[iMovie] Advies gevraagd: harde schijven lopen vol; en nu?

Ik ben sinds kort bezig met iMovie 08 en heb een camcorder met film op mijn harde schijf gezet van 250GB. Erg goed programma!

Nu wil Time Machine een backup maken op één externe schijf die in 2 partities is gedeeld: één voor Time machine (250GB) en één voor extra schijfruimte (250GB). Timemachine meldt dat hij de backup niet kan maken omdat het te weinig ruimte heeft. Daarnaast loopt mijn interne harde schijf vol en wil ik ruimte creëren.

Nu sta ik voor de overweging: bouw ik een grotere interne harde schijf in mij Imac intel core 2 duo 24" òf koop ik een extra harde schijf erbij voor films gemaakt met iMovie. Het probleem dat ik daar mee heb is dat ik niet snap hoe ik iMovie 08 moet uitleggen hoe hij geïmporteerde films [b:f772e7988f]niet[/b:f772e7988f] moet opslaan/bewerken op de interne harde schijf maar op een externe schijf.

Het eerste wat je zou kunnen doen is van die aparte Timemachine partitie afstappen, want dat is nergens voor nodig. Een partitie van 500GB met daarop timemachine én extra losse opslag werkt ook prima, en zo benut je je ruimte stukken efficiënter.

Daar ben ik het eigenlijk wel mee eens.

Bij het herschikken van mijn data loop ik vast: op de externe schijf waarop data staat - staat teveel data om tijdelijk naar mijn interne schijf te verplaatsen, zodat ik de externe schijf kan wissen en er één partitie van kan maken.

Ik heb ook geprobeerd de schijf te herpartitioneren. Echter: daarbij kan ik wel de eerste partitie wijzigen “extra schijf” maar de tweede partitie (die van Time Machine) niet.

In iMovie kan je in de gebeurtenisbibliotheek de lactie van een gebeurtenis wijzigen (bewaar in, verplaats bestanden).

[img:6a04e3ab83]https://dl.getdropbox.com/u/371790/iMovie%20voorbeeld.tiff[/img:6a04e3ab83]

Ik heb de bestanden weten te verhuizen naar mijn interne schijf - zippen en weggooien van onnodige bestanden - en heb de externe schijf geherpartitioneerd naar 500GB.

Time machine draait nu een volledige backup de interne schijf.

Nu alleen nog de gebeurtenissenbibliotheek verhuizen.

Update 3 december 2008:

@J-P-H
Ik krijgt het niet voor elkaar wat J-P-H bedoelt.
Kun je duidelijker zijn?

kan ik vanavond. Zit nu te Windozen op mijn werk.

Links in iMovie op een gebeurtenis staan. Ctrl-klik en kies Importeer films. Nu kom je in het scherm waar je Bewaar in kan kiezen voor je externe schijf. Onderin het venster kan je Verplaats bestanden kiezen.

Volgens mij heb ik het zo gedaan (lang geleden).
Hoop dat dit je helpt.

@J-H-P

Bedankt.

Ik had het vermoeden al dat je de plaats waar de films moeten komen bij het importeren moest aangeven, maar ik wist het niet zeker.

Nomaals, Thanks!