Mijn iMac uit 2006 werkte tot vandaag zoals altijd, het ging wel wat trager door de grote programma’s tegenwoordig maar er was mee te werken.
Vanmiddag een herstart gedaan om het werkgeheugen flink op te schonen.
Wat ik ook probeer het scherm blijft zwart na inschakelen en het blijft stil.
Hetvolgende heb ik geprobeerd:
starten met alleen de Option toets
starten met de Option/Command/P/R gelijktijdig indrukken
aan-toets ca10sec ingedrukt houden
voedingskabel los/aan-toets indrukken en voedingskabel aansluiten/aan-toets…resultaat de ventilator gaat als een gek draaien maar er gebeurd verder niets
Je hoort dus geen opstart geluid? Dat betekent dat de POST mislukt is (Power On Self Test). Dit kan betekenen dat er iets met het RAM is of iets op het logic board zoals de CPU of een andere hardware component.
Start eens op met de cmd-s ingedrukt of cmd-v. Je zou dan een zwart scherm moeten zien met witte tekst met mogelijk in de laatste regel een foutmelding.
Een andere oorzaak kan zijn een lege PRAM batterij. Dan start een Mac niet meer op en het scherm blijft zwart. Gezien de leeftijd is dit heel goed mogelijk, maar dan zou je al wat symptomen moeten hebben gezien. Een daarvan is dat de klok terug wordt gezet naar een vreemd jaartal.
@hendrik
Op de beide commando’s reageert m’n imac niet.
Overigens is het een keer voorgekomen dat de datum niet goed stond, ik heb de datum goed gezet en er verder geen aandacht aan geschonken.
Denk je als de PRAM batterij vervangen is dat de Mac weer z’n werk doet?
Gaat hij wel aan? Ik bedoel: hoor je iets zoals een ventilator of een HD? Want blijft hij in alle opzichten doodstil dan kan het ook de voeding zijn.
De PRAM batterij gaat niet eeuwig mee en hoewel er niet iets concreets kan worden gezegd over de levensduur (die hangt samen met het gebruikspatroon van je Mac) gaat men er over het algemeen van uit dat er na ±7 jaar een degradatie ontstaat. Als de Mac zijn PRAM niet meer kan gebruiken start hij wel op en behoor je het opstart geluid te horen, maar daarna gebeurt er dan niets meer en het scherm blijft zwart.
Als ik de Mac aanzet hoor ik wel kort een geluid, het is in ieder geval niet de ventilator of de HD.
Het lijkt erop of het systeem kort een signaal stuurt naar het dvd station.
Dit duurt een paar seconden, daarna is het stil.
Het lampje rechtsonder blijft wel continu branden.
@Hendrik
Inmiddels ben ik erachter dat het de videokaart is.
Aan de hand van de LED’s op het logic board kon ik achterhalen dat de voeding en het logic board werken, maar er geen connectie mogelijk was met de monitor.
Ik was al een tijdje aan het meelezen. Ikzelf heb een 17" iMac die ook zwart beeld geeft maar die start wel gewoon op, alles werkt alleen het beeld blijft zwart. Ik dacht dat het ook de grafische kaart zou zijn. Eigenlijk wel gek dat die dan bij jouw helemaal niks doet en bij mij eigelijk wel opstart e.d. Misschien dan toch nog de moeite voor mij om er wat mee te rommelen/proberen.
Van het weekend nog gekeken naar de LED’s, maar alleen led1&2 is aan en dat is de voeding.
Ook op een extern beeldscherm geeft die geen beeld. Maar via schermdeling kan ik het wel gewoon zien.
En als ik dan bij systeemprofiel kijk zie ik inderdaad dat er geen beeldschermen zijn aangesloten.