iMac + Linux PC Filesharing

Hallo allemaal,

Ik heb sindskort op mijn oude PC Ubuntu (Linux) draaien, dit vanwege het uitproberen van Linux en af te zijn van windows. Ik ga deze gebruiken voor het downloaden van files, etc. Ik heb daarnaast dus een iMac en deze 2 staan in verbinding met mijn Airport Express. Het Internet gedeelte is op dit moment helemaal in orde. Alleen wat betreft het filesharing krijg ik het nog steeds niet aan de praat tussen beide computers. Wie kan mij hier mee helpen. Alvast bedankt.

Ik gebruikte meestal NFS voor die situatie. De Mac kan NFS exporteren en importeren. Exporteren doe ik sinds Nextstep 2.1 door een file /etc/exports te maken (net als op linux), en die met niload in netinfo te zetten, zie man 5 exports en man niload. Importeren doe je gewoon via de Finder. Wel afsluiten voor je de server uitzet.

Misschien gata het ondertussen handiger met SMB of iets dergelijks, maar dit werkt al sinds 1993 :-).

Ik gebruik gewoon ftp tussen de 2 (samba staat ook wel aan, maar gebruik ik niet zo veel omdat ik die ondersteuning in osx een beetje baggger vind). Maar ftp is ook lekker snel.

NFS zou inderdaad de meest logisch oplossing zijn.

Op de clients opnemen in /etc/fstab
<ipnummer server>:/<directory> <mountpoint client> nfs timeo=16,intr,lock,rsize=16384,wsize=16384,tcp 0 0 (dit is onder linux en niet onder OSX weet niet hoe dat moet maar ik vermoed :apple: k en dan nfs://ipvanjeserver voldoende is, je hoeft dit dus niet te doen op je mac)

Op de server opnemen in /etc/exports
<exported directory> <networkblok, bijv 10.0.0.0/24>(rw,async,no_root_squash)

Daarna op de ubuntubak nfs opstarten, is wel een script voor denk ik
Op de client hoef je in principe niets te doen.

gr Jeroen

Ik heb daar gewoon een AppleShare file server (AFP) voor op m'n Linux bak draaien.

http://netatalk.sourceforge.net/

Bedankt al voor deze reacties, maar veel wijzer word ik er niet van. Ben echt een beginner met Linux. Dus als iemand zo vriendelijk wilt zijn om het wat gedetailleerder uit te leggen. Hoe ik snel en gemakkelijk files kan sharen van mijn Linux bak naar mijn iMac toe dan zou ik dat zeer op prijsstellen. In ieder geval bedankt.

NFS:

open met de favoriete editor deze file /etc/exports

[code:1:7a3cc23f95]sudo nano /etc/exports[/code:1:7a3cc23f95]
voeg de regels toe die ik omschreef

en zorg er voor dat je NFS word gestart, dat zou moeten kunnen middels een script, moet je effe googlen, Ook zou het wel eens zo kunnen zijn dat je vanuit de GUI van ubuntu gewoon een NFS share kan aanmaken. maar dat moet je zelf uitzoeken.

Google is je vriend :wink:

Nou ik heb het aan de praat gekregen. Bedankt voor de tips.

Gegroet