iMac tergend traag na installatie Big Sur

Mijn iMac 21.5 inch (late 2015) is tergend langzaam geworden in bijna alles na de update naar Big Sur. Veel strandballen en bijna niet in staat een back-up te maken. Heb behoorlijk wat ruimte vrij gemaakt op de HD, wat enige verlichting heeft gebracht. Iemand een idee hoe dit kan/te verhelpen is? Dank! Groet, Roland

Merk je het vooral tijdens het browsen op deze website?

Er is ook een kans dat je HD op z’n eind loopt. Vaak komt dit aan het licht bij het installeren van een nieuw systeem omdat dit gepaard gaat met intensief HD gebruik waardoor de HD flink op z’n donder krijgt. Denk er eens over na om er een SSD in te (laten) bouwen. Dan kan je computer nog jaren mee.

Er zit een SSD (Fusion drive) in van 1TB… Dat zou het dus niet moeten zijn…

Een fusion drive is maar voor een heel klein deel SSD. De rest is een ‘ouderwetse’ HD. Ik zeg niet dat mijn verhaal de reden is, maar wel iets om rekening mee te houden.

1 like

Fatboysmart zou wel eens gelijk kunnen hebben.

Je zou kunnen overwegen om een SSD in je iMac te (laten) zetten.

Je zou eerst eens kunnen testen met een schone installatie. Zorg dan uiteraard wel eerst voor een backup, zodat je zo weer terug kan naar je oorspronkelijke systeem. Het wordt zondag toch geen dag om naar buiten te gaan :stuck_out_tongue:

Ik zal dit weekend even een schone installatie gaan uitvoeren… Hopelijk wordt het daarmee beter… Kan ik daarna evt. een SSD overwegen.

Deze is ook een optie aangezien je in Amsterdam woont… Zaandam is dan niet ver weg.

https://www.onlinemacwinkel.nl/service/imac-ssd-laten-inbouwen/

De mogelijkheden voor de iMac’s 21.5 inch Early 2013 t/m 2019 zijn:

Mogelijkheid 1. Het vervangen van de harde schijf voor een SSD of andere / grotere harde schijf.

1.1 Vervangen van de harde schijf voor een SSD:

Samsung EVO 860 SSD Totaalprijs

250GB € 193,-
500GB € 219,-
1TB € 283,-

Is het de fusion drive die het aan het begeven is, dan zou ik gewoon een externe SSD aansluiten aan de Thunderbolt poort en vanaf die SSD macOS draaien.

Ja dat is een prima oplossing. Heb ik ook ooit gedaan en je zou in eerste instantie niet verwachten, maar zelf met een externe schijf werd mijn machine aanzienlijk sneller.

Heb een clean install gedaan, maar het is alleen maar erger geworden. Nu bij elke handeling lang of kort een strandbal. En een Etrecheck run geeft nu aan dat mijn HD te traag is. Ga nu idd maar een externe SSD proberen. Even goed opzoeken wat ik moet doen :wink:

Tegenwoordig heb je snelle nvm-e schijven ssd extern thunderbold 3 voor weinig geld.

Volgens mij heeft een late 2015 iMac nog geen thunderbolt of heb ik het mis? Verder dan USB-3 zal het denk ik niet gaan. Ikzelf ben meer voor het laten inbouwen van een SSD. Is wel duurder maar de iMac kan waarschijnlijk nog jaren mee dan.

fatboysmart op 23 maart 2021 om 19:17

Volgens mij heeft een late 2015 iMac nog geen thunderbolt of heb ik het mis?

Wel Thunderbolt 2, geen Thunderbolt 3.

https://everymac.com/systems/apple/imac/specs/imac-core-i5-1.6-21-inch-aluminum-late-2015-specs.html

Als je kijkt naar de toekomst en later een snelle schijf wil voor een nieuwe Mac, dan is deze aangewezen. In het andere geval is een goedkopere tragere SSD van 112 EUR met USB 3.0 aansluiting ook al snel in vergelijking met een fusion drive.

samsung-t5-1tb-externe-ssd-zwart

(En weer problemen met invoeren tekst, de letters zijn eerst vijftien seconden wit op een witte achtergrond. ? )

@ Mac Hammer Fan

Heeft die externe SSD samsung T5 - 1TB ( of de 2T versie) ook een thunderbolt 2 aansluiting want ik heb een iMac 27" Late 2015 ?

Ik zie bij die informatie van Bol nergens de naam thunderbolt staan. Ze maken het , tussen haakjes , tegenwoordig wel ingewikkeld met als die soorten usb-3 usb-3.1 usb-c enz enz aansluitingen en diverse kabeltjes.

USB-C is de aansluiting, daarmee kun je o.a. USB en Thunderbold devices aansluiten, tenminste als je computer het ondersteund. Bijv. de MacBook met één USB-C poort had alleen maar USB en geen Thunderbold ondersteuning.

De Samsung T-series SSD’s zijn USB 3.2, geen Thunderbold. Samsung X5 zijn wel Thunderbold, echter geen Thunderbold 2, maar Thunderbolt 3. Thunderbolt 3 is achterwaarts compatibel met Thunderbolt 1 en 2, maar er zijn dan wel adapters nodig, omdat Thunderbolt 3 een andere interface heeft dan vorige generaties.

@ Ome Kor ,

bedankt voor je uitleg.

Ze maken het wel moeilijk tegenwoordig met al die verschillende aansluitingen , kabeltjes , adapters enz.

Mijn 3 vorige externe HD’s ( 1,5 , 2 en 4 TB- nog geen SSD) waren Freecom quattro’s met 4 aansluitingen en bijbehorende kabels ( eSata - USB - Firewire400 en Firewire800 maar die zijn niet meer in dezelfde vorm te koop. Spijtig ,want die sloten perfect aan bij mijn iMac ( zwart en zilver , geluidloos en mooi stapelbaar.)

Als je een van die Quattro’s openmaakt en er een SSD in stopt? Ben je het snelste klaar. Even zoeken naar een SATA SSD en gaan.