IMac mini eerst installeren en dan pas SSD toevoegen of anders om??

Over twee weekjes komt mijn IMac mini binnen (hoop ik). Omdat ik een andere processor er in wilde hebben heeft de Apple store in Nijmegen deze niet op voorraad.

Apple heeft op dit moment een speciale actie om tegen een schappelijke prijs het interne geheugen te verhogen tot 16Gb.

Helaas is het plaatsen van een SSD nog steeds ontzettend duur. € 300 voor het vervangen van je HD voor een SSD. Nu heb ik zelf een Samsung 840pro gekocht en wil deze in de IMac mini plaatsen. In eerst instantie op de plek waar de HD zich bevind maar als het beter/handiger/slimmer is om de SSD "erbij" te plaatsen ga ik dit advies zeker opvolgen.

Is het beter om eerst de IMac mini, nadat hij uit de doos is gehaald, helemaal te installeren en dan de SSD in het kastje te monteren of kan ik beter eerst de SSD plaatsen en dan (met behulp van de meegeleverde schijfjes) pas de installatie doen. Dit wordt mijn eerst Apple computer dus moet straks enorm wennen aan OS X.

Mochten jullie tips hebben, heel graag. Hoe minder ik tijd aan de installatie moet besteden hoe beter (en beter voor mijn zenuwen).

Met de nieuwe iMac is het bijna onbegonnen werk om de harddisk zelf te vervangen...
In het vervolg best eerst opzoeken voor je iets koopt.

@dionysos:

RG1968 heeft het waarschijnlijk over een Mac mini. Alleen weet hij het verschil niet goed tussen een iMac en een mini. Bij de Mac mini gaat het veel makkelijker om de HDD te vervangen. Het hangt er dus maar vanaf wat de TS besteld heeft... een iMac of een mini. :)

Jullie hebben helemaal gelijk.

Ik loop al jaren met een Ipod. Bel de laatste drie jaar met een Iphone en zit de afgelopen twee jaar met een Ipad op mijn schoot te internetten. Maar nu heet mijn laatste aanwinst geen IMac maar gewoon Mac mini.

Het gaat hier inderdaad om een Mac mini waar ik een SSD in wil plaatsen.

Dank tot zover voor jullie reacties.

Heb ik weer wat geleerd op 2e kerstdag.

Moest je eerst dingen installeren dan zou het nutteloos zijn om dat eerst te doen als je je HDD (waarop OSX zou worden geïnstalleerd) toch gaat vervangen door een SSD.

Maar je hoeft helemaal niets speciaal te installeren, elke Mac is voorgeïnstalleerd met Macosx en dus gebruiksklaar. Ergo, je kan meteen de SSD plaatsen.

Zo te horen behoorlijk newbie. Begin eens met die SSD in een USB3 kastje te plaatsen, en draai een kloon van je interne schijf (die is voorgeinstalleerd). Als dat bevalt, laat m dan bijplaatsen. Dit zijn trouwens geen grappen, en niet te vergelijken met even een HD in een PC plaatsen. Je hebt ook een speciale gereedschapset nodig van bijv iFixit, een speciale SATA kabel en evt een mounting bracket. iFixit verkoopt ook de complete set.

Oh en geheugen is NOOIT schappelijk bij Apple. 60 euro meerprijs, dat is schappelijk, 16Gb kost 80 namelijk. En geheugen bijplaatsen is dan weer wel heel makkelijk en kan echt iedereen doen.

Draai op geen enkele voorwaarde een kloon van je harde schijf naar een ssd. Dat levert teveel problemen met o.a. de performance op. Maak liever een backup middels Time Machine, installeer een schone installatie van OS X op de ssd en zet middels de migratie assistent al je data in Time Machine terug. Dat werkt wel zonder problemen.

Verder is er ook helemaal geen speciale kit van iFixit nodig wanneer je alleen de harde schijf voor een ssd wil vervangen. De kit is alleen bedoeld voor wie EN een ssd EN een harde schijf in de Mac mini wil hebben en een Mac mini met maar 1 schijf heeft besteld (de versie met 2 schijven zoals het server model bevat alle extra's om 2 schijven te installeren; die met maar 1 schijf dus niet). Wanneer je bij iFixit besteld moet je rekening houden met een meerprijs van 30 euro omdat PostNL voor jou aangifte doet bij de Douane (het komt uit de USA en dan doet PostNL dit standaard) en dat kost een euro of 30. De site heeft verder uitgebreide guides hoe je de harde schijf moet vervangen/een tweede bijplaatsen. Verder is de website van [url=http://www.macsales.com/]OWC[/url] ook een handige want daar staat ook de nodige info hierover. Zij bieden overigens ook dit soort harde schijf uitbreidingskits. Op 123macmini.com vindt je nog meer info over de Mac mini.

Een usb3 kastje is ook nog wel de moeite waard. Daar kun je van booten en usb3 biedt genoeg bandbreedte voor een ssd. Eigenlijk hoef je hem dan helemaal niet meer in te bouwen. Beknibbel dan niet op dat kastje want de goedkopere zijn ietwat instabieler.

Domme vraag misschien maar als je die SSD nou in je SSD sleuf stopt? Werkt dat ook?

Ehh de SD sleuf natuurlijk

Ah dat gaat dus niet goed werken lees ik net…