapter --> Computer Sleep etc.?

[img:f3e5b2884f]http://img204.imageshack.us/img204/1544/blakn.jpg[/img:f3e5b2884f]

Voor de test: zo snel mogelijk sluimer, na 1 minuut.

Hier een paar draadjes met een zelfde probleem,

http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=161413
http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?p=2209742&sid=842085f476a50be652e08bd624166efb
http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=156006&highlight=

Zal er nog een paar zetten, zo.

Hier een oplossing die ik ooit iemand met het zelfde probleem heb gegeven.

[quote:5a8f6e4afb]Ik heb de log eens aandachtig door genomen en ben tot de volgende conclusies gekomen.

Time Machine-schijf is aangesloten en houdt je Mac mogelijk wakker.*
andere aangesloten (netwerk)apparaten zitten je Mac te roepen.**
Microsoft Messenger, jDownloader, Telemeter, FrostWire, ***
opppassen met modificaties, programma’s, deze blokkeren soms bepaalde systeem- bronnen/programma’s****
extreem veel berichten van de ‘‘kernel’’*****
29/09/09 01:22:31 kernel USB (EHCI):Port 1 on bus 0x24 has remote wakeup from some device******
29/09/09 01:22:31 configd[13] network configuration changed.******

De oplossingen:

• = Probeer de schijf altijd fysiek af te koppelen, zodra je je Mac in sluimerstand zet. Dit doe ik zelf ook altijd, omdat de schijf dan niet op eigen houtje je Mac gaat zitten storen. De Macs zijn ook heel secuur op de USB-poorten, zodra ze nog maar iets van een signaaltje denken te merken, schieten ze aan. Vervolgens gaat de Mac niet meer automatisch in sluimerstand, omdat de schijf steeds om aandacht vraagt, je zou het kunnen vergelijken met het bewegen van de muis.

** = Kijk eens even in Systeemvoorkeuren, zie bijgevoegd plaatje, zorg dat jouw voorkeuren er ook zo uit komen te zien. (Het vinkje weg)

*** = Deze programma’s vallen op omdat ze in 1 dag soms honderden (fout)meldingen posten. Doe je iets speciaals met deze programma’s??

**** = Het systeem post vaak meldingen, omdat het belemmerd wordt om zijn nodige standaardtaken uit te voeren. Wat dit veroorzaakt, kan ik niet precies zien, maar het kan eigenlijk alleen maar komen doordat je zelf dingen (onbedoeld) hebt veranderd/verplaatst, en daardoor deze meldingen verschijnen.

***** = komt waarschijnlijk door bovenstaand, maar hoort niet. (dat de ‘‘kernel’’ zoveel berichten post)

****** = heeft met punt 2/** te maken. Hier de melding uit de Console.

Deze punten kan ik er uit halen, ze kunnen het probleem allemaal allemaal veroorzaken.[/quote:5a8f6e4afb]

Bijbehorend plaatje:
[img:5a8f6e4afb]http://lh4.ggpht.com/_kVOx1weaE38/S1sOpZ2DYXI/AAAAAAAAAFI/ykRa7BcKHMI/datmoest%20je%20dus%20uitzette.jpg[/img:5a8f6e4afb]

Verder:

• Firefox geïnstalleerd?

• Bluetooth muizen/toetsenborden in gebruik?

• Sommige applicaties zoals iMovie lijken te slapen voorkomen ocurring automatisch, probeer te stoppen alle toepassingen om te zien of dit zal het systeem om te slapen.

• Controleer de System Preferences-> Energy Saver-> “Zet de computer om te slapen als het inactief is voor:” instellen en ervoor te zorgen dat de waarde is ingesteld op een andere waarde dan “Nooit.” Probeer ook het veranderen van de instelling op een lage waarde (dwz 5 minuten) en geleidelijk te verhogen tot de gewenste waarde … als u een periodiek een lopende taak (s) die voorkomen uit de slaapstand wordt ingevoerd, kan deze oefening u helpen te bepalen is.

• Check Systeemvoorkeuren-> Delen voor elke ingeschakeld gedeelde diensten en probeer ze uit te schakelen. Ieder actief gedeeld systeem dienst (dat wil zeggen bestand of webpagina) zal voorkomen slapen.

• Controleer de logbestanden voor activiteit. Soms is het mogelijk voor de activiteit worden gegenereerd op een niveau dat systeem wordt voorkomen dat het systeem gaan slapen. De console.log, system.log en ipfw.log zijn de eerste plaatsen te kijken.

• Start loskoppelen van USB-apparaten een voor een om te zien of er een bijzonder apparaat dat de computer wakker. Dit is ook een goede manier om te bevestigen wat is aangegeven in de systeem logs.

Laatste 5 komen van Google translate, vandaar vage tekst…

Laat maar weten of je met al het bovenstaande iets opschiet… :wink:

Kom er nog niet uit. Firefox geinstalleerd ja. Is dat een probleem?

Dank alvast,
Wim

Als het aanstaat wel, als je het afsluit, gaat ie dan wel in sluimerstand?

Nee, met Firefox uit ook niet.

Dan ligt het kennelijk aan iets anders, mijn stof is op helaas. Ja, kijk eens in de Console, als je dat nog niet had gedaan.

Iemand anders nog tips?

Is nog niet opgelost, maar: Dank voor je tips!

Graag gedaan! :wink:

Misschien kom je er nog eens achter, anders als je tijd teveel hebt een keer een clean install doen, dan ben je ervanaf.

Kijk eens in activiteitenweergave welke processen onder jou naam lopen. Grote kans dat de oorzaak daar bij zit. Mogelijk is het een achtergrond proces (daemon) van iets dat je geïnstalleerd had. TM zorgt er mogelijk voor dat de computer uit sluimer komt, maar ingesteld op b.v.b. 1 minuut zou hij daarna weer in sluimer moeten gaan.

Sommige processen hebben een hoge prioriteit en overschrijven dus de sluimer instellingen.