iMac start niet meer op na stroomstoring

Ik heb een 27" iMac, met macOS Catalina, , i7, 3gb Fusiondrive en iets van 32gig geheugen. Destijds behoorlijk maxed out, dus ondanks zijn leeftijd doet ie nog aardig mee.

Vorige week gepland onderhoud gehad in de straat en is de stroom afgesloten geweest voor een aantal uren. Ik was op dat moment niet thuis. Het kan zijn dat er met het inschakelen van de stroom iets is gebeurd want ik heb ook twee kappotte hue lampen ineens.
De volgende dag werd mijn mac trager en trager totdat de situatie nagenoeg onwerkbaar werd… Alle achtergrond processen (Dropbox, OneDrive, etc.etc.) gestopt en vele malen opnieuw gereboot. Soms ging het weer wat beter, maar steeds werd de mac weer heel traag (letter typen, 1 seconde wachten voordat hij in beeld komt…). Aan het eind van de dag wou de mac ook niet meer goed opstarten.

Als ik de iMac nu opstart, dan komt verschijnt het macOS Cataline scherm vrij vlot en kan ik mijn wachtwoord ingegeven. Als ik dan op enter druk probeert hij door te starten, maar de process indicator blijf op een kwart staan en gaat niet verder. Uiteindelijk sluit de computer na ca. 30 minuten helemaal af…

Wat zijn mijn opties? Ik heb de PRAM gereset, geprobeerd om macOS opnieuw te her-installeren (zonder formateren), maar daarbij kreeg ik een foutmelding. Het lukt ook niet om in veilige modus op te starten, maar wellicht doe ik iets verkeerd. Ik zou heel graag even toegang willen hebben om wat laatste bestanden te checken, alvorens ik een clean install ga doen (laatste optie).

Alle tips and tricks zijn welkom!!

Als ik opstart in recovery mode (CMD-R) en dan via disk utility schijf EHBO uitvoer krijg ik onderstaande melding:

FusionDrive kapot? Is dit te herstellen of opnieuw proberen te formatteren en clean install proberen?

Ja. Ik vermoed dat inderdaad er iets corrupt is geraakt op je schijf.

Eerst dus maar proberen een nieuw OS erop te zetten, over het bestaande; dus geen clean Install. Desnoods met een USB stick.

Het kan iets heel simpels zijn. In dat geval zou ik DiskWarrior proberen. Vaak is een opstartbare DVD ISO (die je dus ook op een USB stick kan plempen) wel ergens te downloaden. * kuch *

Thanks, maar Recovery herinstallatie eindigde helaas met een foutmelding…

Heb je voordat je ging herinstalleren eerst expliciet de hele schijf gewist?

Zie ook:

Nee, want ik wil graag eerst kijken of ik een recovery kan doen… Dus herinstallatie zonder eerst te wissen

Dan heb je nu het antwoord. :wink:

uhhh?

Op de vraag

1 like

Een herinstallatie zonder volledig wissen van de schijf gaat in ieder geval niet werken. Je kan natuurlijk wel een backup terugzetten. Uit de screenshots die je deelde maak ik op dat je een Mac met een fusion drive hebt, en dat d√°√°r een probleem mee is (een fusion drive is een combinatie van een SSD en een ‚Äėgewone‚Äô harde schijf, die op een bepaalde manier gekoppeld zijn tot √©√©n volume. Het lijkt of die koppeling niet goed meer is.).
Dit probleem is helaas alléén op te lossen door de schijf volledig te wissen en dán een nieuwe installatie uit te voeren.

1 like

Schijf toch maar gewist en hersteld met het reset Fusion commando. Verse installatie zat er zo maar weer up… Na enkele uren wordt het kreng weer tergend traag en duurt het opstarten een eeuwigheid…
Welke stappen kan ik het beste uitvoeren om tot de juiste diagnose te komen? Ik heb wel een vermoeden dat het aan de harddrive zal liggen, maar zeker ben ik niet…

Test eens met DriveDx.

Verder kun je hier een EtreCheck overzicht plaatsen. Misschien zien we daar iets aan.

https://etrecheck.com/

1 like

Kreng start nu helemaal niet meer op en gaat niet meer voorbij het Apple logo‚Ķ Process indicator blijft uren staan, zie foto. (scherm lijkt ranziger dan het in werkelijkheid is‚Ķ :sweat_smileūüėÉ

Heeft gisteren na de schone installatie even goed en soepel gedraaid. Heb hem een paar uur aan laten staan om weer in sync te komen met de diverse clouds en 's avonds zat ie al weer helemaal vast.!
Andere tips zijn welkom maar ik sta op het punt om hem weg te kieperen.

Probeer de Diagnostische informatie Apple, voorheen bekend als Apple Hardware Test, kan je Mac controleren op hardwareproblemen:

Succes!

2 likes

Thanks! Deze optie kende ik nog niet… dat krijg je als je eigenlijk nooit grote problemen hebt…

Uitkomst is wel enigszins teleurstellend: ‚ÄúGeen problemen geconstateerd‚ÄĚ :rage:

Start ook nog steeds niet op, blijft hangen in de laatste halve centimeter van de process indicator

1 like

Uitkomst is toch prima! Natuurlijk wil je weten waarom je iMac niet meer opstart, maar verder vooralsnog geen hardware problemen. Voor de zekerheid doe ik een Apple Hardware Test altijd drie keer achter elkaar.

Jammer dat je niet onderstaande suggesties hebt kunnen uitvoeren.

Ik ben zelf helemaal niet bekend - zelf nooit gebruikt - met Fusion Drives, dus wat ik je nog kan adviseren is om de schijven (SSD en HDD) in een externe adapter te testen. Dan kun je iig zien wat de status van deze schijven zijn, voordat je weer een nieuwe Fusion Drive aanmaakt.

PS de twee tool-apps hierboven genoemd kan ik je van harte aanbevelen. Dank TheBigZ voor de tip!

Mooie tool, net zelf even gedownload!

Ja, ethercheck had ik graag nog even willen draaien, maar helaas.
Was niet van plan om hem nu zelf open te schroeven. Probleem is dat ie het nog even had moeten volhouden tot dat de grote opvolger zou komen. Denk dat het nu toch een 24" gaat worden als tijdelijk oplossing.