imac keuze: hulp gevraagd

beste forum leden,

ik heb een vraag, ik wil overstappen van windows naar de nieuwe apple.
Ik ben al een jaar aan het wachten, eindelijk is daar dan het nieuwe model.

Het nieuwe model maakt het ook direct lastig (ivm beperkte uitbreidingsmogelijkheden 21 inch).
waarvoor wil ik de apple gebruiken: mail-internet-ms office-fotobewerking/fotoboeken-filmpjes (van videocamera)
maken.

Op zich zou het basismodel volgens mij hiervoor ook volstaan, alleen wil ik een imac minimaal 5 jr gebruiken.
Dit betekent dat de performance goed moed zijn, kies je voor de 21 inch 2,9 ghz dan moet je direct 16gb erin
zetten en mogelijk de fusion drive (ivm trage harddisk in 21 inch).

Andere mogelijkheid kan zijn het basismodel 27 inch en dan eventueel een fusion drive (andere mogelijkheid
is later een externe ssd schijf te maken zodat je nu voor het basis model kan gaan 27 inch).

gezien de uitbreidingsmogelijkheden bij de 27inch en het feit dat de harddisk sneller is, zou hiervoor mijn voorkeur
uitgaan, maar deze is wel 500 euro duurder dan het basismodel 21 inch. Is dit de meerprijs waard?

Ik heb gisteren de 21 en 27 live gezien in een apple winkel, beide zien er erg mooi/goed uit.

graag jullie advies, want na het live zien van deze modellen is de verwarring alleen maar groter geworden.

Als je voor de toekomst voorlopig goed wilt zitten, neem dan flash geheugen. Of in dit geval een fusion drive, dit verbeterd de performance van je mac gigantisch.

En voor welke model/uitvoering zou je dan kiezen? Fusion is dus de meerprijs (ivm jafrenlang plezierd) ook echt waard? Hoe zit het met een externe ssd oplossing? Of is fusion beter? Fusion techniek is toch nog nieuw? Kunnen er nog kindedrziektes inzitten?

Dan zou dat de 21,5-inch: 2,9-GHz worden, bij de 'mindere uitvoering' kan je namelijk geen fusion drive selecteren. De meerprijs voor de snelheid (is voor mijn mening) zeker het geld waard. externe ssd's zijn natuurlijk ook mogelijk, daar weet ik het fijne niet van. Ik zou zelf daarvoor kiezen in ieder geval. En zover ik weet zijn er nog geen kinderziektes geweest, en al zou dat gebeuren, heb je altijd nog de garantie.

Is de 21 beter dan de 27? In de winkel oogde de 21 wel iets scherper, is 8gb voldoende? Graag jullie advies! (Ook met oog op de toekomst)

Het wordt zo snel heel duur.. Dat is wat mij zo tegenstond.
Ben daarom toch maar voor het basismodel 21,5inch gegaan. Maar goed, ik ben dan ook niet van plan er 5 jaar mee te doen. Dat zal het verschil zijn.

Als je het doet.. doe het goed! En ga anders gewoon voor het basismodel en ruil hem over een paar jaar weer in.

Lijkt me een goede strategie van Patrick-Brand. Koop het basismodel aan de basisprijs. Zo besteed je niet te veel en houd je geld over om binnen enkele jaren te upgraden naar een nieuw basismodel dat dan veel beter zal zijn dan het huidige. En zo doe je voort.

[quote=djstrike url=http://www.onemorething.nl/community/topic/imac-keuze-hulp-gevraagd#post-2506896 time=1356896703]Fusion techniek is toch nog nieuw? Kunnen er nog kindedrziektes inzitten?[/quote]
Er is niets nieuws aan. (In ieder geval niet qua hardware) Een 'fusion drive' bestaat uit een gewone hard disk en een gewone SSD. Het enige wat 'anders' is, is het feit dat via het OS deze twee drives als één volume op de desktop verschijnt al was het één drive. Via de software worden dan de meest gebruikte bestanden op de SSD gezet voor snelle bereikbaarheid en de minder gebruikte bestanden staan op de harde schijf, maar de gebruiker merkt daar niets van want die ziet maar één volume staan.
Voorheen deed het OS al het zelfde met de harde schijf: de meest gebruikte bestanden stonden op de snelst bereikbare tracks.

Yaris & patrick-brand: goed advies denk ik zo, blijft de kesuze 21 of 27 (beide modellen zullen in de toekomst niet goedkoper worden/hun waarde behouden). Eens?

Daarnaast is er denk ik nog een 3e optie:fully loaded 2011 model, of is dit geen goede optie/2012 model de betere keuze?

Graag jullie reactie weer, alvast bedankt!

Yaris & patrick-brand: goed advies denk ik zo, blijft de kesuze 21 of 27 (beide modellen zullen in de toekomst niet goedkoper worden/hun waarde behouden). Eens?

Daarnaast is er denk ik nog een 3e optie:fully loaded 2011 model, of is dit geen goede optie/2012 model de betere keuze?

Graag jullie reactie weer, alvast bedankt!

Koop een echt goede monitor die mag 5 jaar meegaan, en neem een Mini als computer. iMac voor 5 jaar is een lastige, het is de vraag of die dat haalt. De Mini kun je iedere 1.5 jaar omwisselen, en dan is de totale aanschaf over 5 jaar nog gelijk aan de iMac, alleen ben je in 2014 wel veel actueler dan met een iMac. Voor wat je wil is btw de instapmini al prima trouwens, zeker als je er zelf 16Gb in stopt en SSD bijplaatst.

[quote=computer space url=http://www.onemorething.nl/community/topic/imac-keuze-hulp-gevraagd#post-2507094 time=1356953407] Voor wat je wil is btw de instapmini al prima trouwens, zeker als je er zelf 16Gb in stopt en SSD bijplaatst.[/quote]Daar ben ik het niet mee eens. Heb deze zelf onlangs gekocht, naast mijn iMac van eind 2009, ja, ja, de harde schijf wordt binnenkort onder garantie vervangen. Maar als ik in iMovie een 1080-hd filmpje wil maken krijg ik de mededeling dat deze uitvoering daar moeite mee zal hebben (8 GB), terwijl ik daar op de iMac nooit problemen mee heb. Zal wel aan de eenvoudige videokaart liggen.

[quote=computer space url=http://www.onemorething.nl/community/topic/imac-keuze-hulp-gevraagd#post-2507094 time=1356953407]Koop een echt goede monitor die mag 5 jaar meegaan, en neem een Mini als computer. iMac voor 5 jaar is een lastige, het is de vraag of die dat haalt. De Mini kun je iedere 1.5 jaar omwisselen, en dan is de totale aanschaf over 5 jaar nog gelijk aan de iMac, alleen ben je in 2014 wel veel actueler dan met een iMac. Voor wat je wil is btw de instapmini al prima trouwens, zeker als je er zelf 16Gb in stopt en SSD bijplaatst.[/quote]

Mijn 2008 iMac (met C2D cpu) gaat nu z'n 5e jaar in en doe toch heel wat zwaarder werk dan wat djstrike er mee van plan is. Dus 5jaar is niet heel lastig. Zeker niet als je voor een SSD of Fusion Drive gaat. De bottleneck is toch vaak de trage hardeschijf. Daar heb je met een SSD/Fusion geen last meer van. Denk dat een iMac na 4jaar ook iets meer opbrengt 2e hands dan een Mini.

Mijn advies, neem de 'instap' 27inch iMac met Fusion Drive (met studentenkorting :sarcastic:) en na een aantal jaar kan je altijd zelf nog makkelijk RAM bijprikken.

Tip van Computer Space vind ik nog best goed! Maar misschien dat je wel een beetje de echte Apple ervaring mist omdat je alsnog een display hebt van een ander merk.

Je bent van plan er 5 jaar mee te doen.. Weet je het zeker? Zo niet, koop dan niet een high-end model. Het is namelijk de tendens dat we niet meer jaren met elektronica doen. Zie maar telefoons.. 2 jaar is bij de meeste de max. Een niet te duur model kopen, meteen weer gaan sparen, en over 3 jaar weer een niet te duur model kopen. Dat is mijn strategie.

Telefoons is wel wat anders dan computers. Ontwikkeling is daar ook een stuk sneller. Vaak loopt je contract na 2jaar af en kan je een nieuw toestel uitzoeken. Nu (helemaal met de komst van SSD's) is hij na 5jaar toch nog wel bruikbaar met de dingen die hij doet. Helemaal voorspellen kan je het natuurlijk nooit, geen idee welke kant OSX opgaat in de toekomst en hoe zwaar programma's worden. Maar 4jaar met een basic 27'' met Fusion Drive/SSD is toch wel te doen lijkt mij. Ik doe ook al 4jaar met een alu MacBook 2008 (C2D) en heb daar recent een SSD ingezet. Zou niet weten waarom ik nu zou upgraden naar een nieuwe MacBook. Ding gaat nog als een speer voor wat HTML werk en browsen/office.
Bij de iMac hou je ook nog de optie open voor RAM upgrade naar 16 of 32gb en kan je in de toekomst nog een externe SSD via thunderbolt aansluiten.

Ik bedoel niet dat iMacs na 5 jaar het qua snelheid niet meer trekken, maar dat bij de meeste modellen het scherm na 2 jaar vaak behoorlijk gebrekkig begint te worden. Met een losse monitor met bijv 5 jaar garantie heb je dat probleem niet. Scherm is toch zwakste onderdeel van de iMac (qua levensduur dan).

Ik mag hopen dat de jaren die je noemt aannames zijn. Hier een iMac van 4,5 jaar oud en het scherm doet het nog perfect.

Zijn het ook, ik heb nog nooit problemen gehad met iMac schermen. Tuurlijk kan je een probleem hebben met een scherm, maar dat kan bij elk ieder ander scherm ook. Als mensen met iMacs problemen hebben is het vaak op het begin (gele schermen,dooie pixels e.d). Dan wissel je hem om en klaar.

Bij iedereen die ik ken met een iMac zitten er vlekken in het scherm (24 en 27 inch modellen). Vreemde is, het is een Apple-kwaal. Dezelfde panelen in goed geventileerde lompe zwarte doos van Dell of Eizo houden zich uitstekend.