iMac start langzaam op met usb-schijf aangesloten

Sinds kort start mijn iMac heeeeel langzaam op. Hij (of zij) vraagt snel om mijn wachtwoord. Als ik dat heb ingevoerd, gebeurt er ongeveer 1,5 minuut helemaal niets. Daarna start de iMac op en werkt alles prima. Ik heb een harde schijf met usb aangesloten. Zodra ik deze heb losgekoppeld en de iMac opstart, gaat dat (zoals altijd het geval was) heel snel. Wat kan het probleem zijn? De kabel? De schijf zelf? Of iets heel anders? Iemand een idee?

Als je deze schijf gebruikt na het opstarten werkt die dan wel snel?

Heb je al een andere USB poort geprobeerd?

Als een Mac opstart dan test hij voordat de Finder gestart wordt eerst de aangesloten apparaten. Zit daar een probleem bij dan kan dit de test vertragen of in het extreemste geval de Mac bevriezen. Ik heb ook wel eens een schijf gehad die het zelfde veroorzaakte en tijdens gebruik van die schijf duurde het inladen van sommige zaken verdacht lang en ging hij soms spontaan off-line of werd de lees opdracht uiteindelijk gecanceld. Was dit b.v. een video dan bleef het beeld geregeld stil staan. Uiteindelijk gaf deze schijf dan ook de geest dus staat er iets belangrijks op dan zou ik in ieder geval het een en ander back-uppen naar een andere (nieuwe) schijf als je deze symptomen ervaart.

Na het opstarten koppel ik de usb-schijf weer opnieuw. De schijf werkt dan gewoon prima en snel. Ik ga morgen eens een andere usb-poort gebruiken en ook een andere kabel. Hopelijk helpt dat.

Je zou ook eens in Verbose mode (opstarten met cmd-V ingedrukt gehouden) kunnen opstarten; dan kan je regel voor regel zien waarmee je Mac ‘bezig’ is tijdens het opstarten.

Ik heb de usb-schijf volledig gewist en nu werkt alles. Ben nu wel mijn TM-back up kwijt, maar daar kom ik wel overheen. Bedankt voor de hulp!