iMac komt spontaan uit sluimerstand

Uit de handleiding van mijn iMac heb ik me aangewend de sluimerstand in te schakelen via de Aan/Uit-knop, omdat dat heel erg handig is. De laatste tijd komt ie echter er weer zomaar uit (de sluimerstand)! Volgens mij komt dat sinds ik 10.5.6 heb geïnstalleerd. Heeft iemand hier ook ervaring mee en/of weet iemand een oplossing dit te herstellen?

Naar mijn weten schakel je de computer helemaal uit met de aan/uit-knop. Probeer hem vanaf de menubalk in sluimer te schakelen. [img:5d438baf9b]http://h4xr.org/qzzn[/img:5d438baf9b]

Neen hoor, in de systeemvoorkeuren is er een vinkje "sta inschakeling van sluimerstand met de aan/uit-knop toe" Ik kan echter niet meespreken over het probleem. Ik zet hem meestal gewoon in sluimer via het apple-menu. Daaruit ontwaakt hij niet vanzelf bij mij en ik heb ook 10.5.6

Komt hij gelijk weer uit de sluimerstand, of pas na enige tijd ? Als hij gelijk weer uit sluimer komt kan het liggen aan externe apparatuur, dus dingen die zijn aangesloten via USB / FireWire...

Vreemd, dat heb ik ook! Ik lig dan zelf bijna in slaapstand en hoor ik m'n koelkast uit klikken en vervolgens m'n MBP weer aan :? Kan toeval zijn, maar nu ik de adapter van m'n MBP eruit haal blijft hij wel slapen (ingeklapt, met extern scherm).

[quote:513041ddd2="unSOUND"]Komt hij gelijk weer uit de sluimerstand, of pas na enige tijd ? Als hij gelijk weer uit sluimer komt kan het liggen aan externe apparatuur, dus dingen die zijn aangesloten via USB / FireWire...[/quote:513041ddd2]

Na enige tijd komt ie weer uit de slaapstand. Niet te zeggen na hoeveel tijd dat is; ik heb 't idee dat dat varieert. En zolang ik 'm heb, heb ik alleen de AE en de printer erop aangesloten.
Vooral 's nachts is het een rare gewaarwording wanneer er plots zoveel licht vanaf de computer straalt. :?
Ja, ik weet dat dat ook via de menubalk kan, maar via de aan/uit-knop vind ik dat juist zo handig. Ik ga toch ook maar eens proberen of ie ook weer aanfloept wanneer ik 'm via de menubalk laat sluimeren. :o

misschien heb je enig onderhoud gepland in de nachtelijke uren. Mijn vorige imac ging bijv elke woensdagnacht plots aan. ik weet niet meer hoe en waar dit ingesteld was

Mijn iMac, een alu 2,4Hhz D2 , heeft dat vanaf het begin af gedaan. Soms gaat het goed, op andere momenten komt het apparaat vrijwel direct weer uit de sluimerstand. Het komt minder vaak voor dat het apparaat na een periode sluimeren opeens 'wakker schrikt'. Wat er allemaal precies van invloed is weet ik niet. Ik heb mijn mobiele telefoon verdacht (Bluetooth, ook al stond die uit), de externe harde schijf (maar die staat lang niet altijd aan) en ook de pen van mijn Wacom tablet. Die hou ik vaak een eind van het teblet af als ik sluimeren inschakel (soms via het menu, soms via de knop). Vaak helpt dat wel. Als ik de pen terug leg voordat de leds van het Wacom tablet uit zijn (de pen ligt er dan vlak bij) dan wordt het apparaat gegarandeerd wakker. Ook als ik zelf niets doe kan het voorkomen dat de de iMac, ook na langer tijd, niet in de sluimerstand gaat. Ook hier: vaak wel maar soms niet. Geen idee waar het van komt. Ik ben gestopt om me er druk om te maken. Met mijn MacBook (een iets oudere witte 2,0) komt het probleem nooit voor (maar ja, die klap meestal zelf dicht als ikeven wat anders ga doen).

Het heeft te maken met spanningen (op dezelfde groep) op het elektriciteitsnet: een lamp die aangeschakeld wordt; de koelkast die aan/inschakelt enz. Ik heb daar ook last van bij de iMac G4 (bolletje onder Tiger). Misschien dat een stabilisatieblok een oplossing kan zijn. Ik denk daar nog wel eens aan, maar heb dat nog niet aangeschaft (te duur en meer van dat soort argumenten). Mijn iMac Intel heeft geen last (eveneens onder Tiger). De MacBook (Leopard) evenmin volgens mij. In elk geval nooit opgemerkt.

P.s. Dat je de Mac laat sluimeren via het menu ( :apple: >> Sluimer) of met de knop of met een toetsenbordcombinatie maakt niet uit

[quote:1930a8de77="Dick de Roos"] P.s. Dat je de Mac laat sluimeren via het menu ( :apple: >> Sluimer) of met de knop of met een toetsenbordcombinatie maakt niet uit[/quote:1930a8de77]

Echt! Enige tijd geleden was het absoluut geen probleem. Ook de aangegeven suggesties zijn bij mij niet van toepassing.
Ik heb vandaag het eens geprobeerd de sluimerstand via het menu in te schakelen. Het lijkt erop dat dat het wel houdt; na enige tijden blijkt ie nog steeds te sluimeren, terwijl die met de aan/uit-knop allang wel alweer ‘wakker’ geworden zou zijn.
Net als Jeneverstoker, neem ik me in het nieuwe jaar maar voor me daar niet niet aan te storen.

Het is toch wel zo (zoals het in de kleine handleiding staat), dat je de iMac in feite pas echt ‘moet’ uitdoen, wanneer je 'm een paar dagen niet gebruikt en anders kunt volstaan met de sluimerstand?

Nog bedankt voor de reacties.

Toch werkt het sluimeren via de menubalk ook niet. Vannacht viel me plots weer een door de computer verlichte kamer op. Ik moet 'm dus toch echt UITDOEN. Weet iemand een oplossing?

Nog geen echte oplossing of oorzaak zie ik. Ik heb het zelfde probleem. Weken gaat het goed en vannacht werd ik twee keer gewekt door het aquarium-geluid van m'n screensaver. Het ontwaken van m'n iMac Intel hoor ik niet als ik diep slaap, maar het lopende water maakt me toch wakker.

Om even een oude topic van onder het stof te halen: ik heb dus ook veel last van de sluimerstand van mijn computer. Maar bij mij is het nog een beetje anders. Ik heb een MacBook 2 GHz Interl Core 2 Duo, 1,5 GB 667 MHz DDR2 SDRAM, Mac OS X Versie 10.6.5 en...

- ...als ik hem toeklap om hem in sluimer te brengen werkt dit soms, maar soms gebeurt het volgende: ik klap hem toe, hij gaat in sluimerstand in een paar seconden. Dan hoor ik het geluidje weer van een MacBook die je uit sluimerstand haalt (je weet wel, de harde schijf die dat typische geluid maakt bij het ontwaken). Dan hoor ik hem weer in sluimerstand gaan (hij zet zichzelf in sluimerstand). Om hem vervolgens weer te horen ontwaken, enzovoort. Samengevat hoor ik dus constant de harde schijf opstarten, en weer uitvallen, en weer opstarten en wer uitvallen... dit met een tijdinterval van enkele seconden. Zo blijft dit doorgaan tot ik mijn MacBook weer openklap en hem doe zo dit proces doe stoppen.

- ...als ik de sluimerstand probeer te activeren via de toetsencombinatie of via het 'appeltje' in de menubalk, dan gaat hij in sluimer om zichzelf daarna meteen weer eruit te ontwaken.

Nogmaals: soms werkt het perfect op beide manieren en treedt hij gewoon in sluimer zoals het hoort. Soms doet hij gewoon het bovenstaande.

Wat ook al een aantal keren onwillekeurig gebeurd is, is zoals hierboven reeds benoemd: in het midden van de nacht gaat hij plots uit de sluimer. Dit TERWIJL hij toegeklapt is! (Tamelijk verschietachtig als je een film aan het kijken was, maar hem dan hebt toegeklapt terwijl deze aan het spelen was. Als hij dan ontwaakt begint plots de film luid te spelen als je aan het slapen bent.. nogmaals, hij doet dit ondanks hij is toegeklapt..)

Iemand enig idee?

Het lijkt inderdaad model-specifiek te zijn. Ik heb ook een MacBook white, maar dan 2,4 Ghz, 4GB ram en 10.6.5.

Alleen heb ik het soms als ik hem met de toetscombinatie in sluimerstand zet. Als het hibernate-proces voltooid is, springt ie gelijk daarna weer aan. Aangezien ik het daar niet mee eens ben, plaats ik hem direct daarna opnieuw met de combinatie in sluimerstand.

Het hele spelletje herhaald zich soms meerdere keren, en daarna blijft ie wel in sluimerstand. Doet ie niet wat ik wil, stuur ik dat meteen bij, net zolang totdat het wel goed is.

Via het Apple-menu of dichtgeklapt heb ik er nooit last van gehad.

En nog een kanttekening: het geluid komt van de Superdrive (waar je cd/dvd in doet), niet van de harde schijf.

En een vraag: met welke applicatie kijk je die film? Voor zover ik weet wordt alles van iTunes, Front Row, en Quicktime automatisch gepauzeerd als je sluimer inschakelt. Bij mij wel. Ik bedoel dus: het speelt pas weer verder als je op de play-knop drukt. YouTube speelt wel altijd door, of d flashplayer loopt zo vast als een huis en is dan gecrasht.

Dat met die film doet zich voor als ik bijvoorbeeld iets op Megavideo stream bijvoorbeeld.

Maar ik heb eens gekeken en misschien was het geen goed idee dat 'plaats harde schijven in sluimerstand indien mogelijk' bij de voorkeuren voor de energiestand niet was aangevinkt bij zowel de batterij- als de lichtnetadaptermodus... Zou het met zo iets stoms te maken hebben? Wat een dwaze fout... Ik heb het nu aangevinkt, en ik ben benieuwd of het probleem zich nog zal voordoen. Ik laat het weten.

Kan het zijn dat de
[quote]
wake on lan
[/quote]
feature je iMac aan zet.
ik trek tegen woordig de lan kabel eruit als ik m'n iMac uit wil houden.
ik vond
[url=http://www.tuaw.com/2009/08/29/snow-leopard-extends-wake-on-lan-feature-if-your-config-is-ri/]dit [/url]

test eens met airport uit of de kabel eruit, zoals ik doe.

[quote=Ouistiti url=http://www.onemorething.nl/community/topic/imac-komt-spontaan-uit-sluimerstand#post-2133275 time=1293985149]Maar ik heb eens gekeken en misschien was het geen goed idee dat \'plaats harde schijven in sluimerstand indien mogelijk\' bij de voorkeuren voor de energiestand niet was aangevinkt bij zowel de batterij- als de lichtnetadaptermodus... Zou het met zo iets stoms te maken hebben? Wat een dwaze fout... Ik heb het nu aangevinkt, en ik ben benieuwd of het probleem zich nog zal voordoen. Ik laat het weten.[/quote]

Dat staat bij mij altijd al aangevinkt, bij beide. Het zou niets uit mogen maken, maar proberen kan altijd.

Controleer ook de wake on lan.

Mensen.

Nog even een aanvulling!
Als ik mijn Mac Mini in de sluimer stand zet. dan springt hij naar een paar tellen weer vanzelf aan!
ondanks mijn korte omschrijving (eigenlijk helemaal niet) iemand een idee?
Ik kan me niet herinneren dat ik wat anders heb in gesteld.