IMAP of pop 3 gebruiken

Wat is nu het beste en kan ik met imap ook de belangrijke mails locaal op de computer opslaan ? Ik heb een iMac en MacBook in gebruik .

IMAP

1 like

IMAP. POP3 is stiekem gewoon een verouderde standaard met nadelen die je niet wilt.

IMAP biedt meer gebruikersgemak en veiligheid, omdat alle mail op de mailserver blijft staan. Heb je echter veel grote mail (zoals ik met bijna elke mail vele megabytes aan beeldmateriaal) en een beperkte mailboxgrootte, kan POP3 een uitkomst zijn, omdat je alles op je eigen device opslaat. Heb je echter een probleem met je Mac, dan ben je wel alle mails kwijt.

Maar aangezien je twee devices hebt (en je waarschijnlijk je mails op beiden toegankelijk en gesynchroniseerd wil hebben), zou ik in jouw gevakl voor IMAP kiezen.

Ok, alvast bedankt voor dewantwoorden tot hiertoe ……….de belangrijkste mails kan ik toch nog altijd op de computer zelf opslagen in een locale map of niet ?

Als je van provider verandert ben je bij IMAP ook alles kwijt. Ik blijf lekker bij Pop3. Als je die historie kwijt raakt, is dat je eigen schuld. En hoeveel ruimte data heb je op de server die niet van jezelf is in geval van IMAP? Pop3 werkt ook prima op meerdere devices. De meeste email clients kunnen de mail pas na een maar dagen wissen. Dan heb je die overal op kunnen lezen…

Grote onzin. Bij IMAP wordt de mail ook lokaal opgeslagen, of kun je dat laten doen. Je behoudt dus gewoon je mailtjes als je stopt met betreffende account.

Het gaat niet alleen om het kunnen lezen; ook wat je verder met een mail doet is van belang, en dat werkt véél beter met IMAP op meerdere apparaten.

Voor de goede orde: met IMAP blijft alleen op de server staan wat je in een postbus hebt die op de server staat. Maak je een lokale postbus (dus op je eigen computer) en verplaats je daar berichten naartoe, dan worden ze van de server afgehaald en bestaan ze alleen nog maar op die computer (en eventuele back-ups e.d. natuurlijk). Dit werkt ook de andere kant op.

Men ken toch een mail in een locale postbus zetten op de computer als kopie van de mail op de server ? En blijft die mail toch ook op de server staan neem ik aan

@tav: Jazeker, als je de mail kopieert naar een lokale mailbox klopt dat helemaal.

Beeldmateriaal versturen via e-mail is toch best wel achterhaald? Of heb ik een memo gemist?

Misschien moeten we de klanten beter opvoeden :slightly_smiling_face:

1 like

Ik heb zelf al een paar keer IMAP geprobeerd en kom iedere keer terug naar POP3, zeker handig voor meerder devices en als er meer mensen op 1 computer werken.
En ben je iets kwijt, op de mailserver van je provider kun je alles terug vinden.

Huh? Dat klinkt toch alsof je de namen omgekeerd hebt.

+1

Nee hoor.

Heb je dan de optie om de mail op de server te laten staan, aanstaan op al je apparaten? Maar dan worden voor zover ik weet elke keer dat je je mail ophaalt, álle berichten gedownload, inclusief oudere die je al eerder binnengekregen hebt. Of je mailer moet achter de schermen ingewikkeld doen door de berichten op de server langs te lopen en alleen die op te vragen, die je nog niet hebt.

Da’s niet waar hoor; deze POP3 berichten staan als ‘gelezen’ op de server en worden niet nogmaals gedownload. Wat ik me wél afvraag, is hoe je die mail dan op andere devices gesynct krijgt.

[onbelangrijk]
Bij mij is dat overigens verder niet van toepassing omdat ik de POP3 mailbox maar op 1 Mac gebruik. Algemene mailboxen over meerdere devices zijn wel IMAP.
[/onbelangrijk]

Volgens mij worden ze wel gedownload, maar na downloaden ook als gelezen aangemerkt in je mailer, omdat die status meegenomen wordt.

Dat zou idd ook nog kunnen