Imac start niet door

Hallo Forum

sinds jaren heb ik eindelijk weer een Mac tot mijn beschikking,zomaar gekregen omdat hij niet naar behoren werkt .
het probleem is dat als ik hem opstart hij doorstart (ik zie het lachende Mac’tje en het bericht dat de computer wordt opgestart) op het moment dat het beeld overschakeld naar zwart blijft hij hierin hangen,wel kan ik op dat moment mijn muis blijven bewegen maar start de computer niet verder door.
de computer is een Imac 266mhz 32 mb het besturings systeem is macos 9
Weet iemand een oplossing voor mij??? :cry:

Hoe gaat het dan als je opstart vanuit een startup cd ?

Opstarten met SHIFT ingedrukt zodat de extensies niet gekaden worden.

Heb je de originele opstart-CD nog?
Als je geen idee hebt wat er verder mis kan zijn: het zou je harddisk kunnen zijn. De opstart gaat uit het ROM, daarna pas komt de HD in actie. Als die stuk is dan gebeurt er natuurlijk ook niet veel.

[quote:08fbdd31c2="Deskman"]Als je geen idee hebt wat er verder mis kan zijn: het zou je harddisk kunnen zijn. De opstart gaat uit het ROM, daarna pas komt de HD in actie. Als die stuk is dan gebeurt er natuurlijk ook niet veel.[/quote:08fbdd31c2] Dat lijkt mij vrij sterk; als bij het opstarten geen valide boot-partitie gevonden wordt krijg je geen lachend gezichtje...

Hm, dat is inderdaad zo... Nuja, dan valt dat probleem af. :-)

Eerst maar eens horen hoe het Jazeker verder vergaat.

[quote:5fdfea9f3f="jazeker2003"]Hallo Forum

sinds jaren heb ik eindelijk weer een Mac tot mijn beschikking,zomaar gekregen omdat hij niet naar behoren werkt .
het probleem is dat als ik hem opstart hij doorstart (ik zie het lachende Mac’tje en het bericht dat de computer wordt opgestart) op het moment dat het beeld overschakeld naar zwart blijft hij hierin hangen,wel kan ik op dat moment mijn muis blijven bewegen maar start de computer niet verder door.
de computer is een Imac 266mhz 32 mb het besturings systeem is macos 9
Weet iemand een oplossing voor mij??? :cry:[/quote:5fdfea9f3f]

helaas heb ik de Imac zonder software gekregen dus een startup cd heb ik niet (zou iemand hier mij aan kunnen helpen???)
de shift toets ingedrukt houden werkt ook niet, dan vraagt ie om een wachtwoord en die weet ik niet helaas :x

Wachtwoord??? Weet je iets van de historie van dat ding af? Er is vroeger wel eens wat software geweest waarmee je je HD kon beveiligen, maar verder kan ik me er niks bij voorstellen. Als je dat niet kunt achterhalen dan is alleen een clean install mogelijk. Zie PB