iMac start vreemd op! Help!

Als ik mijn iMac (2014/yosemite) opstart, verschijnt na enige tijd apple logo (dat is al vreemd en anders dan anders), en vervolgens grijs scherm met klein schermpje “OSX-hulpprogramma’s” (met keuze tussen “terugzetten van time machine reservekopie” / “installeer osx opnieuw” / “zoek hulpinformatie online” / " schijfhulpprogramma". Ik heb niet om dit schermpje gevraagd ( maar popt consequent op, na herstart of afsluiten/opnieuw starten! Ik kan dus ook gewoon niet verder zonder een keuze te maken.
Schijfhulpprogramma heb ik geprobeerd ( lost niets op). “Zet terug van Time Machine reservekopie” ook geprobeerd ( maar na 1 minuut afgebroken vanwege lange tijdsduur…misschien dom??). Opstarten in veilige modus ook geprobeerd…lost niets op.
Wat is er aan de hand? Wat moet ik doen?
Oja, ik ben geen Apple deskundige ( hoeft ook nooit tot dusverre blijkbaar …alles werkte altijd).
Alvast hartelijke dank voor hulp!

Misschien kan dit helpen:

https://support.apple.com/nl-nl/HT1310

Het opstarten wat je omschrijft is de Recovery Modus van je Mac.

Aangezien je gekozen hebt voor het terugzetten van een Time Machine back-up, neem ik aan dat je een scherm in beeld hebt gehad waarin werd gevraagd naar het wissen van je schijf zodat er een reservekopie teruggezet kon worden. Waarschijnlijk heb je dus je schijf gewist en omdat je vervolgens het terugzetten van een reservekopie hebt afgebroken, is de kans dus groot dat je schijf opstartpartitie leeg is.

Probeer het volgende:

1. Zet je Mac aan en houdt de option (=alt) toets ingedrukt. Kies vervolgens voor je opstartpartitie (deze heeft waarschijnlijk jouw naam)

2. Indien je Mac nu niet normaal opstart, dan is inderdaad je opstartschijf gewist.
    Je zal in dit geval een Time Machine back-up terug moeten zetten.

3. Zet je Mac uit en herstart. Als het goed is wordt nu weer automatisch de Recovery Modus opgestart. Is dit niet het geval, dan moet je je Mac nog een keer herstarten en dan direct na aanzetten command + R ingedrukt houden om de Recovery Modus te starten.

4. Zet in recovery modus een back-up terug. Als het goed is moet je Mac nu weer normaal opstarten.

Dank Johannes en NielsDam. E.e.a. werkt weer. Misschien een wat omslachtige manier gevonden, maar alles doet weer zoals ik wil:-)
Ik heb meerdere externe harde schijven. Back-up gemaakt van huidige stand van zaken op externe schijf 1. Vervolgens externe schijf 2 (de “vaste” externe schijf van 4TB), geformatteerd. Daarna laatste backup gekopieerd van schijf 1 naar schijf 2.
Nogmaals hartelijke dank voor de vlotte reacties!