IMAP of pop 3 gebruiken

Ik heb niet het idee dat het opnieuw wordt gedownload, ik maak op andere devices gewoon de zelfde account aan, ze komen dan zowel op de iMac en iPhone binnen, ik kan op beide devices het gewoon lezen en apart laten verwijderen, deed ik dit bij imap dan was ik het kwijt ook op de mail server, bij POP3 blijft het dus wel op de mailserver staan ik kan dan ook zeker een jaar terug kijken naar mails die ik niet meer op mijn iMac heb staan.
Verder hoe en wat, hebben jullie veel meer verstand van alleen wij konden er niet aan wennen. Kan mij herinneren dat als mij vrouw wat weg gooide dat het dan helemaal kwijt was.

Dat is een instelling ; ik heb zelf bij pop 3 ingesteld dat wanneer mijn mails gedownload zijn van de server de mails mogen verwijderd op de server

Dat is ook de bedoeling bij IMAP: dat je mailtjes op meerdere apparaten gelijklopen. Bij POP is het uitgangspunt eigenlijk dat je maar één apparaat gebruikt (lees: een computer), dus wanneer je mailtjes downloadt, geeft je mailer ook de opdracht aan de server om ze daar te wissen: RETR om een bericht op te halen, DELE om een bericht te verwijderen (zie RFC 1939: Post Office Protocol - Version 3). Je kunt het verwijderen daarom natuurlijk wel uitzetten, zodat je kunt werken op de manier die jij doet.

Bij IMAP is het uitgangspunt nu net wel dat je meerdere apparaten gebruikt, en dat je daarom niet elke keer dezelfde mailtjes „nieuw” binnen wilt krijgen. Daarom houdt IMAP ze op de server en wist ze standaard niet tot je daar zelf opdracht toe geeft.

Als het goed is zou een bericht dat je weggooit, bij eigenlijk elke moderne mailer in een prullenmand uit moeten komen, zodat het nog terug te halen is. Hoe lang hangt af van hoe je mailer ingesteld is.

1 like

Dat is ook een van de reden dat wij terug gegaan zijn naar POP3.
Als je in een gezin gezamenlijk een computer deelt en ook bepaalde mails is IMAP voor ons niet handig. In december een nieuwe iMac gekocht en bewust toen gekozen voor IMAP, naar 2 weken wilde we dol graag weer terug, zal wel een gewenning zijn of we doen het niet goed, wij konden er niet aan wennen.

Probleempje ; heb op beide computers de mail in imap gezet , de ene werkt volgens imap maar op de andere , een iMac uit 2011 , blijven de postbussen locaal staan ? … alles terug gezet naar pop 3. Nu Blijft de MacBook werken volgens imap en staan de postbussen op de server terwijl ik de instellingen naar pop 3 heb gezet , ( skynet ( Proximus mail ). Iemand een idee ?

Normaal gesproken moet je een compleet nieuw mailaccount aanmaken dat ofwel IMAP ofwel POP3 is (conform de instellingen die je provider opgeeft). Naderhand kun je mails dan van het ene naar het andere account slepen.

Ik heb telkens geprobeerd door bij voorkeuren , account verwijderen en terug instellen … resultaat hetzelfde …… of moet ik nog ergens anders de accounts opnieuw instellen ?

Dat snap ik even niet. IMAP lijkt me daarvoor nu net wél handig: er komt een mailtje binnen, een gezinslid leest het op de iMac, een ander leest het daarna op een telefoon, een derde leest het dan nog een keer op de iMac vanuit een andere account, enz.

Het ligt ook aan ons, we begrijpen of snappen het niet waarom we iedere keer weer terug gaan naar het oude wat we goed kennen en begrijpen.
Wij zullen het zeker nog een keer gaan proberen maar dan zal ik eerst hier wel even melden.

1 like

Gebruiken jullie meerdere accounts op de iMac?

Nee, we gebruiken gezamenlijk de iMac.

Die snap ik wel. IMAP is vooral handig als je je eigen mail account op meerder apparaten gebruikt. Als je een gezamenlijk mail account hebt (dus een mailadres deelt), is het minder handig, want als iemand anders de mail gelezen heeft, wordt ie voor jou ook als gelezen gezet, terwijl je 'm nog niet hebt gezien. Erger nog, als de andere 'm dan versleept naar een lokale map, ben jij 'm ook kwijt. Etc. Dan werkt POP echt beter, want dan kan ieder met de inkomende mail doen wat ie wilt, zonder dat een ander daar ‘last’ van heeft.

Dat gezegd hebbende: normaliter gebruikt ieder zijn eigen mail account, net als dat je ook niet snel een mobiel nummer zal delen, en dan heb je daar geen last van.

Ja, dat schreef ik voordat jjmac uitlegde zat ze met z’n allen één account op de computer delen — nu snap ik hem beter, maar dan nog denk ik dat het handiger zou zijn om iedereen een eigen account te geven.

Men kan toch op hetzelfde account blijven werken met een mailadres voor elk van de familieleden ?

Je bedoelt met ‘account’ een account op de Mac?
Ja, dat kan zeker. Als je het niet erg vind om elkaars mail te kunnen lezen.

Dus 1 mailaccount met 2 of meer mailadressen , is geen probleem oat men elkaars mail kan lezen voor mij