iMac of MacPro

Beste mensen,

Ik heb dit forum al eens goed doorzocht, maar niet echt kunnen vinden wat ik zocht.
Op het moment zit ik met een dilemma. Ik ben grafisch ontwerper van beroep en werk derhalve dus veel met mac.

Dagelijks maak ik gebruik van een macbook pro, voor het draaien van de grafische applicaties (o.a. Adobe).
Waar ik tegen aan loop is dat het toch te traag is voor grote photoshop files en dat switchen tussen twee programma’s ook erg langzaam gaat. Op het moment zit er twee GB geheugen in de macbook, maar misschien dat ik dit nog ga verhogen.

Maar; ik zou toch graag een extra systeem aanschaffen. Alleen twijfel ik wat voor mij de beste keuze is, of de iMac of de Mac Pro. Wat ik zoek is een snel, stabiel systeem waar gewoon prettig op te werken is, zonder dat wachten veel tijd gaat vergen.

De software waar ik mee werk is het CS pakket (4) en diverse andere tools voor webontwikkeling. Videobewerking en animatie is zeker niet mijn hoofdactiviteit, ik vermoed dat het dit ook niet gaat worden, maar ik wil er wel eens mee experimenteren.

Ik hoor graag van jullie welk systeem jullie me aanraden en vooral; waarom juist dat.

Bedankt!

Tja, hangt er vanaf hoe hoog je budget is

op het vlak van prestaties verschilt een imac niet zo veel van jouw macbook pro ( ik veronderstel dat dit 1 van de vorige generaties is), de FSB en Ram snelheid ligt iets hoger maar is verwaarloosbaar. De cpu is natuurlijk ook sneller als jouw MBP
bij de imac heb je ook een glossy scherm , waarvan er nog al veel klachten te vinden zijn , je kan natuurlijk nog altijd een extern scherm aan hangen
Ik vind persoonlijk deze niet zo geschikt voor grafische applicaties alhoewel je het CS pakket perfect kunt draaien
Alleen zal het resultaat anders zijn dan dat je daadwerkelijk hebt door dat glossy scherm
Er word wel verwacht dat men de imac gaat updaten begin januari , dus daarop zou ik even wachten

Een Quadcore Mac Pro kost een 100-150 tal euro meer als het topmodel van de imac , als je daar nog een scherm bij koopt kom je nog eens een paar honderd euro meer uit
Maar deze kan je zelf uit breiden; Harde schijf , ramgeheugen (tot 32 GB) , grafische kaart, enz

Hangt er vanaf hoeveel geld je wilt uitgeven, en ofdat een glossy scherm een groot probleem voor jouw betekent

Maar wat ik eerst zou als ik jou was is dat ramgeheugen upgraden , met deze Kingston KTA-MB667K2/4G
Je zal zien dat je MBP veel soepeler loopt

Het glossy scherm vind ik inderdaad vervelend. Ik zit in een kamer waar best wel veel licht is, dus dan zie ik mezelf elke keer zitten en dat lijkt me nou niet echt waar ik op zit te wachten ;)

Wat betreft Januari, daar ga ik dan zeker op wachten. Het CS pakket wordt ook gedraaid bij een klant van mij op een 24" imac en ik moet zeggen dat het daar zeer stabiel en snel is. Natuurlijk hangt dat ook weer af van wat voor systeem het precies is, maar tegenvallen deed het me niet. Nadeel van het glossy gebeuren is ook dat het slecht te calibreren is.

Qua budget kan opzich allebei, dus vandaag ook dat ik het liefste voor de beste keuze ga wat dat betreft. Ik heb al een Cinema Display (23", voorloper LED). Misschien is de Mac Pro dan toch een meer gunstige oplossing.

En wat betreft de RAM upgrade, dat zal ik zeker doen. Ik blijf het MacBook Pro er zeker nog naast gebruiken.

Bedankt voor je snelle reactie op dit late tijdstip :slight_smile:

[quote:7027bba421="skyfiremedia"]Het glossy scherm vind ik inderdaad vervelend.

Nadeel van het glossy gebeuren is ook dat het slecht te calibreren is.[/quote:7027bba421]Klaar: dat wordt dus een Mac Pro met een scherm naar eigen keuze.
Volgende!

als je al een goed scherm hebt zou ik voor de Mac pro gaan.

Op m'n werk draai ik met een MacPro, en thuis met een Imac 24". Qua performance maakt het voor het werken met CS3 en CS4 niet zoveel uit. Grotere bestanden open ik het liefst op de Pro, daar deze wat meer geheugen heeft, en toch sneller reageert. Er zit heel veel overkill in de MacPro, als je alleen met grafische bestanden werkt. Het Glossy scherm, tja daar zijn de meningen over verdeeld, ik moet je zeggen dat ik een glossy scherm bijna net zo prettig vindt werken als de TFT op het werk, de kleuren zijn wat sprankelender, en wat meer bezijden de waarheid, maar er zijn maar weinig monitoren die bijvoorbeeld drukkleuren goed kunnen weergeven, en de monitoren die het wel kunnen, liggen toch in dezelfde prijsklasse als de MacPro.

Ik zou, gezien de toekomst, toch dan voor een MacPro gaan, dat is weliswaar duurder, maar wel meer uitbreidbaar. De laatste jaren zijn de bestandsgrootten alleen maar toegenomen en in de toekomst zullen deze ook alleen maar groter worden. Wellicht breiden je werkzaamheden zich ook nog uit, en dan zou je weer moeten gaan veranderen.