iMac (Intel) + Epson AL C1100 printer = probleem

Goede middag allemaal,

Vorige week ontving ik mijn iMac 20", 2GHz Intel Core Dual iMac. Dit mooie beestje heb ik aangeschaft om mijn oude Windows desktop te vervangen. Voor de meeste Windows software kon ik gelukkig Mac vervangers vinden. Ook de meeste rand apparatuur werkt goed op mijn Mac, behalve mijn Epson laser printer :cry: .

Als ik de printer aansluit (USB2) dan vind OSX hem met gemak en herkent hem ook als een Epson Aculaser C1100. Als ik echter iets wil uitprinten, dan gebeurt er lange tijd helemaal niets. Na verloop van tijd geeft het monitor tooltje van Epson de foutmelding “communication problem”.

Ik heb hetvolgende al geprobeerd om de fout te verhelpen, maar zonder succes:

• Ik heb alle USB2 poortjes op de iMac geprobeerd.
  • Er zijn meerdere USB kabels geprobeerd met de printer.
  • Ik heb de printer afgesteld op USB1.1 en USB2, allebij zonder succes.

De printer geeft geen foutmeldingen en staat op “ready”. De printer werkt ook als normaal op de Windows desktop. Als ik de Epson monitor tool apart start dan herkent hij de printer zoals normaal en geeft ook de levels weer in de verschillende cartridges. Ook geeft hij aan dat de printer “ready” is, maar zodra ik weer wat wil printen duikt de “communication error” weer op.

Op de Epson site hebben ze alleen drivers voor de PPC versie van OSX. Voor de Intel versie verwijzen ze dus naar de printer die al op de iMac zit (vanaf de originele OSX installatie).

Weet iemand een oplossing voor dit probleem? Zijn er meerdere mensen met dit probleem?

Bij vorbaat dank,

Erwin

Kun je die PPC versie niet draaien onder Rosetta? Het is raar dat het met de standaard driver in OS X niet werkt, maar mss kun je dit dan als noodoplossing toepassen...

wat ook kan, dat doordat je de Epson driver gedownload hebt, die gebruikt wordt ipv die standaard in OSx zit. probeer de Epson eens te verwijderen (de software die je geïnstalleerd hebt, zit er geen Uninstall op ?) En dan opnieuw de printer aansluiten en toevoegen, dan pakt ie de driver die met OSX meekwam.

Hoi gents,

EagerBob, de problemen ondervindt ik juist met de bij OSX meegelverde drivers. Ik heb de PPC drivers ook net geprobeerd zoals Beethoven voorstelde. Met deze PPC drivers krijg ik geen foutmeldingen meer :smiley: , maar de printer print ook niets uit :frowning: .

Met de PPC driver verschijnt de printopdracht netjes in de Queue, om daarna ook weer net zo snel te verdwijnen zonder dat er iets geprint wordt.

Als het goed is ontvang ik vandaag mijn nieuwe iPod (60GB :stuck_out_tongue: ) en Airport Express. Ik las net dat je ook een printer op deze Airport Express kunt aansluiten (ik had hem eigenlijk gekocht voor muziek te streamen naar mijn HiFi in de slaapkamer). Ik zal dat eens proberen. Anders probeer ik de printer nog eens op mijn oude iBook (OSX 10.3.9).

Als dat niet helpt moet ik helaas toch weer mijn Windows boxje tevoorschijn halen en er een printer servertje van maken :? . Wat op zich ook wel weer een leuke uitdaging is.

Bedankt voor de hulp,

Erwin

het kan geen kwaad je problemen te melden bij Epson en Apple.

Hier lijkt inderdaad nog iets mis te gaan met de Intel hardware en PowerPC software. Het zal vast snel opgelost worden, maar ik denk dat er nu ff niets anders op zit dan wachten en eventueel zelf wat proberen.

Hoi allemaal,

Ik zal inderdaad nog even geduldig moeten wachten.

Vandaag ontving ik de Airport Express. Als ik de printer daarop aansluit, kan ik perfect printen vanaf mijn PowerBoekje, maar de iMac krijgt het nog steeds niet voor elkaar :x .

Nou ja, maar even wachten op de volgende printer driver updates.

In ieder geval bedankt en tot ziens,

Erwin