Imac met kapotte PMU?

Ik zit al verschillende jaren opgescheept met een imac DV 400MHz die maar niet naar behoren werkt, en ik dacht ik ga eens de slimme mensen van macosx.nl om raad vragen.

Het zit zo: ik heb de imac gekocht in september 2000, en na een paar maanden had ik al meteen prijs: mijn harde schijf begaf het, en onder garantie hebben ze er dus een nieuwe in gestoken. Deze gaf echter na een maand ook weer de geest, net buiten de garantieperiode, dus die heb ik dan zelf vervangen met een 30GB versie. Deze begon na een tijdje ook een veel luider geluid te produceren dan normaal, maar werkt ondertussen wel nog altijd.

Wat ook nog vreemd is, is dat veel USB apparaten die ik na een tijdje erin stak niet meer naar behoren werkten. Zo heb ik al een usb modem en een muis naar de vaantjes geholpen, nuja, de modem werkt nog redelijk, maar goed, you get the picture. Ik begon dus al te vermoeden dat het om een stroomprobleem ging.

Ik heb de OS X installaties btw mooi op de voet gevolgd tot en met panther, maar na een tijdje begon de crt ook al raar te doen. Als je de computer aandeed, bleef het scherm enorm donker, en pas na een half uurtje ging ie zoals ie zou moeten en kon je überhaupt zien wat je deed. Na wat zoeken bleek dat dat kon voorvallen als je geen firmware update had uitgevoerd op de computer voordat je panther installeerde, maar voor zover ik weet heb ik alle updates, zowel firmware als updates voor de dvd rom en de hele reutemeteut mooi gevolgd, dus dat kon het probleem niet zijn…

Soit, tegelijkertijd begon mijn interne batterij het af te laten weten, met datum die niet meer onthouden werd en zo. Ondertussen had ik echter al een jaar een nieuwe pc gekocht, en werd de imac niet meer zoveel gebruikt. Nadat ik hem een tijdje niet meer had aangeschakeld wilde ie helemaal niet meer opstarten. Iedere keer als ie probeerde te booten, hoorde je de HD met kleine schokjes op gang proberen te komen, en na een paar seconden viel de hele computer weer uit. Als ik de stekker er vaak genoeg uittrok en opnieuw probeerde, sprong ie wel aan, en dat is dus het probleem waar ik nog altijd mee zit. Ook het scherm is op volle contrast en helderheid nauwelijks leesbaar. Ondertussen heb ik tot twee keer toe de batterij vervangen, met de juiste handelingen die eraan vooraf gaan uiteraard (pram resetten enz), en toch blijft het rotding maar moeilijk doen. Mijn vermoeden is dus dat het een hardware probleem is, meerbepaald aan de PMU, maar ik ben niet echt zeker. Iemand van jullie een idee of gelijkaardige ervaringen, want heb op internet geen gelijkaardige gevallen gevonden…

Het klinkt wel erg logisch eigenlijk, al aan het begin van je verhaal kreeg ik het vermoeden dat het met stroom(-pieken) te maken had. Mijn oude iMac ging de eerste dag al kapot. Als hij uit stond, kwam er een aanzwellend geluid en daarna een knal via de luidsprekertjes. M'n logicboard is meerdere keren vervangen, evenals de geluidskaart en de videokaart, uiteindelijk werd hij DOA verklaart en kreeg ik na veel gezeur een nieuwe. Later werd geopperd dat het mogelijk kwam door een ongeaard contact. Ik woonde in die tijd in een vakantiehuisje, mogelijk is ook het stroomnet niet helemaal geweest wat het was. Sindsdien heb ik altijd geaarde stopcontacten, ik neem geen risico's meer en heb ook geen problemen meer gehad, gelukkig. :D

Stel dat die PMU vervangen wordt, dan is mogelijk de rest van je iMac zo beschadigd, dat je niet alleen je PMU moet vervangen, maar dat weet ik natuurlijk niet zeker. Mijn ervaring is dat de boel zo gevoelig is, dat beschadiging door stroompieken snel gebeurd kan zijn. :?

@ JeePee: wat is DOA?

Dead On Arrival...

Zal wel lastig worden met een computer van 5 jaar oud…

Mag ik vragen welke pc je dan gekocht hebt?

Euhm, ik snap de relevantie van je vraag niet, maar goed: AMD Athlon XP 2800 denk ik, Asus A7N8X, radeon 9800 pro, 512 ram, 120 gig WD hd enz.

Ik was ook al vrij overtuigd dat er iets fout is met de stroom in de imac, maar ik hoopte dat iemand er toevallig een simpele oplossing voor wist…

[quote:9595d2026b="DenialOfService"]Euhm, ik snap de relevantie van je vraag niet[/quote:9595d2026b]

Gewoon interesse. Ik stel wel vaker niet gepaste vragen… :wink:

Misschien kun je tweedehands aan een andere PMU komen? Misschien een kapotte iMac op de kop tikken en 'm daar uit halen en verwisselen? :|