iMac verliest Bluetooth verbinding

Sinds de laatste update (big Sur) verliest mijn iMac (mid 2015) elke twee a drie seconden spontaan de bluetooth verbinding zowel met de muis als met het toetsenbord. De hele tijd schakelt het tussen de melding 'verbinding verbroken" en ‘verbonden’. Het toetsenbord is dan wel met een kabeltje aan te sluiten en werkt zo wel, maar met de muis lukt dat niet (aansluiting aan de onderkant). Het maakt mijn Mac volkomen onwerkbaar.

Ik heb bluetooth al uit gezet, com.apple.bluetooth.plist verwijderd en herstart, maar dat helpt niet. Bovendien zou na verwijdering hiervan je opnieuw de muis en toetsenbord moeten aanmelden, maar na herstart staat bluetooth weer aan en zijn de devices er weer. Doe ik toch iets niet goed?

Bovendien zie ik na de laatste update allerlei devices in de instellingen/bluetooth-lijst die niets met mijn computer te maken hebben en ook niet aangesloten kunnen worden. Dat zijn waarschijnlijk Eve en Hue dingen van homekit die ik in huis heb.

Ik denk erover het hele systeem van nul af aan opnieuw te installeren, of zal ik toch even moeten wachten op een update omdat dit mogelijk een bug is?

Of zijn er dingen die ik anders nog zou kunnen doen? Herkent iemand dit probleem?

Rene

Je kan kijken of opnieuw pairen helpt. Je kan in de BT voorkeuren ook aangeven dat je devices (keyboard/muis) wil ontkoppelen als het goed is.

Dank je voor de tip. Helpt echter niet. Het lijkt wel of de Bluetooth antenne van de Mac defect is omdat het ook steeds blijft switchen terwijl de muis en toetsenbord helemaal niet gebruikt worden (dwz niet mee geschoven of getypt).
Ik heb ook nog even wat andere Bluetooth muizen van iemand geleend en gekoppeld, maar daarbij gebeurt hetzelfde, allemaal tegelijk.

Heb je ook geprobeerd om de Bluetooth stack te resetten?

Zie hier:

Die is ijzersterk ome kor! Ik had al op heel wat trefwoorden gegoogled maar deze van apple insider niet tegengekomen. De eenvoudige shift-option combinatie geeft veel meer keuzes in het Bluetooth menu. Gelijk geprobeerd natuurlijk, maar nee heel hardnekkig dit.
Ik zal de lightning kabeltjes maar laten zitten en Bluetooth uitschakelen. Ik ben mettertijd toch eens aan een nieuwe iMac toe. Deze is 7 jaar oud.

Wel dank voor de tips!

7 jaar? De mijne is van 2012 en draait nog steeds rondjes rond de gemiddelde Windows machine :slightly_smiling_face:

Weet je zeker dat het probleem is gekomen na de Big Sur installatie? Want dat zou toch echt duiden op een softwarematig probleem. Heb je al eens in Safe mode herstart en gekeken of het probleem zich dan ook voordoet?

Ook weer zo’n goeie.
Ik ben nu in safe mode opgestart en het lijkt er al meer dan een kwartier op dat het probleem wegblijft terwijl in normale modus elke paar seconden de Bluetooth verbinding wegvalt.

Toch iets software-matigs dus. Kan dat een ander programma van mezelf zijn? Dan zou het systeem van nul af installeren en opbouwen een oplossing zijn. Dat is nogal een klus.
Maar omdat het na een systeemupdate gekomen lijkt te zijn denk ik toch eerder aan een bug in Big Sur… Dan is het afwachten op een update.
Hoe kom je daar nou achter…?

Sinds, ik denk 1984 of zo (Apple IIe) ben ik al met computers bezig en ben heel wat probleempjes tegen gekomen. Soms zelf opgelost, soms met hulp van een expert. Sinds ‘draadloos’ zijn intrede deed ben ik echter de draad van oorzaak en gevolg kwijt.
Na in veilige modus te hebben gedraaid voor een half uurtje ben ik weer in normale modus opgestart en nu lijkt ook hier de bleutooth verbinding stabiel. Ik heb toch verder echt niks gedaan vanochtend.
Snap jij het, snap ik het???

Bij het opstarten in de ‘Veilige Modus’ worden er ook een aantal interne controles uitgevoerd. Prima advies dus van @Night. Nu maar hopen dat BT stabiel blijft.

Te vroeg getuigd helaas… Niet meer elke paar seconden maar toch regelmatig de hele BT verbinding eruit. Ik hou het op een bug.

NB
Wel veel dank voor alle goeie tips. Ik heb in ieder geval weer bij geleerd.

Vervelend om te horen dat niets heeft geholpen.

Zou je nog 1 ding willen testen: Maak een nieuwe gebruiker aan en kijk of het probleem zich in dat account ook voordoet? Meerdere gebruikers op je Mac instellen: zo doe je dat

Gisteren een nieuwe gebruiker aangemaakt en een tijdje getest, maar ook daar verliest BT nu en dan de verbinding… Het is allemaal wel wat minder frequent dan in het begin.
Ik ga vandaag nog wat langer in safe mode werken, maar ik ga steeds meer denken aan een bug of defect BT antenne. Of een ander BT device dat stoort…

Het blijft vreemd dat het gebeurt is na een macOS update. Het kan natuurlijk altijd dat er nét toevallig precies op hetzelfde moment iets hardwarematigs kapot gaat, maar die kans acht ik toch zeer klein.

Inderdaad, je zou kunnen overwegen om of Big Sur nog een keer te installeren of nog een versie verder te gaan. Volgens Mactracker is het ook mogelijk om Monterey te installeren op je iMac. Dan heb je tenminste een jaar langer security upgrades.