iMac start niet meer op na stroomstoring

Thanks! Deze optie kende ik nog niet… dat krijg je als je eigenlijk nooit grote problemen hebt…

Uitkomst is wel enigszins teleurstellend: “Geen problemen geconstateerd” :rage:

Start ook nog steeds niet op, blijft hangen in de laatste halve centimeter van de process indicator

1 like

Uitkomst is toch prima! Natuurlijk wil je weten waarom je iMac niet meer opstart, maar verder vooralsnog geen hardware problemen. Voor de zekerheid doe ik een Apple Hardware Test altijd drie keer achter elkaar.

Jammer dat je niet onderstaande suggesties hebt kunnen uitvoeren.

Ik ben zelf helemaal niet bekend - zelf nooit gebruikt - met Fusion Drives, dus wat ik je nog kan adviseren is om de schijven (SSD en HDD) in een externe adapter te testen. Dan kun je iig zien wat de status van deze schijven zijn, voordat je weer een nieuwe Fusion Drive aanmaakt.

PS de twee tool-apps hierboven genoemd kan ik je van harte aanbevelen. Dank TheBigZ voor de tip!

Mooie tool, net zelf even gedownload!

Ja, ethercheck had ik graag nog even willen draaien, maar helaas.
Was niet van plan om hem nu zelf open te schroeven. Probleem is dat ie het nog even had moeten volhouden tot dat de grote opvolger zou komen. Denk dat het nu toch een 24" gaat worden als tijdelijk oplossing.

Heb je een (snelle) externe schijf? Want in dat geval kun je die ook even inzetten om je door die periode heen te helpen. Ik heb meer dan anderhalf jaar lang MacOS vanaf een USB2-schijf gedraaid (met flink wat cache aan boord maar soms nog behoorlijk langzaam vanwege maximum snelheid USB2) toen de interne schijf van mijn Mac ermee kapte. Ik hoop dat jij het niet anderhalf jaar hoeft vol te houden, maar voor een paar maanden is het prima te doen; helemaal als je Mac en je externe schijf USB3 of zelfs Thunderbolt ondersteunen.

1 like

Heb je ook al eens het SMC gereset (dat kon ik in je posts nergens terugvinden)

1 like

Goede tip!

@sharks Heb je al een definitief besluit en/of oplossing gevonden? Heb je verder nog hulp nodig?

Yep, gedaan (stekker min 15 seconden verwijderen), helpt ook niet…

Zit een beetje vast en alle hulp is welkom, zolang ik hem maar niet hoef open te schroeven. Sta gelukkig niet helemaal stil want ik kan op mijn MacBook Air ook prima doorwerken maar ik begin mijn grote scherm wel te missen.
Zou mooi zijn als ik een diagnose kan krijgen, dan kan ik iets gerichter aan de slag. Moet ook even de reactie van de netwerkbeheerder (stroom) afwachten want ik heb een claim ingediend. Tegelijk met de computer zijn er namelijk ook twee Hue lampen hier gesneuveld op de dag dat ze met de stroomaansluiting bezig gingen, dat kan geen toeval zijn

1 like

Bedankt voor je terugkoppeling. Jammer dat de suggestie van @Night - SMC reset - ook niet heeft geholpen.

Dan wachten ook maar even de reactie van jouw netbeheerder af.

Succes!

1 like

Je kunt je iMac eens in Target Mode opstarten en dan vanaf je MBA kijken of je meer duidelijkheid kan krijgen over de status van de iMac Fusion Drive.

https://discussions.apple.com/thread/252474543

1 like

Thanks! Ga ik even googlen… Jouw linkje gaat overigens over het wel of niet draaien van PDF bestanden… :joy:

Mac OS 10.15

Ja, die bedoelde ik :+1: . Gek dat ie de link uit een vorige post plaatste :thinking:

cmd+c/v uit een vorige post? :wink:

Denk het

:warning: DriveDx => External USB / FireWire drive diagnostics support

ScreenCap 2021-07-17 at 22.39.44

Voor instructies zie onderstaande link:

https://binaryfruit.com/drivedx/usb-drive-support

Ik herken het probleem, alleen had ik dit niet na een stroomstoring.

Crasht je iMac ook geregeld? De WD hdd’s die onderdeel zijn van de FD’s willen nog wel eens ermee ophouden. Zelf heb ik de 3TB schijf eruit gehaald en het bleek dat er 197 slechte sectoren in zaten. iMac werd enorm langzaam en viel dus met enige regelmaat ook uit.

Zelf de schijf vervangen voor een goedkope SSD + adapter van 2.5 naar 3.5 inch en voor +/- €50 werkt hij weer perfect!

Vandaag ‘Apple Dokter’ Martijn van Tillo van Upgreatest over de vloer gehad! Diagnose was snel gesteld, alles wees op problemen met de HD. Bijzonder om te zien dat de rapportage van DriveDX niet echt heel veel rode vlaggen toonde… Toch kon de conclusie wel getrokken worden dat de SSD van de FusionDrive zoveel honderden TB’s voor zijn kiezen heeft gehad, dat die wel de veroorzaker van de problemen moest zijn! Een paar andere test bevestigden dit en de operatie kon beginnen. Erg gaaf om te zien, binnen no-time was de oude FusionDrive verwijderd, evenals heel veel stof, en was de nieuwe geplaatst!
Wat een feest weer om mee te werken! Zoveel sneller dan ik gewend was! Ik heb het zelfs aangedurfd om een gepatchte versie van macOS Big Sur te installeren dus ik ben weer helemaal bij!

1 like