imac uitbreidbaar ?

wat kan ik allemaal aan de nieuwe 17 inch imac aanpassen en uitbreiden ? of is dat net zoals een laptop dat ik enkel het geheugen kan uitbreiden ?

In principe kun je alleen het geheugen uitbreiden inderdaad... Op sites als www.xlr8yourmac.com kun je informatie vinden over het vervangen van bijvoorbeeld de hardeschijf en de superdrive (maar ja, waarom zou je de superdrive willen vervangen).

Maar dat is het eigenlijk wel zo’n beetje. Zaken die je zeker NIET kunt vervangen zijn de Videokaart (GeForce FX 5200) en de G4 processor. EN dan zijn nu juist vaak de zaken die je graag zou willen vervangen na een tijdje. Ook is het NIET mogelijk een PCI kaart in te steken…

In principe wel ja :( Om die reden ben ik voor een powermac gegaan. Heb namelijk zo'n 3 jaar geleden een Ibook met een 8 mb videokaart gekocht en kon die videokaart tot mijn verbazing niet laten vervangen voor een iets zwaardere uitvoering. Resultaat was dat ik binnen een jaar na aanschaf al tegen de ene beperking na de andere aanliep! En dat voor een apparaat van een zo'n 5000 gulden die als het digitale middelpunt van je multimediabeleving werd en wordt gepresenteerd! "Need performance?" Ik vind het erg jammer eigenlijk want het is zo'n mooi apparaat! Volgens mijn Apple-dealer gaat dit verhaal ook op voor een Imac :o Vind ik wel een beetje vreemd eigenlijk. Ze leveren die dingen nog met 32 MB videokaartjes. Daar kun je nu nog wel een beetje mee uit de voeten maar volgens mij heb je dan over een jaar of 1,5 of 2 toch de ene ergernis na de andere. Zo'n videokaart wordt dan toch een zwakke schakel in je systeem. Verkeerde zuinigheid van Apple vind ik.

Ik ben het grotendeels met Sjonnie en de poster ervoor eens. Ik zelf gebruik een PowerbookG4 van het eerste uur. Daar zit ook een 8mb videokaart in, waardoor ik nu geen gebruik kan maken van Quartz Extreme bijvoorbeeld.

Maar ik denk dat alles boven de 32mb voor het merendeel van de gebruikers goed en lang bruikbaar is. Het enige reden om nu nog het videogeheugen uit te breiden is voor 3D-games. 32mb is meer dan genoeg voor desktop performance, zelfs als je 2 schermen aan je computer zou hangen.

waardoor ik nu geen gebruik kan maken van Quartz Extreme bijvoorbeeld. 32mb is meer dan genoeg voor desktop performance, zelfs als je 2 schermen aan je computer zou hangen.[/quote]

Over 2 jaar is er misschien wel een verbetering met de naam “Quartz Incredible”, en dan is het lullig als je nu een Imac koopt met 32 MB en dat dat dan aan jouw neus voorbij gaat. En vergeet niet, dat Quartz Extreme is er al weer een hele tijd! Toen dat geintroduceerd werd had ik mijn Ibook nog maar kwalijk aangeschaft :x . Het gaat er dus ook niet alleen om wat je er nu mee kunt doen maar wat je er de komende zeg 3 a 4 jaar mee kunt doen. En dan is 32 MB volgens mij een heel ander verhaal. En daar komt nog eens bij, en dat vindt ik op dit punt doorslaggevend, dat je na aanschaf geen keuze meer hebt! Je kunt er gewoonweg geen andere videokaart in zetten. Dat moet een goede verkoper je vind ik ook vertellen als je hem aanschaft. Ook als je er niet naar vraagt. Ik vind dat Apple zijn klanten niet in die situatie moet willen brengen. Is het trouwens een bewuste keuze van Apple om die videokaarten zo onherroepleijk in de machine in te bouwen of zou het relatief makkelijk zijn om een vervangbare videokaart in te voeren?