iMovie 2 in Jaguar herkent camera niet meer

Ik heb sinds een maandje een nieuwe iMac G4 17 inch met uiteraard Jaguar erbij. Nu wilde ik mijn vakantiefilmpje importeren vanaf mijn Panasonic NV-EX3, maar helaas iMovie 2 in MacOs 10.2.1 herkent mijn camera niet meer, terwijl als ik opstart in Os9 alles werkt als een zonnetje. Ik heb iMovie al opnieuw geinstalleerd dit hielp niks. Heeft iemand hetzelfde probleem of een oplossing? Nu maar hopen dat iMovie 3 snel uitkomt en het probleem verholpen is. :(

Het gekke is dat de camera niet voorkomt in de lijst van Apple. [url=http://www.apple.com/imovie/compatibility.html]http://www.apple.com/imovie/compatibility.html[/url] Maar waarom werkt het dan wél in OS9? Misschien heb je nieuwere firmware nodig onder OSX?

Stefan, je hebt er geen hol aan, maar ik heb EXACT dezelfde camera en EXACT hetzelfde probleem. In OS9 was het geen enkel probleem. Er was niet eens een driver nodig voor de camera om herkend te worden door iMovie onder OS9. Nu is het verhaal echter anders.

Steve's Lovechild, zou je iets meer kunnen vertellen over dat FirmWare-verhaal? Ga ik mee stoeien dan. Alvast bedankt!

Amsterdam, toevallig dat je dezelfde camera hebt. Ik heb me rot gezocht op internet naar drivers etc. Helaas niets te vinden. Laten we hopen dat iMovie 3 uitkomst biedt. Het zou toch waardeloos zijn dat je tot in de eeuwigheid Os9 geinstalleerd moet houden om je filmpje te importeren. Ik heb ook al BTV geprobeerd maar in dit programma krijg ik geen beeld maar wel geluid, ik heb het nog niet uitgebreid getest maar ik heb er een hard hoofd in. Laten we elkaar op de hoogte houden van nieuws, 2 horen tenslotte meer dan 1.

Hey Stefan, ja ook toevallig he? Niet veel mensen hebben de digitale videocamera van het jaar 1999 hehe... ;-) Je hebt gelijk, 2 horen meer dan 1, alleen hoop ik dat we inderdaad wat zullen horen. Ben al een tijdje aan het stoeien met BTV. Leuk proggie is dat. Werkt perfect met mijn 2 andere (web)cams. Heb een OrangeMicro iBot (firewire) en een Philips ToUcam Pro (USB), die geven prima beeld in BTV. Onze Panasonic camera doet inderdaad raar met BTV. Ik vraag me af wat Final Cut Pro doet met het importeren van de Panasonic. Nog niet geprobeerd. En nee, ik wil OS9 eraf gooien haha, weg ermee want OSX is echt geweldig wat de rest betreft (al kan ik om de een of andere reden mijn trashcan niet legen haha, al hulp gevonden elders op dit forum).

Zodra ik iets hoor, weet, zie, ruik, wat ook maar met dit te maken heeft, ben je de eerste die het hoort!

Doewie! :wink:

Firmware upgraden kan maar camera moet opgestuurd worden. En is kostbaar. Ik zou echter nog even wachten. Onder 10.1.5 deed de camera, volgens een aantal panasonic gebruikers, het nog wel. Onder 10.2 is het fout gegaan. Ik hoop dat iMovie 3 of 10.2.2 uitkomst gaat bieden. Één tip heb ik gevonden op een amerikaanse site: Sluit camera aan. Start iMovie. Zet hem op opname en daarna weer op play. Volgens de gebruiker werd hij toen wél herkend. Het is natuurlijk altijd te proberen... succes!

Hey Steve, bedankt, ga het morgen proberen! Soms wil zoiets wel lukken. Nogmaals: bedankt!

Steve, maak toch een avatar LOL ;-)

Ja, Steve ook bedankt ik ga het vanavond ook gelijk proberen. Amsterdam ik heb gisteravond Final Cut 3 geinstalleerd en even geprobeerd maar nog geen resultaat, het was al erg laat dus vandaag een nieuwe poging. FC ziet wel dat er een camera aan hangt want als je opstart zonder camera krijg je gelijk een melding en met de camera aangesloten is die melding weg. Misschien toch een klein lichtpuntje. Heb jij Adobe Premiere al geprobeerd, deze heb ik (nog) niet. Wat de firmware betreft ik heb mijn camera softwarematig DV-in gemaakt dus ik weet niet of het zo'n goed plan is om de firmware te updaten. We houden contact. ;)

Jezus wat ben jij vroeg. Hehehe...

Hey goed man dat je dat hebt geprobeerd (Final Cut Pro). Maar het werkt nog steeds niet! Raar hoor want je zegt dat FCP de camera wel detecteert… Ja laten we Adobe Premiere proberen of weet ik veel wat als we die camera's maar aan de praat krijgen op onze Macs! (Kan best zijn wat Steve's Lovechild al zei: wachten op iMovie 3 of zelfs op OS X.2.2 argh…)

Wat roep jij nou Stefan? Jij hebt je cam softwarematig DV-in gemaakt?? Jij kan dus (als alles werkt) de movies weer terugdumpen op je tape in de camera?? VERTEL :slight_smile: Hoe, hoe, hoe?

En eeeh, werkze… :slight_smile:

Ik heb bij [url=http://www.lynxdv.com]http://www.lynxdv.com[/url] een kabeltje met software gekocht en hiemee de camera DV-in gemaakt, echt een fluitje van een eurocent. Het enige nadeel is dat je het op een Windowsmachine moet doen want je moet de kabel aansluiten op de COM poort. Ik kan (kon) nu gewoon vanuit iMovie de film terugschrijven naar mijn camera. Ik zou zeggen kom eens langs dan doe ik het ook bij jouw camera maar er zit een beveiliging in de software dat je maar één camera tegelijk kan doen. Ik zou niet weten hoe die beveiliging werkt want als ik die software opnieuw installeer lijkt het mij dat het moet werken. Je moet ook eens kijken op [url=http://www.volny.cz/mkrejcik/]http://www.volny.cz/mkrejcik/[/url] Hier staat beschreven hoe je het zelf kunt doen, ik vondt dit alleen een beetje link omdat je echt in de camera zit te rotzooien maar het schijnt te werken. Ik had zelf wel het kabeltje gesoldeerd en even gekeken of het werkte maar ik durfde het niet aan om de codes te veranderen. Op het moment dat ik op de site keek hadden ze het nog niet uitgeprobeerd, maar staat er bij de codes "confirmed" dus het zou moeten werken. Je kunt het risico nemen, bespaart je 40 Pond. :D

Oh mijn god! Ik waag me liever aan de operatie van een mens dan aan het fruttelen in m'n camera haha! Maar goed, er zijn mogelijkheden dus. Ach, als ik straks op DVD ga branden heb ik DV-in niet meer nodig echt. Ik weet dat er bij RAF in Amsterdam destijds ook een soort kastje op de markt was (a fl. 400,-) die zeg maar de block op DV-in zou opheffen. Nooit gekocht dat ding.

Hai jongens,

Ook ik heb problemen gekregen met iMovie sinds 10.2.
Onder 10.1.5 was alles nog OK maar in 10.2 wordt de camera wel herkent maar het programma stopt na luttige seconden.
Alles al geprobeerd; voorkeuren verwijderd, iMovie vanaf OSX v10.2 opnieuw geïnstalleerd, maar niets helpt.
Heeeeeeeeeelp.

Wat ik wel vreemd vind is dat zodra ik een film wil importeren, iMovie er dan al zelf 3 fragmenten neer heeft gezet en nadat  dit gedaan is knalt het programma eruit. als ik de 3 fragmenten uit de map verwijderd dan is er weer niks aan de hand, totdat ik weer een film wil importeren. Wie kent dit probleem? Wat kan ik doen?

Laat maar jongens,

Ik ben eruit. De boosdoener van dit vervelende voorval was de plugin van Toast Titanium 5.2. Zodra je deze uitzet is er niets meer aan de hand. In mijn geval dan.
Laat wat van jullie ervaringen horen?

Hey Jos, ik ga dat ff proberen. Toast doet toch al raar hier, mount m'n disc images niet goed, dus ik ros dat proggie er wel ff uit, de plugin dan. Plugin? Nah, ik zie wel LOL thanks in elk geval!

:D  :D  :D Geweldig Jos, ik ga het vanavond gelijk testen. Staat die plugin in je Library of ergens anders? Bedankt voor de tip. :D  :D  :D

:angry: Helaas pindakaas, ook dit is niet de oplossing. Ik baal echt als een stekker dat ie het nog steeds niet doet. He Jos heb jij ook de Panasonic NV-EX3?

Ik heb goed nieuws voor andere Panasonic NV-EX3 gebruikers. Sinds de update van MacOs 10.2.3 wordt mijn camera weer herkent. Applaus voor Apple :D :D :D :D