IMG-bestanden weergeven

Op mij oude iMac heb ik van mijn DVD’s de schijfkopie bijgehouden.

Nu wou ik op mijn nieuwere iMac (OS Mojave 10.14.6) zo een schijfkopie weergeven, maar dat gaat blijkbaar niet meer.

Wat nu?

https://itstillworks.com/mount-img-mac-8453471.html

Dat klinkt alsof er ergens iets verkeerd zit. Ik probeerde het net even op mijn computer (ook 10.14.6), en schijfkopieën met extensie .img worden gewoon zo door de Finder gemount.

We weten helemaal niet om welke bestanden het gaat… Misschien zijn het wel .toast of .iso files. Wat is de bestandsextensie MDW en hoe/waarmee heb je ze destijds gemaakt?

He Jakko, hoe doe je dat dan?
In Disk Utility zie ik de IMG-file staan, maar hoe kan ik die nu afspelen?

Als ik op info klik krijg ik het onderstaande te zien. Daarin lees ik o.a. “Owners enabled : NO”. Betekent dat ik op mijn nieuwe iMac de rechten niet heb om die schijfkopie te openen?

info

Een UDF bestand, kun je die niet rechtstreeks naar je DVD Player app slepen…?

Zo deed ik het op mijn oude iMac. Maar op mijn iMac zit geen DVD-player meer, … en dus ook die software niet meer.

Jawel hoor.

https://osxdaily.com/2018/10/27/open-dvd-player-macos/

Oké en bedankt! Dit is eenvoudig. Ik kan nu alles afspelen zoals vroeger.

Waarom stopt Apple dit nu weg, want door te zoeken met de finder is het niet zichtbaar. Door de app te gebruiken werd die ook weergegeven in de Dock, waar ik die kon permanent kon vastzetten. Zodoende is die nu steeds gemakkelijk op te starten.

Goedzo… Antwoordapparaat werkt niet bij Apple maar ik vermoed omdat vrijwel niemand het nog op deze manier gebruikt (images van DVD’s afspelen). Als je een externe DVD speler zou aansluiten dan start de app vanzelf bij het insteken van een schijf, daarom is ie nog steeds aanwezig.

Ja OK, maar we weten toch dat zelfgemaakte DVD’s niet eeuwig afspeelbaar zijn. Daarom hou ik die IMG-files bij. Deze zijn relatief klein als men ze vergelijkt met het mov-bestand uit een montage. De resolutie van deze laatste is een stuk beter, maar dan heb ik een schijfcapaciteit van 2TB nodig om al mijn video’s te bewaren (en nog ééntje als back-up).

Ter info:

Een zelfgemaakte DVD / Blu-Ray / CD is inderdaad aan slijtage onderhevig. Maar hoe lang deze dan mee gaat hangt van verschillende factoren af:

1. Het merk (dat mag duidelijk zijn)
  2. De gebruikte brandsnelheid (trager is beter)
  3. De wijze van opslag. (buiten het bereik van zonlicht en niet te warm)
  4. Frequentie van gebruik. (Vaker betekend uiteraard grotere slijtage)
  5. Data dichtheid (Gebrande blu-rays gaan dus in de regel minder lang mee)

Ik heb hier ±100 gebrande DVD’s uit minstens 2008 die het nog gewoon doen. Dus een aantal zijn inmiddels 12 jaar oud. Het betreft dan wel DVD’s die in die periode niet meer dan 4 tot 6 keer zijn bekeken schat ik (staan dus video’s op). Onder optimale omstandigheden kunnen gebrande DVD’s minstens 20 jaar oud worden. Dat is overigens een stuk minder als het een re-writable was, die zijn veel gevoeliger voor slijtage.

En bij de minder goede merken kan het gebeuren dat het beschrijven van de labelzijde (of zelfs het aanbrengen van een label) van invloed is op de leesbaarheid van de data.

MDW op 11 november 2020 om 14:13 Ja OK, maar we weten toch dat zelfgemaakte DVD’s niet eeuwig afspeelbaar zijn. Daarom hou ik die IMG-files bij.
Tip: met https://www.makemkv.com kun je van de DVD een .mkv bestand maken zónder te her-coderen. Het blijft dezelfde kwaliteit als de DVD maar je hebt nog maar één bestand dat je met bijvoorbeeld VLC kunt afspelen. Geen Image files meer, geen DVD speler app nodig. Misschien een idee.

Ik vind 2 of 4TB trouwens helemaal niet veel, die HDD’s zij niet meer duur tegenwoordig. Dan zou ik veel liever de originele .MOV bestanden bewaren als ik jou was! Ingeleverde kwaliteit krijg je nooit meer terug.

hendrik ijzerbroot op 11 november 2020 om 15:35 Ik heb hier ±100 gebrande DVD’s uit minstens 2008 die het nog gewoon doen. Dus een aantal zijn inmiddels 12 jaar oud.
Vraagje: ga je afwachten of ze de 20 jaar halen...? Als ze het opeens niet meer doen ben je de klos en heb je niks meer. Ik had ze allang gedigitaliseerd, één HDD van 5 tot 10 TB plus een online backup -> klaar ?.

Heb ik eigenlijk al gedaan. Het gaat voornamelijk om DVD films, maar vrijwel al die films heb ik inmiddels dubbel als Blu-ray en die staan op verscheidene SSD’s en een HDD van 6TB.

Kon het me al niet voorstellen van jou ???.

Ik ben geen uitgever van films hé ?. Voor wat ik het nodig heb, is DVD-kwaliteit voldoende. Een paar belangrijkere films bewaar ik op montage-niveau (.mov) .

Waarschijnlijk heb ik nu al een deel DVD’s die niet meer afspeelbaar zijn. Als ik een film wil afspelen, gebruik ik die DVD’s niet meer (zelfs niet op mijn oude iMac die een DVD-player heeft). Ik gebruik steeds een schijfkopie. Dat is veel handiger.

Afin, ik ben heel tevreden met de oplossing die me hier aangeboden werd. De suggestie van mkv-bestanden kende ik niet en lijkt me wel een goede optie. Dat bekijk ik later wel eens.

??

In Big Sur zit ook nog de DVD-speler zie ik dus voorlopig kun je nog even vooruit. Ooit houdt die optie ook op en is het handiger om de boel op een meer gangbare manier te bewaren. Vandaar de tip ?.

je kunt - als de je .img file aanklikt en dan op ⌘-i drukt - ook kiezen voor een vaste app om dit type bestanden in de toekomst te openen. Als je hiervoor dan voor DVD-player kiest, zal je Mac de .img file voortaan automatisch in die app openen.

Antwoordapparaat op 11 november 2020 om 15:54

Tip: met https://www.makemkv.com kun je van de DVD een .mkv bestand maken zónder te her-coderen.

Er wordt wél hergecodeerd. Dat interlaced MPEG2 van de DVD wil je ook niet.