iMac gebruikt geen CPU bij kopiëren files, is ook traag

Hallo,

als ik een file van 600mb vanuit een andere pc binnen het netwerk vanuit de Finder op mijn bureaublad sleep, gaat ie dit vanzelfsprekend kopiëren en hier doet hij circa 2 minuten over. Nu weet ik niet of dit een normale tijd is, maar het valt me op dat als ik de activiteitenweergave erop nasla, dat bijvoorbeeld safari tijdens laden zomaar 25% CPU gebruikt en dit kopiëren lijkt 0% te kosten, de finder pakt 1,7% en that’s it. (de activiteitenweergave app zelf kost meer vermogen)

Wellicht snap ik de hardware gewoon niet, maar ik zou zeggen als hij dit zo snel mogelijk doet, dat ik ergens in de activiteitenweergave terug moet kunnen zien dat er iets gebeurd…Als ik een filmpje converteer knallen de groene balken bijna door het scherm, nu zie ik niets.

Het betreft een late 2009 iMac 27" met quadcore power en Lion 10.7.5

NB de iMac was erg traag en ik heb daarom de harde schijf opgeruimd (deze stond op 800gig v/d 900 beschikbare) en ik heb nog niet “echt” kunnen testen of hij nu vlotter is, maar daar lijkt het wel op. Als er nog iemand tips heeft om mijn, inmiddels op leeftijd zijnde, Mac weer wat vlotter te krijgen, dan hoor ik het graag.
Ik heb de harde schijf gechecked met het schijfhulpprogramma en hij zou OK zijn.

groeten Roy

ik heb overigens 8GB werkgeheugen erin zitten, allen originele 2gb Apple units.

als je aan de HD twijfelt, dan kun je die testen met:

http://www.volitans-software.com/smart_utility.php

Waarom denk je dat het overzenden van wat bitjes veel CPU-kracht zou kosten? Dat kun je op geen enkele manier vergelijken met het converteren van een filmpje.

Kopiëren kost praktisch geen CPU vermogen. In het geval van een ‘write’ commando vertelt de CPU de schijf alleen waar een geheugenblok met data staat en hoeveel het is. De disk controller (hardware) doet de rest zodat de CPU met de volgende taak verder kan. Het is dus niet zo dat de CPU voor elk bitje in actie moet komen wat bij het converteren van een video juist wel het geval is.

Dat is dan vermoedelijk zo’n iMac waarvan je tot april van dit jaar gratis de drive kon laten vervangen omdat deze uit een batch kwam die na verloop van tijd problemen kon veroorzaken. Maar zodra die problemen zich voordoen merk je dat gelijk want het hele zaakje loopt dan vast. (langdurige strandbal cursor)

Bedankt voor de uitleg en tips, de harde schijf zal ik checken met die tool, maar doe ik dat niet al met dat schijfhulpprogramma van apple zelf?

@hendrik ijzerbroot: bedankt voor de heldere uitleg, ik ben er dus niet zo in thuis blijkt wel, daarom heb ik ook een mac, heb ik die kennis niet zo vaak nodig. Mijn iMac viel niet binnen die range nummers van de recall, dus als het goed is is mijn harde schijf niet dezelfde als die veel problemen opleverde.

[quote=iRoyco url=http://www.onemorething.nl/community/topic/imac-gebruikt-geen-cpu-bij-kopieren-files-is-ook-traag/#post-2576502 time=1374144963]Bedankt voor de uitleg en tips, de harde schijf zal ik checken met die tool, maar doe ik dat niet al met dat schijfhulpprogramma van apple zelf?
[/quote]

nee, dat is iets anders, dan wel uitgebreider :slight_smile: