iMac upgraden van 10.5.8 naar 10.6 zonder DVD, hoe?

Mijn iMac uit 2009 met OS 10.5.8 zou ik graag willen upgraden naar OS 10.6 (waarna ik verder kan naar Mavericks), maar de ingebouwde DVD drive werkt niet meer. Nu heb ik gekeken naar een losse DVD drive, maar de SuperDrive van Apple is niet compatibel met mijn iMac en ik lees nogal tegengestelde berichten over third party DVD drives. De één zegt dat die wel zouden moeten werken voor een systeem upgrade, de ander zegt van niet.

Het mooiste zou zijn OS 10.6 downloaden (legaal), maar ik kan alleen maar DVD’s met 10.6 vinden en ja, die werken dus niet!

Is hier een oplossing voor? Een third party DVD drive die wèl werkt, een manier om toch de upgrade te downloaden, nog een andere methode…? Google heeft ook geen pasklare oplossing kunnen geven.

Als je voldoende schijfruimte hebt (liefst op een externe disk) kun je de installerdisk ook ‘clonen’ naar een aparte partitie (die je wel eerst even moet aanmaken, ca. 8,5 GB groot) op de externe HD. Deze kun je dan gebruiken als installerdisk. De installer zèlf kun je overal op het internet (legaal en illegaal) te downloaden.

Een externe HD heb ik wel ja, dat zou dus ook een optie kunnen zijn :).
Maar, waar kan ik dan OS 10.6 downloaden? Via de Apple site kan je alleen een DVD bestellen. Of bedoel je dat niet met de installer?

Ik vind het ergens belachelijk dat Apple hun eigenste externe Supedrive niet voor alle toestellen compatible maakt. Maar dat zal wel weer mijn beperkte redenering zijn denk ik. Bestaat er mogelijkheid dat je je interne SuperDrive laat repareren?

@ McJohn: Nee hoor, ben het helemaal met je eens.
Wat betreft reparatie; da’s me eigenlijk de moeite niet meer. Ook omdat ik van plan ben binnenkort een nieuwe iMac aan te schaffen.
Het zou alleen leuk zijn als deze nog geupgrade kan worden naar 10.6.

De drive laten herstellen kan wel handig zijn als je van plan bent het toestel te verkopen? Tenzij je die iMac wil houden als reserve toestel?

Metallicar,
Volgens mij kun je Mavericks gewoon downloaden en op een USB stick (8 GB) zetten.
Al je bestanden backuppen via de Time Capsule.
Vervolgens een clean install doen en Mavericks installeren met de USB stick
Bestanden terugzetten en klaar…

@willemmaaskant
Dan zal Metallicar toch eerst van 10.5 naar 10.6(.6) moeten gaan, eerder kan hij niks downloaden.

@Metallicar
Je kan gewoon van een OS DVD opstarten ook al zit deze in een externe drive.
Als je tijdens opstarten de alt-toets ingedrukt houd gaat de Mac zoeken naar opstartschijven en de DVD verschijnt dan ook.

Mijn eigen superdrive heeft kuren en leest DVD’s soms niet goed. Je kunt dan gewoon de OS-DVD in een externe drive doen en op de installer klikken. De Mac start dan op vanaf de externe DVD drive.

De 10.6 DVD kun je nog gewoon bij Apple bestellen. Gewoon de klantenservice bellen.

Mijn eigen externe DVD drive (brander) is een simpel ding van Samsung van €35. Niks bijzonders dus, en werkt gewoon.

10.6 als opstartbare disk op een USB-stick van 8 Gb is de handigste oplossing.
Daarmee kun je zonder problemen upgraden van 10.5.8.
Zelf heb ik dat bij meerdere macbezitters met slechte of kapotte DVD-drives al gedaan.
Groeten uit Emmen

Precies wat MacFan55 hierboven zegt! Waarom allemaal zo moeilijk doen als het ook makkelijk kan :wink:

Nu moet je mij eens uitleggen waarom je 10.6 zo nodig op een bootable USB stick wilt zetten als 10.6 kant en klaar op een DVD geleverd wordt. Dat je b.v. Mavericks op een USB zet is logisch want die is nooit op DVD verschenen. Je besteld dus 10.6 (dat moet je wil je legaal blijven sowieso doen) en je steekt hem in een goedkope externe DVD drive en je start op.

[quote=Metallicar url=http://www.onemorething.nl/community/topic/imac-upgraden-van-10-5-8-naar-10-6-zonder-dvd-hoe/ time=1401984766]Mijn iMac uit 2009 met OS 10.5.8 zou ik graag willen upgraden naar OS 10.6 (waarna ik verder kan naar Mavericks), maar de ingebouwde DVD drive werkt niet meer.

[/quote]
Een Superdrive (CD/DVD) delen met andere Mac’s : http://www.appletips.nl/een-superdrive-cddvd-delen-met-andere-macs/
of

https://www.google.nl/shopping/product/9608412695866273252?q=DVD+drive+voor+IMac&client=firefox-a&hs=WjP&rls=org.mozilla:nl:official&channel=sb&bav=on.2,or.r_cp.r_qf.&bvm=bv.68445247,d.bGQ,pv.xjs.s.en_US.hKiVy-E3KVo.O&biw=1541&bih=887&tch=1&ech=1&psi=G0uSU7HtF6m_ygPt9oBo.1402096412477.5&ei=pkySU_XIMMe7ygO1mYEo&ved=0CIYBEKYrMAM
op dit forum is er eerder al over geschreven

Als je geen ander mac hebt lukt dvd deling perfect let een windows computer!
Ik heb het al gebruikt voor adobe premiere op ln mac te zetten.