iMac: uitzetten of sluimer

Sinds kort zet ik mijn externe harddisks eigenijk niet meer uit. Ik heb begrepen dat het uit- en aanzetten schadelijker is dan het continue aan laten staan. Ik vraag me nu af wat het beste is voor mijn iMac: helemaal uitzetten of in sluimerstand. Ik heb het dan wel over langere periode. Een nacht of tot 24 uur.

Wat doen jullie / adviseren jullie?

Hoe kom je erbij dat het aan en uit zetten schadelijker is ?

Schijven slijten harder van het downspinnen en upspinnen dan van continu doordraaien, dat is één van de redenen. Ook is het minder schadelijk doordat de temperatuur dan veel minder schommelt. ( Maar dan moet je dus ook niet de schijven laten sluimeren, want dat heeft hetzelfde effect als uitzetten. )

[size=9:80eeeb3135]Overigens zijn hier al vaker topics over geweest… Voortaan eerst even zoeken ?[/size:80eeeb3135]

http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=65684
http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=126852
http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=30160

Dat slijten door up en downspinnen is volgens mij een fabeltje, ik zou niet weten welk argument hier aan ten grondslag ligt. Wel is het zo dat electronica in het algemeen onderhevig is aan slijtage als je het vanuit koud-uit onder spanning zet. Wel is het inderdaad zo dat continue draaiende schijven lekker op bedrijfstemperatuur blijven. Ze kunnen inderdaad makkelijk permanent aanstaan, er staan natuurlijk hele datacentra vol met schijven die 24x7 hun rondjes maken... Tis alleen een beetje zonde van de energie, ik heef zelf de voorkeur aan een spindown vanwege het geluid en energieverbruik.

Mijn iMac zet ik altijd in sleep als ik hem niet gebruik, maar het uit en aanzetten is bij normaal gebruik helemaal geen probleem.

Ik zet hem altijd uit.

Mijn iMac staat sinds december 2004 al aan.

Alleen in de zomervakantie mag hij een paar weekjes uit.

[quote:59e7728a09="Odiebla"]Dat slijten door up en downspinnen is volgens mij een fabeltje.[/quote:59e7728a09] Schijven worden nog altijd aangedreven door een motor. Die motor moet bij het op toeren komen veel meer kracht zetten dan om op toeren te blijven... Die extra kracht zorgt voor snellere slijtage.

Het is hetzelfde als bij de trapas van een fiets. Die lagers slijten veel sneller als je om de 100 meter moet stoppen en weer op gang moet komen dan wanneer je alleen maar lange stukken rijdt zonder te stoppen.

Ow op die manier. Hm, daar zal misschien wel een kern van waarheid in zitten. Maar ik heb nog nooit een gebroken trapas gehad dus ik denk dat het met die HD ook wel mee zal vallen :)

Ben een tijdje fietsenmaker geweest, en dan zag je geregeld dezelfde fietsen voorbij komen. Met name die van krantenbezorgers hadden veel sneller speling op de trapas, van het continu stoppen en weer op vaart komen.

@unSOUND Ook daar al verstand van ? Respect.

Dus is sluimer beter als je intervallen hebt?

[quote:8b6a176e39="Hengheng"]Ook daar al verstand van ?[/quote:8b6a176e39] Ikzelf niet. De man die mij het uit legde dan weer wel. :D

[quote:8b6a176e39=“boriskiss”]Dus is sluimer beter als je intervallen hebt?[/quote:8b6a176e39]
Dat ligt er voornamelijk aan hoe lang die intervallen zijn, en hoe lang er tussen die intervallen zit. 3 keer per dag je machine uit zetten is in ieder geval slechter dan hem gewoon aan laten staan mag ik aannemen.

Harde schijven ga hoe dan ook vroeg of laat kapot. Je kunt je energie misschien beter in het goed regelen van een backup steken dan te proberen het moment van kapot gaan een paar maand uit te stellen. ;-)

[quote:80fef2fa25="unSOUND"]Ben een tijdje fietsenmaker geweest, en dan zag je geregeld dezelfde fietsen voorbij komen. Met name die van krantenbezorgers hadden veel sneller speling op de trapas, van het continu stoppen en weer op vaart komen.[/quote:80fef2fa25]

Ik denk dat iets als spin-down powersafe niet was uitgevonden als het zo slecht was voor de harddisk. Otoh: spindel fabrikanten moeten ook ergens van leven :smiley:

Maar gezien de economische levensduur van de gemiddelde harddisk denk ik dat de extra slijtage die je zou veroorzaken verwaarloosbaar is. Ik zou me meer zorgen maken om de levensduur van je accu of de rekening van $energie-leverancier.

Maar dit alles imho en ymmv :slight_smile:

Spindown is gekomen voor de milieufreaks. Die zien liever dat iets minder stroom kost. Dat het op de lange termijn korter mee gaat is ze vaak onbekend, en aangezien men schijven vaak toch weg doet voor ze versleten zijn vind men het daar niet altijd een geldig argument.

[quote:5b42431cd9="Odiebla"]Ik denk dat iets als spin-down powersafe niet was uitgevonden als het zo slecht was voor de harddisk. [/quote:5b42431cd9] Spindown is gekomen voor de milieufreaks. Die zien liever dat iets minder stroom kost. Dat het op de lange termijn korter mee gaat is ze vaak onbekend, en aangezien men schijven vaak toch weg doet voor ze versleten zijn vind men het daar niet altijd een geldig argument.

[quote:5b42431cd9=“Odiebla”]Ik zou me meer zorgen maken om de levensduur van je accu of de rekening van energie-leverancier.[/quote:5b42431cd9]
Ik heb een MacPro, dus om mijn accu hoef ik me niet druk te maken. Mijn energierekening zal echt niet schrikbarend veranderen van die 37 watt die mijn schijven bij elkaar opgeteld verbruiken.

Waar ik echter wel direct iets van merk is als ik een programma opstart, een zoekopdracht doe of een bestand wil openen en ik eerst 10 seconden moet wachten omdat de schijven eerst nog op gang moeten komen…

Stel, nu staat mijn imac 8 uur per dag aan. 5 dagen per week. Kan ik hem beter 's avonds uitzetten of in sluimer zetten? Mijn voorkeur gaat uit naar in sluimer zetten. Beeldscherm plus computer moeten dat toch wel kunnen hebben. Maar wat verbruikt hij in 16 uren sluimer aan energie?

[quote:338bf0a3fc="jan jansen"]Stel, nu staat mijn imac 8 uur per dag aan. 5 dagen per week. Kan ik hem beter 's avonds uitzetten of in sluimer zetten? Mijn voorkeur gaat uit naar in sluimer zetten. Beeldscherm plus computer moeten dat toch wel kunnen hebben. Maar wat verbruikt hij in 16 uren sluimer aan energie?[/quote:338bf0a3fc]

In sleep verbruikt de grootste iMac maar drie Watt aan energie. Je kunt hem dus rustig in sleep zetten, hoewel het nog niet echt in de buurt komt van de europese norm van 0.2 Watt in standby mode. Maar standy is niet hetzelfde als sleep :slight_smile:

http://images.apple.com/environment/resources/pdf/APES_24-in_iMac_10-09-07.pdf