iMac Snow G3 overleden?

Ik heb een iMac Snow 500 MHZ, 40 gig, 640 MB - [url=http://www.apple-history.com/frames/imac_summer2001.html]Overige specs[/url]

Heb 'm nu twee jaar, heb hem destijds op 10.2 gezet, draait nu op 10.3.8
Gistermiddag viel ie plots uit, tijdens het internetten. Weer aangezet, maar toen hij klaar was met opstarten viel hij weer uit. Dit herhaalde zich nog een keer. Ik heb hem even met rust gelaten en erna een andere voedingskabel geprobeerd. Geen problemen meer.

Totdat hij 2 uurtjes erna begon te stinken! Een ontzettende gore doorbrand geur kwam vanachter mijn Macje! Ik heb hem gauw uitgezet en met rust gelaten. Inmiddels kon ik hem vanmorgen weer opstarten en heb ik alles gebackupt op de iBook van m’n vader.

Maar nu geeft hij constant beeldschermproblemen, het word vervormt, of er blijft tekst hangen na het scrollen. Er valt niet echt meer mee te werken, maar… de vraag… Wat is dit?

Kan dit probleem verholpen worden? Ik heb ooit eens met een Apple Repair man gekletst over het vervangen van een voeding voor mijn andere iMac (bondi), en dat werd me afgeraden vanwege te veel te hoge kosten.

Nou, weer wat om over na te denken! Bedankt alvast.

een van de grotere problemen van dat soort computers waren de videokaarten... die hielden na een paar jaar er gewoon mee op. en kon je een nieuwe kopen maar die videokaart is duurder dan zo'n nieuwe computer dus das nog al bagger maar ik zie alleen weinig verband met jouwn probleem en dit probleem maar mischien heb je er wat aan...

succes. marthijn

PRam 3x zappen? (Opstarten met alt+apple+p+r ingedrukt)

Vervormingen komen standaard voor, dat schijnt iets met totaal oncontroleerbare straling te maken te hebben. Doet mijn Snow ook af en toe, de enige oplossing is hem ergens anders neerzetten… :?

[quote="passenger"]PRam 3x zappen? (Opstarten met alt+apple+p+r ingedrukt) [quote]

of topic wat bedoel je met pram zappen en wat is pram?

Ik heb al flinkt wat macjes inc de nodige imacs open gehad en kan je vertellen dat een voeding vrij simple te krijgen is in de 2de handsmarkt en niet te duur zijn eurotje of 50-80 maar het monteren het zal zeker de nodige uurtjes gaan duren voor hij weer gaat werken . Maar weet je zeker dat de de voeding is en niet de back fly transducer die worden ook erg heet. en die is juist belangerijK voor je beeld kwalietijd.

Optie 1
Ben je niet zo handig raad ik je zeker aan hem af te schrijven en hem zo als hij is van de hand te doen en een ander model te kopen
Het snow model is namelijk erg gewild (moederboard 500 mhz is zeer in trek en de witte kappen ook) kun je wel een euro of 80 tot 150 voor krijgen in onderdelen die werken , of verkoop verkoop hem als defect zijn de mac haal de HD er uit en koop een beter nieuwer model of een emac en stop daar je hd in 9 van de 10 keer boot je nieuwe mac met je oude HD en heb je alles zo klaar en bij de hand./

ben je wel handig

minder werkt als je handig bent
Of koop een oudere imac slotloading de goedkoopste die je kunt vinden en zet je moederboard over let wel even op hoogte verschil bij de processor zet je kappen over(

iets meer werk
koop en oudere imac slotloading en kanibalieseer deze wissel de componenten uit die jij denkt nodig zijn

wat je ook kiest veel succes…

[quote:d7c13b0f24="vikking"]of topic wat bedoel je met pram zappen en wat is pram?[/quote:d7c13b0f24]

PRam is een klein geheugentje in de machine waarop hardwareinstellingen opgeslagen zijn. Als je dit zapt, geef je in feite je machine hardwarematig een reset. Doe je dit 3x, dan wordt ook het NVRam gereset, ofwel het videogeheugen. Doen, want het zou weleens de oplossing kunnen zijn.

innige deelneming

Tijd voor een nieuwe mac zou ik zeggen!

Hm. Dat Pram zappen.. het lijkt wel alsof dat geholpen heeft. Maargoed, zou tijdelijk kunnen zijn.

Sprak vanmiddag een man die Apple’s repareert, en die vertelde me dat ik rond de 200 euro reparatiekosten mocht verwachten…

Ok. Dat pram zappen hielp dus maar even. Het geluid valt soms uit en zojuist viel hij geheel weg. Ik werk nu op m'n bondi blue imacje met os 9, god, dat is wennen.

Iemand interesse in dit macje? Als project? De snow dus.

En nog een vraagje, lijkt me bijna zinloos om daarvoor een nieuw topic voor te openen, is een revisie A imac tweedehands betrouwbaar? Het lijkt me wel, maar was er zoveel mis met die imacs dat jullie me afraden zo’n ding te kopen? (Heb ze al gezien voor 950 euro!)

De Imac G5 is een prima machine ,ik heb er zelf ook een. 1,6 ghz 160 gb hd en 1 GB intern ik vind de display iets tegen vallen maar ja ik was een 20' inch studio display tft gewend en dan ben je gauw verpest. Op 3D gebied ,verwacht geen super prestaties . Buiten de 2 boven genoemde dingen vind ik hem er fijn werken lekker snel maakt wel iets meer lawaai als de oude imacs maar nog steeds is hij fluister stil in verglijking tot de powermacs! voor 950 euro is het een koopje er is maar weinig mis met de imac ja hier een daar een fout model maar die zijn allemaal binnen de garantie gerepareed.

Zelf zit ik er aan te denken aan een mooie 20 inch model. te nemen en de “oude 17” van de hand te doen 6 maanden oud aan me ma te geven . aangezien ik toch af en toe wel een spelletje wil spelen en de nieuwere imac een iets beter videokaartje heeft.

Hm precies. Bij deze wil ik even melden:

IK HEB EEN IMAC G5 GEKOCHT.

Ahum…
Jezus, ik stond echt te springen daar.
Een rev.A die er nog stond, 1099,- met draadloos toetsenbord en muis.
Studentenkorting; - 65 euro.

• 512 MB (standaard 256).

Maakt een rev.A combo, 768 mb, draadloos voorrr… 1.132,-

Mooi toch? Dacht het wel. G3 gooi ik wel op Marktplaats.

Groet!