Image terugzetten met schijfhulpprogramma lukt niet

Ik heb m.b.v. schijfhulpprogramma een image van mijn "Apple" dir gemaakt (de dir waar OS X op staat). Als ik dit image wil terugzetten krijg ik in schijfhulpprogramma een foutmelding dat het doelbestand in gebruik is. Dat lijkt me logisch omdat ik OS X van deze partitie ~(de doelbron) opstart.

Ik start dus opnieuw op vanaf de OSX DVD en start dan schijfhulpprogramma. Je moet het doelstation opgeven d.m.v. slepen. Dit gaat dus niet. Als ik OSX opstart van mijn harddisk lukt het slepen wel, maar als ik OS X opstart van DVD kan ik niet slepen. Doe ik iets verkeerd? Kan iemand mij uitleggen hoe ik dan een image (van een externe firewire) mbv schijfhulpprogrammaterugzet op mijn opstartpartitie?

oe ik iets verkeerd?

gaarne advies, alvast erg bedankt

Breuf

Wat wil je ermee bereiken? 2 dezelfde systemen op 1 schijf?

Wat ik er mee wil bereiken? Een antwoord op mijn vraag. Meer niet.

Maar mischien zijn er ook andere (meer toegangkelijke) gebruikers hier die dat wel willen weten om er iets van te leren..... Dit forumis immers voor 2-richtingsverkeer bedoeld.

Kan je niet beter carbon-copy-cloner o.i.d gebruiken? (www.versiontracker.com)

[quote:ed643b5629]Kan je niet beter carbon-copy-cloner o.i.d gebruiken?[/quote:ed643b5629]

Dat zou kunnen, maar ik ben toch erg benieuwd wat ik verkeerd doe.

Breuf

Volgens mij wil je iets wat helemaal niet kan. Maar je Nederlands is bar slecht en je geeft te weinig informatie. Als je je nou eens informeert betreffende het posten op ons forum en zoveel mogelijk informatie verstrekt, heb je kans dat jhier iemand iets leest en weet waar het om gaat, zodat je een antwoord op je vraag kunt krijgen. Zoals ik al eerder schreef is dit forum geen eenrichtingsforum en dient het om zoveel mogelijk gebruikers van zinnige tips en wetenswaardigheden te voorzien.

Ik wil een image maken van mijn partitie met het besturingssysteem en dat op een externe HD zetten zodat ik dat in geval van nood terug kan zetten naar mijn partitie met het besturingssysteem. Een kopie van je harddisk maken naar een externe schijf om die later terug te zetten kan wel degelijk volgens mij.

[quote:1b63aa8569]Volgens mij wil je iets wat helemaal niet kan. Maar je Nederlands is bar slecht… [/quote:1b63aa8569]

Je impliceert een verband tussen het feit dat het volgens jou niet kan en mijn slechte Nederlands?Kan je dat uitleggen?

Ik weet niet wat ik je misdaan heb en begrijp je vijandige toontje dan ook niet.

Breuf

Dat gaat helemaal niet zo op de Mac. Je kunt wel een fris systeem op een externe schijf zetten en die schijf in de kast leggen voor geval van nood. Daar heb je echter ook al je DVD voor. Schijf met 2e systeem aan je Mac laten hangen is geen optie, want als je een update van Apple krijgt en je voert die uit terwijl je die schijf aan je Mac hebt hangen, heb je grote kans dat je reservesysteem onbruikbaar is geworden. Er is geen sprake van vijandiheid, maar wel van onduidelijkheid. Je laatste post is duidelijk. Maar je moet de Mac iets anders benaderen dan een pc, waar je idd tewerk kunt gaan zoals jij aangeeft. Bij een Mac moet je niks van systemen gaan verslepen, zelfs je gebruikersmap niet verslepen, want dan kom je geheid in de problemen.

Als ik OS X installeer vanaf de DVD moet ik al mijn instellingen e.d. opnieuw instellen. Als ik een image maak van mijn Mac als alle software is geinstalleerd scheelt me dat een hoop tijd.

Nog een keer wat de bedoeling is: ik installeer OS X op mijn iMac. Daarna zet ik al mijn instellingen zoals ik ze wil hebben en installeer alle software die ik gebruik. Dan maak ik een image. Mocht zich na enige tijd een probleem voordoen met mijn iMac dan kan ik dit image terugzetten en heb ik weer een ‘schoon’ systeem met alle instellingen en software.

Kijk eens naar http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=79283&highlight=image
Scroll naar beneden naar hetbericht van Joost van 29 mei 2006. Daar wordt gemeld dat dit o.a. kan met Carbon Copy Cloner. Naar ik heb begrepen kan dit ook met het Schijfhulpprogramma. Ik heb dus inderdaad een image gemaakt van mijn harddisk en dit staat op mijn externe firewire harddisk. Ik wilde de hele procedure een keer testen maar het terugzetten van de image lukt me echter niet.

Bij het terugzetten moet je aangeven waar het imagebestand staat. Dit lukt prima. Bladeren naar mijn externe harddisk en het image bestand aanwijzen. Daarna moet ik aangeven waar het image bestand naar toe moet worden gekopieerd. Dit moet je doen door de harde schijf waar het image bestand naar toe moet, te slepen naar het veld “Doel”. Maar dit slepen gaat niet. Nogmaals: als ik OS X opstart vanaf de harddisk op mijn Imac lukt dit slepen wel maar het terugzetten van de image gaat dan niet omdat OS X en dus de partitie waar het image naar toe moet worde gekopieerd in gebruik is (logisch). Als ik OS X opstart van de DVD, zodat de partitie van mijn iMac waar OS X op staat niet in gebruik is en het kopieren van de image naar mijn harddisk niet in de weg zit, lukt het slepen niet.
Ik hoop dat het nu duidelijk is want beter uitleggen lukt me niet.

Breuf

Kun je andere onderdelen wel verslepen?

Stel dat je die image wel zou kunnen verslepen naar de schijf waar al een andere image van het originele opstaat. Zou hij dan niet vragen of hij die moet vervangen? Ik denk niet dat er hier velen zullen zijn die een antwoord op jouw vraag kunnen geven. Mischien is er in de Mac een beveiliging ingebakken om gerommel met systemen te voorkomen, maar das ook maar een gok.

Je moet, om een image terug te zetten (het is volgens mij (heb mijn iMac niet in de buurt) op het tab "Herstel" in het schijfhulpprogramma), aangeven waar het image staat. Dit doe je via "Bladeren".

De doelpartitie moet je aangeven door van links waar alle partities op de iMac en eventuele aangekoppelde externe schijven staan, de doelschijf naar een veld te slepen.

Het slepen lukt WEL als ik OS X opstart vanaf mijn Apple. Maar als ik OS X opstart vanaf de DVD lukt het slepen niet. Ook als ik een andere partitie probeer op te geven als doel lukt het slepen niet.

Is er hier dan niemand die dit onderdeel van Schijfhulpprogramma gebruikt? Het is een onderdeel van OS X. Iemand zal dit toch wel gebruiken lijkt me.

Ik wacht het af en anders ga ik Carbon Copy Cloner en SuperDuper maar eens bekijken.

Breuf

Wij gebruiken dat als we problemen hebben, maar niet om ermee om te gaan zoals switchers op hun pc gewoon waren. Verder rommelen we nooit met systemen of met gebruikersmappen, want al lijkt er in eerste instantie niks aan de hand, vroeg of laat duiken er vanzelf vervelende problemen op.

Ik krijg toch sterk de inruk dat je nog steeds niet begrijpt wat de bedoeling is. Het is geen rommelen met systemen, je zet gewoon het hele besturingssysteem in een keer terug. Het oude, dat traag is geworden of niet goed meer functioneert wordt verwijderd en je zet er een frisse, nieuwe versie van OS X op.

Breuf

Ik denk dat men deze optie zo goed als niet gebruikt, maar het zou inderdaad moeten werken. Mocht er een keer een probleem zijn, dan zou het inderdaad handig zijn, als je een image weer terug kan planten, opstarten ervan en klaar.

Als ik het goed begrijp, ben je dus vanaf de DVD opgestart en probeer je nu de image op je iMac te zetten. Waar staat die image? Staat die op dezelfde partitie waar je 'm naartoe wilt kopiëren?

Maak je gebruik van partities en/of heb je een externe schijf (FireWire)? Mocht je een externe schijf hebben, waarom start je niet daarvan op?

De image staat op mijn externe (firewire) schijf. Nee, die staat niet op dezelfde partitie als waar ik m naar toe wil kopieren. Ik wil de image naar mijn (interne) harddisk kopieren.

Opstarten van de externe harde schijf is een optie, maar ik wil graag weten waarom het niet werkt zoals ik het wil.

Breuf

Je hebt het over slepen, kun je wel via 'kiezen' (ofzo) bij die image komen en deze selecteren? Want in Schijfhulpprogramma kun je inderdaad niet slepen als je bent opgestart vanaf DVD/CD, wel wanneer je bent opgestart vanaf een HD, wellicht heeft dit met geheugen en/of andere beperkingen te maken ofzo, virtueel geheugen kan bijvoorbeeld niet gebruikt worden wanneer je bent opgestart vanaf een DVD.

Ik heb het gisteren geprobeerd, ik kon sommige images wel en andere niet selecteren, die van jou blijft gewoon grijs?

[img:8a6cbb0468]http://www.breuf.com/schijfhulp.tiff[/img:8a6cbb0468]

De bron kan je selecteren door te klikken op de knop <Schijfkopie>. Ik blader dan naar de lokatie van mijn imagebestand op de externe harde schijf.

Het doel (de regel onder “Bron”) kan alleen worden geselecteerd door te slepen. Er staat ook boven “Sleep hier de schijf naartoe waarop u wilt herstellen.”.

Nogmaals: als ik OS X vanaf mijn schijf opstart kan ik elke partitie (en dus ook de partitie “Apple” waarop OS X staat slepen naar het “Doelvak”. maar als ik vanaf DVD opstart kan ik niet slepen. Dus ook geen andere schijf of partitie. Als ik de muisknop indruk op een partitie en ik beweeg de muis gebeurd er niks.

En het terugzetten van de image als ik ben opgestart van mijn “Apple” partitie gaat niet omdat de partitie dan in gebruik is en het image er niet naar toe kan worden gekopieerd.

JeePee zegt: [quote:8a6cbb0468]Want in Schijfhulpprogramma kun je inderdaad niet slepen als je bent opgestart vanaf DVD/CD, wel wanneer je bent opgestart vanaf een HD, wellicht heeft dit met geheugen en/of andere beperkingen te maken ofzo[/quote:8a6cbb0468]

Waarom is dat dan? Kan iemand mij dat uitleggen? Want hoe kan je dan ooit een met dit programma gemaakt image terugzetten naar een opstartpartitie?

Breuf

[quote:f13a8033dc="Breuf"]Het doel (de regel onder "Bron") kan alleen worden geselecteerd door te slepen. Er staat ook boven "Sleep hier de schijf naartoe waarop u wilt herstellen.".[/quote:f13a8033dc] Verrek, je hebt gelijk. [quote:f13a8033dc="Breuf"]Nogmaals: als ik OS X vanaf mijn schijf opstart kan ik elke partitie (en dus ook de partitie "Apple" waarop OS X staat slepen naar het "Doelvak". maar als ik vanaf DVD opstart kan ik niet slepen. Dus ook geen andere schijf of partitie. Als ik de muisknop indruk op een partitie en ik beweeg de muis gebeurd er niks.[/quote:f13a8033dc] Misschien is het een bug? Kun je proberen om een image (een echte DMG te mounten/activeren) en kijken of die wel te verslepen is? [quote:f13a8033dc="Breuf"]En het terugzetten van de image als ik ben opgestart van mijn "Apple" partitie gaat niet omdat de partitie dan in gebruik is en het image er niet naar toe kan worden gekopieerd.[/quote:f13a8033dc] Maar die kan als het goed is wel naar een andere partitie worden gekopieerd, toch? [quote:f13a8033dc="JeePee"]Want in Schijfhulpprogramma kun je inderdaad niet slepen als je bent opgestart vanaf DVD/CD, wel wanneer je bent opgestart vanaf een HD, wellicht heeft dit met geheugen en/of andere beperkingen te maken ofzo[/quote:f13a8033dc] Dat klopt dus al gedeeltelijk niet, ik had niet naar 'Doel' gekeken. :oops: Ik dacht me te kunnen herinneren dat ik in het verleden ook niet kon slepen en ik weet dat er bepaalde beperkingen aan het opstarten vanaf CD/DVD zitten, zoals het niet kunnen gebruiken van virtueel geheugen. Hierdoor wordt bijvoorbeeld defragmenteren vanaf DVD/CD ook afgeraden door Micromat. [quote:f13a8033dc="Breuf"]Waarom is dat dan? Kan iemand mij dat uitleggen? Want hoe kan je dan ooit een met dit programma gemaakt image terugzetten naar een opstartpartitie?[/quote:f13a8033dc] Dat zou dus wel moeten kunnen. Heb je een lege partitie die wel als doel te selecteren is?

Waarom heb je trouwens zoveel partities, als ik vragen mag?

[quote:f1774887e1]Dat zou dus wel moeten kunnen. Heb je een lege partitie die wel als doel te selecteren is? [/quote:f1774887e1]

Nee, slepen gaat gewoon niet. Ongeacht welke partitie ik neem.

[quote:f1774887e1]Waarom heb je trouwens zoveel partities, als ik vragen mag?[/quote:f1774887e1]

Om enige orde in mijn data te brengen. Maar het stamt uit mijn Windows periode. Maar ik dacht “het kan geen kwaad onder OS X”. Toch?

[quote:f1774887e1]Kun je proberen om een image (een echte DMG te mounten/activeren) en kijken of die wel te verslepen is?[/quote:f1774887e1]

Zover ben ik nog niet in “OS X voor dummies”.

[quote:f1774887e1]Maar die kan als het goed is wel naar een andere partitie worden gekopieerd, toch?[/quote:f1774887e1]

Yep, dat gaat wel, maar is niet wat ik wil.

Breuf