Imac late 2015 upgrade fusion drive naar interne ssd 50gb of externe ssd

Bedankt allen.

Ga deze week een installatie doen op een t5.

Laat nog iets weten.

Succes dan!

@hendrik ijzerbroot,

Thunderbolt 1 zou 2 maal zo snel zijn als USB 3.0, het snelste lijkt dus op de Mac een Thunderbolt (1,2 of3) aansluiting te gebruiken met een verloop naar USB 3.1 gen 2 -10 Gb./s.- (het schijnt zo te zijn dat USB 3.1 zonder meer niet altijd sneller is dan USB 3.0 -5 Gb./s-) voor de externe SSD?

Welke adapater heb jij daarvoor gebruikt?

N.B. misschien is dit duidelijker, er bestaat dus USB 3.0 ook genoemd USB 3.1 of USB 3.1 Gen 1 of Superspeed (snelheid 5 Gb/s) EN USB 3.1 of USB 3.1 Gen 2 of Superspeed+ (snelheid 10 Gb/s.)

Er kunnen dus twee soorten USB 3.1 zijn een met 5 Gb/s en een met 10 Gb/s.!!!

Bij mij staat de Samsung T5 (met USB 3.1 gen 2) aangesloten op de TB3 port via een meegeleverde kabel. De maximale snelheid is dan theoretisch 10 Gb/s. Sluit ik hem aan op de USB ingang (die is dus 3.0) dan krijg je te maken met de USB 3.0 snelheid wat inderdaad gelijk is aan USB 3.1 gen 1 of te wel 5 Gb/s.

De verbindingssnelheid is overigens de maximaal haalbare theoretische waarde. De actuele snelheid (meestal dus wat lager) wordt bepaald door de gebruikte SSD technologie dus dat kan bij de zelfde type verbinding maar een andere SSD verschil uitmaken.

@hendrik ijzerbroot,

Welke adapter gebruik je voor de verbinding van je Mac TB3 naar de externe SSD met USB 3.1 gen 2?

Welke software heb je gebruikt om de overdrachtsnelheden genoemd in dit topic te meten?

Dat heb ik hierboven al gezegd. De Samsung T5 wordt geleverd met twee kabels. Eentje voor aansluiting op een USB en eentje voor Thunderbolt.

De benchmarks waren verkregen met het programma Diskmark uit de App Store.

@hendrik ijzerbroot,

Is deze Thunderbolt aansluiting geschikt voor alle versies TB 1,2 en 3?

Zo ja, dan hoef ik dus geen verloop aan te schaffen, dat scheelt ook weer, bij Apple kost die 55 euro exclusief USB C kabel.

De bijgeleverde extra kabel is een verloop van USB 3.1 gen 2 naar USB-C en dat is compatible met TB3 maar niet met TB1 of 2 want die hadden een andere vorm. Zoiets moet je niet bij Apple kopen, elke goede elektronicazaak zou ze ook moeten hebben.

USB-C is overigens de aanduiding van het type verbinding en zegt niets over de snelheid ervan.

Sluit je de SSD op de USB ingang van de Mac dan heb je de snelheid van die USB en dat is 2 maal trager dan de SSD want in een (huidige) Mac zit nog steeds USB 3.0. Sluit je hem aan op de TB dan haal je er al gelijk meer uit omdat zelfs TB 1 al 2 maal sneller is. (Feitelijk heeft TB1 de zelfde snelheid als USB 3.1 gen 2)

@hendrik ijzerbroot,

De meegeleverde sSamsung kabel is dus niet te gebruiken om aan te sluiten op een Mac met een TB1 of TB2?

Ik zou dus op zoek moeten gaan naar een Thunderbolt 1 of 2 naar USB-C kabel.

USB-C is overigens de aanduiding van het type verbinding en zegt niets over de snelheid ervan.
Er staat bij mij "USB-C kabel" bedoel niet de snelheid, zag die aansluiting op het kastje van de Samsung externe SSD.

Ik zou dus op zoek moeten gaan naar een Thunderbolt 1 of 2 naar USB-C kabel.

Dat klopt. Je moet een kabel hebben van USB-C (de aansluiting op de SSD) naar “mini Displayport” als het TB 1 of 2 betreft. De 1e kabel die erbij zit is feitelijk geen verloopkabel en past direct op de TB3 poort. De andere kabel is een verloop van USB-C naar USB-A bedoeld voor de gewone USB 3.0 connectors.

Hoi, is het deze kabel dat je bedoelt? https://www.apple.com/be-nl/shop/product/MMEL2ZM/A/adapter-voor-thunderbolt-3-usb‑c-naar-thunderbolt-2

Is de snelheid van deze beter met de samsung x5 dan de samsung t5 met de de usb c/thunderbolt to usb 3.0?

Of is de snelheid van de Samsung T5 met de adapter van apple ook sneller met de adapter?

stanvdw op 16 september 2019 om 17:42

Hoi, is het deze kabel dat je bedoelt?

https://www.apple.com/be-nl/shop/product/MMEL2ZM/A/adapter-voor-thunderbolt-3-usb‑c-naar-thunderbolt-2

Nogmaals Stan: jouw Late 2015 iMac heeft GEEN Thunderbolt 3. Jij hebt dus NIETS aan een of andere Thunderbolt 3 adapter of kabel.

(Ijzerbroot heeft een Mid 2017 iMac; die heeft WEL Thunderbolt 3.)

Iets dergelijks heb je nodig voor TB1 of 2, maar dan wel met aan beide zijden een “mannetje”.

De X5 is in alle opzichten het snelst want de maximale snelheid is dat van een TB3 of te wel 40 Gb/s

De T5 gaat tot 10 Gb/s wat net zo snel is als TB1 en is 2 maal sneller dan de USB poort in een Mac.

Maar:

Je maximale snelheid is altijd de laagste snelheid in een keten.

Dus sluit je de T5 aan op de USB dan zit je op 5 Gb/s. Aangezien deze verloopkabel geldt voor TB3 (USB-C dus) naar TB2 heb je een snelheid van 20 Gb/s. De T5 hierop gebruiken geeft nog steeds 10 Gb/s (maar wel 2 x sneller dus dan USB 3.0) en sluit je de X5 er op aan dan heb je 20 Gb/s als het dus over TB2 gaat en 10 bij TB1.

hendrik ijzerbroot op 16 september 2019 om 18:23

Aangezien deze verloopkabel geldt voor TB3 (USB-C dus) naar TB2 heb je een snelheid van 20 Gb/s.

Mits je een iMac met Thunderbolt 3 hebt… anders heb je niks aan deze verloopkabel.

De kabel die je nodig hebt heeft aan de SSD zijde een USB-C connector (het zelfde dus als een TB3 aansluiting) en aan de Mac zijde moet hij dus een TB1 of TB2 connector hebben. Dan kun je de Samsung T5 of de X5 aansluiten op TB1 of 2 waarbij dus zeker bij de X5 de snelheid sterk beperkt wordt door de Mac hardware.

Het is dus in principe de afgebeelde kabel alleen zie ik daar een mannetje en een vrouwtje terwijl het dus twee mannetjes moeten zijn.

Met de Samsung T5 wordt een “USB Type C to A” kabel meegeleverd. Die sluit je aan op je iMac (Late 2015) op een van de USB3 poorten, en Klaar is Kees.

Dat kan natuurlijk ook maar dan zit je op 5 Gb/s vanwege USB 3.0 terwijl de T5 10 Gb/s is. Sluit je hem echter aan op een TB aansluiting dan win je snelheid t.o.v. USB want TB 1 b.v. is net zo snel als deze T5.

Je staart je teveel blind op theoretische maximale snelheden.

Samsung zelf zegt dit over de T5:

Ik heb 3 T5 SSD’s. Twee daarvan staan op gewone USB 3.0 poorten (De Mac heeft immers geen USB 3.1 gen 2.) en de andere op de TB3 poort.

De maximale snelheid die ik heb via USB 3.0 is ±425 MB/s

Die op de TB3 poort staat is gemiddeld iets sneller en komt op ±520 MB/s. Dat verschil zal bij TB1 of 2 minder zijn maar ik verwacht dat het toch nog iets sneller is dan USB 3.0.