Imac of Macbook Air

Beste leden,

Graag zou ik jullie advies willen hebben over het aanschaffen van een nieuwe Imac of Macbook Air.
Wat ik nu een aantal jaar heb is:
Een Imac 20 inch van half 2007
2.4 GHz Intel Core 2 Duo processor
4 GB 667 MHz DDR2 SDRAM geheugen
ATI Radeon HD 2600 Pro 256 MB
320 GB HDD SATA

Ik gebruik de Mac voor de volgende programma’s:
Word, Excel, Safari, Mail, Adobe CS6, Adobe Lightroom 5, Imovie, GoPro Studio.
Spotify heb ik vaak op de achtergrond aanstaan.

Ik merk dat me Imac nu wat trager aan het worden is en dat is best vervelend als ik bezig ben met grote Excel bestanden of Photoshop.
Nu zit ik te kijken naar een Macbook Air 13’’ omdat deze makkelijk mee te nemen is (wat niet perse hoeft, leuk omdat het kan) en dat deze gemakkelijk op te bergen is. Of anders gewoon weer een Imac.

Welke zouden jullie mij aanraden en waarom?
Macbook Air 13 inch
2,2 GHz quad-core Intel core i7-processor, torbo boost tot 3,2 GHz
8 GB 1600 MHz LPDDR3 SDRAM
512 GB PCIe-Flashopslag
Intel HD Grafics 6000
€ 1949,-

of

Imac 21,5 inch
1,6 GHz dual-core Intel core i5-processor, torbo boost tot 2,7 GHz
16 GB 1867 MHz LPDDR3
Fusion Drive 1 TB
Intel HD Grafics 6000
€ 1639,-

Vriendelijke groet,
Walter.

Je HD is de vertragende factor.
Vervang die met een SSD en je iMac vliegt!
Stop er ook extra 4 Gb geheugen

Bedoel je in mijn huidige Imac? Ik dacht dat die niet meer dan 4GB aan geheugen ondersteund.

Oh ok.
Maar SSD zal je iMac doen vliegen

Juist, of je huidige iMac nog een kleine upgrade geven en je centjes nog even gereserveerd houden, al zal een ssd je niet meer rekenkracht geven, en dat is wel wat je nodig hebt bij grote excel- en photoshopbestanden.

Wanneer je tussen de Air en de nieuwe Imac moet kiezen zou ik voor de iMac gaan. Ik kijk dan niet zozeer naar de specs, maar vooral naar waar je 'm voor gebruikt. Heb je niet echt een Air nodig omdat je veel onderweg bent en een laptop meeneemt, dan zou ik voor de iMac gaan. Dat werkt een stuk prettiger.

Je hebt 2 opties:

1. Nu een kleine investering doen in je huidige machine en kijken of je het er nog een jaar mee uithoudt. In dat jaar kan je extra sparen en dan koop je volgend jaar een machine met betere specs waar je ook weer langer mee kan doen. Ik weet niet echt hoe goed de 1,6 processor presteert. Ik zou liever een 4-core i5 erin zien, wanneer je dan toch het geld gaat uitgeven.

2. Nu de iMac kopen en dan maar hopen dat deze aan je verwachtingen voldoet. Wil je voor deze optie gaan, ga dan eerst uitgebreid testen in de winkel. Neem 2 grote excelbestanden, doe bepaalde bewerkingingen thuis en kijk hoeveel tijd dit kost. Doe hetzelfde in de winkel, dus neem de bestanden mee naar de winkel, installeer ze op de computer aldaar (het model dat je wil kopen) en kijk hoe snel het daar gaat. Idem met photoshopbestanden.

Succes met je keuze

Gewoon even wachten een paar weekjes, kijken wat de nieuwe MacBooks gaan doen.

De iMac welke je op het oog hebt moet je niet kopen, de MacBook is eigenlijk een prima machine maar als deze over 3 weken vervangen wordt door een betere heb je er vrij weinig aan en dat is zonde van het geld.

Je huidige iMac is gewoon op. SSD erin of niet, voor het geen dat jij doet op die machine is het gewoon niet de moeite waard. Verkoop dat ding voor 200.- en laat iemand anders er een SSD inzetten en deze iMac gebruiken voor lichtere werkzaamheden.

Als je Spotify van die oude iMac afhaalt scheelt en een hele hoop. Laat spotify er even af totdat je een betere computer hebt.

Thanx voor de reacties.
Ik ben al wat verder in mijn keuze… Me huidige Imac ga ik niet upgraden…
Ik ga nog even afwachten op de specs van de nieuwe Macbooks die gaan uitkomen.

Wat ik me dan nog afvraag is de opslagcapaciteit van de Macbooks. De snelle SSD of fashopslag is nog maar beperkt.
En als deze wel groter worden dan word de prijs ook meteen toren hoog… Hoe werken jullie met de kleine opslagcapaciteit?

Nu blijf ik hangen op de nieuwe Imac 2,8 GHz, 8 GB geheugen en een Fusion drive van 1 TB… Wellicht dat ik later (wat ik bij mijn huidige imac ook gedaan heb) het geheugen uitbreid naar 16GB…

Let wel op dat je bij de nieuwe 21 inch iMacs niet meer zelf het RAM geheugen kunt verhogen, dit kan alleen bij aankoop. De 27 inch modellen hebben wel nog een klepje aan de achterkant om het zelf te doen.

Maar ik zie in je voorbeelden dat je bijna 2000,- wilt uitgeven aan een MacBook Air 13 inch met een hoop toeters en bellen. Waarom koop je dan niet een nieuwe iMac 27 inch 5K voor 50,- meer.

Dit is gewoon een moordmachine voor het geen dat jij doet.
Als ik 2000,- op de plank had liggen en ik gebruikte jouw software dagelijks dan zou ik zonder al te veel nadenken deze machine direct kopen.
Niet alles draait om SSD opslag. Ja, natuurlijk is jammer dat er een standaard HD inzit (wel een snellere 7200 toeren overigens) maar een computer is meer dan alleen supersnelle opslag. Zeker een desktop computer.
Je hebt een display dat gewoon geweldig is, RAM geheugen dat ook in een Xbox zit en dat je zelf kunt vervangen, een eigen grafische kaart van 2GB waar je gewoon mee kunt gamen. En het Quad Core motortje in deze machine is ook gewoon bovengemiddeld.

Wat maakt het uit dat je computer 40 seconde nodig heeft om op te starten terwijl die MacBook Air wat je wilt kopen dit waarschijnlijk in 12 seconde kan.
Wie weet laat je over 3 jaar een SSD in deze machine plaatsen…

Ik gebruik niet de software die jij gebruikt, ik heb relatief lichtere software op mijn computer staan dus ik kan met een vele eenvoudiger machine overweg maar ik heb echt geen probleem om met een standaard HD (5400 toeren) te werken in mijn Mac mini. Tijdens het opstarten moet ik iets langer dan een minuutje wachten voordat alles beschikbaar is maar ik kan daar niet zo wakker van liggen. Ik ga wel een bakje koffie halen in die tijd. Zo’n probleem is dat allemaal niet.

Hoe kom je aan die prijs Shmoo? Bij mij geeft ie 2129,- aan in de app en op de site. Weird.

Aankopen via de onderwijsstore, daar zit verder geen controle op dus als je gewoon op een particuliere naam bestelt kun je daar rustig aankopen en een beetje korting pakken.

Op de homepage onderaan, deze link.

Tip: koop anno 2016 alleen nog maar een iMac met SSD of fusion drive!

Quad core air bestaat niet, dat model is sowieso zwaar over de datum. Wacht eventuele nieuwe macbooks af.
Meeste iMac voor je geld koop je met de 21 inch i7 quad, die instapper die je overweegt overslaan… Als zo’n low-power i5 snel genoeg is koop je voor dat geld mini met zelfde specs en 27 inch scherm los.

Een mid-2007 20" iMac kan technisch 6GB aan intern geheugen verwerken.

Fout. Er zit wel degelijk controle op (steekproefsgewijs weliswaar) en als ze je eruit pikken betekent dat wel dat je een misdrijf hebt gepleegd want dit is namelijk valsheid in geschrifte. Het aansporen tot is overigens ook strafbaar. Beiden zijn zaken die hier niet op het forum mogen.

Ontopic: als je nu een Mac koopt zou ik inderdaad ook voor een SSD gaan en vooral ook niet besparen op de grootte van het ding. De MacBooks hebben allemaal al een SSD en met een extern scherm kun je een prima setup maken om je iMac te vervangen. Sta er alleen niet van te kijken dat deze optie duurder is.

Btw, welke versies van de software die je noemt gebruik je eigenlijk? Als dat een beetje up to date is dan is een nieuwe Mac wel een beter idee dan je huidige iMac van een SSD voorzien.

Beste iep,

GoPro Studio Version 2.5.7 (2.5.7.321)
Imovie Versie 10.1.1
Microsoft Office voor Mac 2011 Version 14.6.1 (160122) word straks dan vervangen door Office 2016 (€149,-)
Adobe Lightroom 5 Versie 5.7.1
Adobe Photoshop CS6 Versie 13.0.6

Ik maak fimpjes met de GoPro Hero 4 Silver Edition… Foto’s zijn allemaal uiteraard in RAW met de Canon EOS 7D en worden dan bewerkt/aangepast met Photoshop CS6 en/of Lightroom 5.

btw, dit alles word alleen voor privé gebruikt en niet voor werk of iets dergelijks…
Ik ga de huidige Imac niet upgraden, is zonde van me centen zo te lezen…

Nou ik kom al wat verder :).

• Ik ga zoizo voor een quad-core processor… Dat is wel duidelijk.
  • Intern geheugen zit ik nog aan te twijfelen… Zou ik het met 8 GB redden of moet ik echt naar 16 GB?
    Als het de 27" word dan hoef ik me niet druk te maken dan kan dit altijd later nog…
  • Opslagcapaciteit, die 1 TB Fusion drive staat me wel aan. Hij is snel en nog eens groot ook! Een SSD is uiteraard het snelste maar die zijn zo klein voor een normale prijs… hmmm…

Vandaag een Imac 27" aangeschaft.
3,4 Ghz i7
16GB geheugen uitbreidbaar tot 32GB
1 TB fusion drive
2 GB video kaart

Het is geen splinter nieuwe maar zeker sneller als mijn Imac uit 2007. En het is het dunne model! Wat staat ie mooi???

Dank voor alle reacties!

Prima iMac (Late 2012). Veel plezier ermee!
http://www.everymac.com/systems/apple/imac/specs/imac-core-i7-3.4-27-inch-aluminum-late-2012-specs.html

Gefeliciteerd met je aankoop. Heb er hier een uit 2013 staan met 8GB en het gaat als de brandweer, ook met Photoshop en inderdaad met grote datasheets. De oude uit 2007 staat hier op de slaapkamer voor Netflix en televisie en doet het nog prima wat dat betreft. Zou er alleen geen Photoshop meer opwillen draaien :wink: