iMac reparatie of vervangen

Graag zou ik jullie advies willen horen.

Mijn iMac stamt uit 2011 (21.5 inch, 2.5Ghz) en werkt opzich nog prima en is veel in gebruik. 2 jaar geleden werd hij traag en is er een SSD in gezet. Echter vandaag was het einde verhaal voor de videokaart, hij blijft booten met witte en gele strepen. Ik heb reeds vernomen dat dit type iMac zwakke videochips heeft al zou het eventueel ook kunnen liggen aan de koeling, de fan klonk niet meer al te best de laatste tijd.
Nu zag ik online dat er bedrijfjes zijn die dit soort vintage types kunnen solderen en repareren met oude onderdelen (en de koeling ook gelijk repareren). Heeft iemand hier ervaring mee? En is dit bovendien wel aan te raden, met oog op levensduur, prijs (gemiddeld € 350) en efficiëntie?
Of toch maar investeren in een nieuw up-to-date exemplaar?

Persoonlijk zou ik hier geen geld meer aan uitgeven. Een inmiddels 9 jaar oude Mac is op vele fronten achterhaald waaronder connectie snelheden (USB en TB) RAM snelheid en terwijl deze Mac een CPU heeft met 32nm technologie draaien de huidige op 14nm wat een betere efficiëntie betekent bij het zelfde verbruik. (m.a.w: de CPU wordt minder heet wat altijd al een blokkade is geweest voor een hogere performance)

Maar koop je een nieuwe, hou er dan wel even rekening mee dat het huidige OS (Catalina) geen 32 bit meer ondersteund waardoor bepaalde applicaties het niet meer doen totdat ze evt geüpdatet zijn.

Ik zou ook investeren in een nieuwe. En met het Apple event zo dichtbij, komt er misschien ook wel een silicon iMac uit.

Hoe dan ook, in ieder geval de Keynote afwachten.

Geen idee wat je budget is, maar de 22nm bakkies zijn wellicht een goede tussenoplossing. Niet heel veel slechter dan het nieuwste, maar toch wel veel aantrekkelijker qua prijs. Denk dat je die voor rond de 500 moet kunnen scoren in goede toestand. En niet die rotte Radeons uit 2011 aan boord.

Ik heb heel veel van die reparaties langs zien komen, maar toch blijven ze slecht. Ongeveer 40% van alle reparaties kwam terug met dezelfde klacht binnen 3 maanden. En dat waren reparaties met nieuwe videochips die op de bestaande kaart werden gezet, dus geen reflow of reball…

Centjes in de zak houden en naar iets nieuws kijken zou mijn advies zijn.

Bedankt voor jullie reacties en adviezen. Zulke reparaties is het inderdaad niet waard.
Tijd voor een nieuwe dus, ondanks mijn afkeer voor een bedrijfsstrategie gebaseerd op geplande veroudering.

Ik heb in ieder geval een externe SSD erbij, deze gaat gewoon in een dockingstation toch?