iMac loopt vast en crasht

Heb sinds gisteren een iMac maar sinds vandaag crasht deze voortdurend. Wanneer ik een programma, dat in mn dock staat, aanklik, valt de pc uit of blijft het scherm hangen en kan ik zelfs geen geforceerde stop doen.

Weten jullie oplossing? Eventuele herinstallatie van het systeem?

Is het een nieuwe aankoop? en zo ja, heb je zelf geheugen bijgeprikt?

Iets meer info graag.

nee geen geheugen bijgekrikt de iMac is sinds gisteren aangekocht en is een OS 10.5.6

Ben benieuwd,die van mij blijft ook hangen in in het opstartscherm,ik had hier op het forum ook een bericht achtergelaten maar er is iets verkeerd gegaan.(ik weet niet waar hij is gebleven:D) ben nu bij een maat van mij om de mac osx dvd op te halen om hem van daar uit op te starten, en effen in de save modus proberen (shift toets)

probleem is, ben verdomde leek in os x :( heb van jongs af aan enkel met windows gewerkt en heb em maar sinds gisteren dus het zal wel een tijdje duren vooraleer ik alles redelijk kan!

Ik zou nog geen te drastische ingrepen als herinstallatie e.d. doen.

Probeer eerst eens met de Mac gewoon uit te zetten , alles uitschakelen , ook uit het stopkontakt halen. Dan na 10 minuutjes terug opstarten.
Dat helpt in veel gevallen al.
Je kan daarna ook eens in hulpprogramma’s gaan / schijfhulpprogramma openen , en de bevoegheden laten controleren en eventueel herstellen.

dan kan je nadien nog beslissen of je een grotere stap maakt, en ondertussen is er waarschijnlijk al weer iemand met een ander ideetje op je draadje gekomen.

succes
mowat

Heb je er zelf iets op geïnstalleerd? Aan je naam te zien misschien een virusscanner? Je zou als je handig bent en mbv de Help een nieuwe gebruiker kunnen aanmaken (in Systeemvoorkeuren>Accounts>op 'plusje'' klikken en daarop inloggen); kijken of het probleem dan ook voordoet.

Maar eerlijk gezegd lijkt me het eerder een HD die kapot is.

En als ie zo uit de doos komt, zou ik als Mac newbie 'm terug brengen, want dit is niet de juiste Apple experience…

Welk type imac heb je gekocht ? in het begin had ik ( en anderen )ook soortgelijke problemen het de imac met ATI radeon 4850

http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=146721&highlight=

[quote:890dfc6177="Oppie"]

En als ie zo uit de doos komt, zou ik als Mac newbie 'm terug brengen, want dit is niet de juiste Apple experience…[/quote:890dfc6177]
Dat is het beste advies inderdaad. Niet mee klooien als je nog niets van de Mac en systeem af weet. Je kan meer fout dan goed doen en je hebt nu nog volledige garantie!

Hardwareoverzicht:

Modelnaam: iMac
Modelaanduiding: iMac9,1
Processornaam: Intel Core 2 Duo
Processorsnelheid: 2.93 GHz
Aantal processors: 1
Totaal aantal cores: 2
L2-cache: 6 MB
Geheugen: 4 GB
Bussnelheid: 1.07 GHz
Opstart-ROM-versie: IM91.008D.B08
SMC-versie (systeem): 1.45f0
Serienummer (systeem): VM919Q1A0TM

dit is mijn pc, de enigste programma’s die ik had geinstalleerd zijn messenger for mac en appzapp of zo iets, dus… zou tog onwaarschijnlijk zijn dat het daaraan ligt?? maar zal eerst morgen het advies mowat en oppie toepassen, blijft het probleem zich voordoen, breng ik deze onmiddelijk terug naar de winkel.

Is waarschijnlijke gewoon een defect geheugenreepje. Ik zou je geheugen even laten testen.

Appzap zou de boosdoener kunnen zijn. Wat heb je er mee 'gezapt'?

Dit soort programma’s heb je helemaal niet nodig op een Mac.

Maar een hardwareprobleem (geheugen/harddisk) zou ook heel goed kunnen.

ik had er eerst firefox opgezet maar deze liep dan vast en veroorzaakte deze crashes dus heb ik appzapp geinstalleerd en enkel firefox hiermee weggezapt! heb nu inmiddels appzapp ook verwijdert maar het probleem is er nog steeds!

Wat mij ook opgevallen was dat, ik heb een imac van 640GB HD maar toen ik hem opstarte, stond er op mijn bureaublad, bij het icoontje van Macintosh HD 595,85 GB; 577,52 vrij is dit normaal dat je, als je een pc koopt met HD 640 GB, je maar één hebt van 595,85 GB???

groetjs

ALs je FF wilt verwijderen, kun je gewoon het programma weggooien; heb je geen AppZappppppp bij nodig...

Andere ‘probleem’: doe eens Google… (En antwoord is: ja.)

Toevallig een Ati 4850 videokaart?