iMac temperatuur

Niet dat het me hindert, maar de laatste tijd begon mij wat op te vallen, en toen ben ik zo’n beetje uit gaan testen.
Ik heb verschillende streamingdiensten lopen en die bekijk ik in de safari-browser.
Bij zowel Netflix, HBO, Amazon, Viaplay en Disney als wel WebTV van Caiway blijft de temperatuur normaal, maar zo gauw ik langdurig Youtube filmpjes bekijk dan vliegt de temperatuur omhoog en gaat de fan naar max, maar ook alleen als het in beeld is, want laat ik het filmpje doorlopen en bezoek tevens een ander pagina zoals dit dan zakt de temperatuur weer.
Ik heb dit op meerdere machines (Intel en M1) uitgeprobeerd waarbij M1 wel iets koeler bleef maar de temperatuurstijging was ook op M1 aanmerkelijk.
Wie herkent dit, en is er een simpele verklaring voor, of is er iets niet goed ?

Alle Google apps zijn ‘energie-vreters’, dus wie weet wat ze allemaal ‘uitspoken’…

Kijk eens in console.app (hulpprogramma’s) of er tijdens het afspelen van Youtube filmpjes meer dan het gebruikelijke aantal faults en errors voorbij komen…

Gebruik geen googel maar Safari ! :wink:

Weet niet goed waar ik naar kijk maar zie tijdens afspelen YT niet wat veranderen, heb zelfs ook eens geprobeerd om AB uit te zetten maar dat veranderde niets :frowning:

YouTube is van Google…

Je Mac houdt zijn eigen temperatuur goed in de gaten. Ik zou me er verder geen zorgen over maken. Youtube filmpjes blijken gewoon een zware/zwaardere belasting te zijn voor het systeem.

Je kan kijken of de volgende zaken verandering brengen:

1. Maak een nieuwe, schone gebruiker aan en kijk of het ‘probleem’ zich hier ook voordoet
  2. Herstart een keer in Veilige Modus en herstart daarna, zodat je weer ‘gewoon’ opstart
  3. Reset het SMC en NVRAM

Meer info: Standaard troubleshooting stappen voor macOS