iMac loopt voortdurend vast

Goedemorgen allen,

Korte, heel simpele vraag, maar het probleem dat speelt haalt echt het bloed onder mijn nagels vandaan.

Mijn redelijk nieuwe iMac (mid 09) kan niets meer aan. Zodra ik een icon aanklik, of alt-tab, of whatever do, dan krijg ik die verdomde strandbal die continu blijft draaien. Na een minuut of 5 stopt ie er weer mee, en beginnen we van voren af aan.

Bevoegdheden herstellen heb ik al geprobeerd, en dat hielp ook, echter slechts voor een dag.

Iemand van jullie nog tips? Ik zit te denken aan een heeele harde reset (formatteren?!), maar ik wil eerst nog een Time Machine update draaien.
Behoeft echt geen betoog dat dit met de status quo niet echt mogelijk is.

Thanks alvast!

PS heb 4gb geheugen dus dat kan het niet zijn.

Check eerst de harde schijf maar met [url=http://www.volitans-software.com/smart_utility.php]SMART Utility[/url].

In zulke gevallen: Applejack

Maak z.s.m. een backup van je bestanden, want het zou weleens een kapotte harde schijf kunnen zijn. Je zou natuurlijk een clean-install kunnen uitvoeren, maar over het algemeen is dit niet nodig. Maak ook eens een nieuw gebruikersaccount aan en kijk of het op die account wel goed gaat.

De laatste suggestie van intense megavis zou ik sowieso uitvoeren.
Daarnaast: hoeveel ruimte heb je nog op je hd? Gebruik je programma's om je Mac "te onderhouden", zoals Cocktail, CleanMyMac of iets dergelijks?

Dat zijn een hoop bruikbare reacties, dank jullie wel.

de nieuwe [b]account[/b] - moge niet baten, loopt ook direct vast, vlak na het downloaden van [b]SMART[/b].
[b]harde schijf[/b] - mag geen probleem zijn, heb nog 200Gb over
[b]Onderhoudsprogramma's[/b] gebruik ik niet, dacht dat Apple dat automatisch deed om 4 uur 's nachts
[b]AppleJack[/b] ga ik nu proberen, maar ik vrees wederom die strandbal.

Is er misschien een manier dat ik via mijn MB Pro inlog op mijn iMac en de boel kan back-uppen?

Ja, Plug een FireWire kabel in je MBP en je iMac. Start je iMac op in Target Disk mode. (Houd T ingedrukt bij het opstarten) Op je MacBook kun je nu gewoon de HDD backuppen. (Je MBP moet al aanstaan)

Dat je nog 200GB over hebt zegt niks. Bij m'n oude iMac G5 had ik een harde schijf van ik meen 250GB, maar toen ik de 170GB bereikt had gebeurde bij mij hetzelfde als jij nu beschrijft. Haalde ik een paar GB weg, liep het weer... Dus ik heb er een nieuwe in gezet en voila hij liep weer als een zonnetje, kennelijk vanaf de aankoop een schijf geweest die niet helemaal zuiver was. Zaak is wel al je data er nog af te krijgen. Ik hoop dat het probleem bij jou kleiner is, maar dit zou het zomaar kunnen zijn.

Face it: er is bijna geen andere conclusie mogelijk dan dat je HD aan het sterven is -iets wat natuurlijk niet heel uitzonderlijk is.

Serieus?

mijn HD overleden?
Dat komt echt als donderslag bij heldere hemel - had ik niet verwacht van mijn geliefde Apple, waar ik al bijna 7 jaar zonder klagen al mn geld in pomp.

Nou, op zoek naar een ander dan maar. Deze kan ik wel eigenhandig vervangen toch? Tenminste, geheugen ging me ook makkelijk af, dus neem aan dat HD ook fluitje van een cent zal zijn.

Dank allemaal voor jullie hulp! erg relaxed.

Grt

Heb even in de community gekeken, maar vrees dat ik dat niet zelf kan. Die datamigratie maak ik mij ook zorgen om. Dus naar de MacRepair ermee.

Tant pis.

Grt

Mid 09 ?
Indien de HD defect is en binnen de garantie periode (HD's is dat meestal 3 jaar) dan kun je dmv
een zgn RMA procedure bij de drive fabrikant de defecte HD inruilen voor een nieuw exemplaar.
Ik heb dat al 2 keer met succes gedaan bij defecte drives.

Kijk! dat zijn handige tips.
Thanks Obi!

For the record -

net met Apple gebeld, garantie is slechts 1 jaar.

Nu even Target disken en dan schroeven maar.

dank, iedereen.

Voor problemen m.b.t. garantie van een hd loopt er dit topic sinds gisteren:
http://www.onemorething.nl/community/topic/harde-schijf-kapot-garantiediscussie#post-2084317

[quote=GuusII url=http://www.onemorething.nl/community/topic/imac-loopt-voortdurend-vast#post-2084802 time=1288342334]Dat komt echt als donderslag bij heldere hemel - had ik niet verwacht van mijn geliefde Apple[/quote]
Want Apple heeft op de een of andere mysterieuze manier beschikking over harde schijven die nooit kapot gaan? Waarom dacht je dat Time Machine was uitgevonden?