iMac scherm over de rooie

Gisteren een keurige gebruikte 400MhZ iMac gekocht. Nieuw geheugen erin, 512MB, airportkaart. voor de zoon die vandaag 10 jaar is geworden, z'n eerste Apple! Voor hij in een Windows trapt. Machine deed alles prima, OS 9 vervangen voor OS 10.2.1. ook dat ging goed. Echter na de eerste de beste herstart ligt het hele scherm door elkaar, het lijkt wel of alle kleuren een centimeter naast elkaar liggen. wat wit is wordt zwart, alles heeft een heftige blur, opstarten het scherm het soms wel doet en soms weer niet. kunnen we hem weggooien? moeten we terug naar OS 9, en dan 9.2.2? zo kunnen we hem toch niet voor het superieure platform winnen....

:cry:

Ik weet niet of het helpt, maar de laatste Firmware update gebruiken.

laatste Firmware al geinstalleerd? [url]http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=75130[/url]

Vorige maand was er een serie postings met hetzelfde onderwerp. Je vind het onder Hardware --> iMacs in coma door kapot logicboard.

Succes ermee. Mijn iMac 400 DV moet ook nog naar OSX en ik ben blij dat ik gewaarschuwd ben.

Zelfde probleem, met ook een imac 400, apple dealer in eindhoven gebeld, gaf de melding dat er eventueel iets met de videokaart niet in orde is, helaas is dit niet zelf te controleren, hij moet er helemaal voor uit elkaar.

Ik heb het nog niet kunnen laten nakijken, ga nu ook eerst firmware update proberen, wie weet.

P.S. kosten vervangen videokaart of repareren, niet bekend

Zojuist geinformeer bij Summix in Haarlem, waar ik extra RAM heb laten bijplaatsen in mijn iMac hoe het zit met de firmware.

[quote:2c7ee0751b]De firmware update wordt pas herkend vanaf OS 9.1, derhalve moet dit bij u nog gebeuren. Anders kan inderdaad uw moederbord kapot gaan. De procedure is eerst de machine naar OS 9.1 brengen. Dan via regelpaneel programmatuurupdate zoeken naar de firmware update. Instructies goed lezen en update uitvoeren. Dan machine updaten naar OS 9.2.2. Hierna kunt u pas naar OS 10.2 gaan.De firmware update wordt pas herkend vanaf OS 9.1, derhalve moet dit bij u nog gebeuren. Anders kan inderdaad uw moederbord kapot gaan. De procedure is eerst de machine naar OS 9.1 brengen. Dan via regelpaneel programmatuurupdate zoeken naar de firmware update. Instructies goed lezen en update uitvoeren. Dan machine updaten naar OS 9.2.2. Hierna kunt u pas naar OS 10.2 gaan.[/quote:2c7ee0751b]

Ik hoop dat het voor anderen niet te laat is :cry:

Je hebt net pech dat je een i-mac 400 voor je zoon gekocht hebt. Uitgerust met een moederboard die niet tegen Jaguar zonder firmware update kan. Apple zet het keurig in het 'leesmij' bestand: kijk of er een firmware update nodig is. Vroeger, in OS9 kreeg je een melding als je, tijdens het installeren van een nieuw OS, een firmware update moest toepassen. Om de een of andere reden zit dit niet in de Jaguar-update. Hij zet keurig netjes de het nieuwe OS op de Mac en zegt dat het installeren succesvol is verlopen. Na het herstarten van de machine wordt in veel gevallen het moederboard opgeblazen. Apple treft geen blaam, vinden ze zelf. Het stond immers aangegeven in de leesmij-file. Ze willen wel graag het moederboard voor je vervangen. Voor ongeveer 450 euro welteverstaan. Ik weet dat er gevallen zijn die 'gered' konden worden, zonder tussenkomst van Apple. Ik hoop voor jou en je zoon dat de schade meevalt

Groet :apple:

Na gisteren gemeld te hebben hetzelfde probleem te hebben, ben ik gaan zoeken en bellen, uiteindelijk, firmware update gedaan, na advies apple leverancier eindhoven.

En Ja hoor, ik ben van mijn wazig scherm verlost.

Hoe dat kan?, zal het toch de firmware update zijn die de redding brengt

we gaan weer vrolijk verder. :mrgreen: