[iMovie] Altijd NTSC?

Ter voorbereiding van een trouwdag die ik op film vast ga leggen (nee, niet van mezelf!!!) ben ik alvast wat aan het stoeien met iMovie en andere video-bewerkings-software, zodat ik straks niet met "het echte materiaal" hoef te kloten en proberen tot ik een ons weeg en de video verpest is.

Wat me echter opvalt is dat iMovie tot nu toe steevast (NTSC) bovenin het venster aangeeft en ook op dit formaat exporteert als ik voor “Full DV” kies. Ik ga er van uit dat de nog aan te schaffen video-camera gewoon PAL is. Hoe ga ik dit oplossen? Shiet iMovie vanzelf in de PAL-mode als ik er een Pal DV camera aan ga hangen of heb ik helemaal niks aan iMovie voor het bewerken van Nederlandse videobeelden?

Het is namelijk ook wel de bedoeling dat ik aan het einde de hele video op een videoband kan zetten.

Ik denk dat die vanzelf naar PAL gaat. Ik gebruik PAL en heb nooit iets van NTSC gemerkt dus ja denk ik dat die automatisch switcht afhankelijk van de formaat.

groet,

flip :mrgreen:

yep, hij gaat naar PAL... suffe Amerikaanse standaard, NTSC :wink:

oplossing:

http://www.danslagle.com/mac/imovie/iMovieFAQ.html#PAL

[quote:0f4c7521e2="ElectricCat"]oplossing:

http://www.danslagle.com/mac/imovie/iMovieFAQ.html#PAL[/quote:0f4c7521e2]

Bedankt voor de link, staan sowieso wel handige tips op. Alleen gebruik ik iMovie 3 en ik vind dit een beetje enge oplossing zo. Ik wacht eerst wel even tot ik daadwerkelijk een camera heb om te zien hoe dit zich misschien vanzelf oplost. :smiley:

iRuben, ook dan staan de prefs op ntsc, en moet je toch die ff weggooien en dit doen:

Delete your preference file

Shut down your Mac
Plug in your camcorder to the FireWire port and the electrical outlet

Put the camcorder in VCR mode
Boot and pray (if you do that type of thing)
Open iMovie

Tips
You make sure there is not a startup project by trashing the preferences file. The preferences file also has an entry for NTSC or PAL, so iMovie won’t know what format to use. It should ask your camera for the format

Make sure you don’t open any existing NTSC projects. You don’t have to trash them, as long as you realize that if you open an NTSC project, you will have to go through all this again to put it back to PAL.

iMovie should detect PAL from your PAL camera if it hasn’t been told to use either format
You may also download an empty PAL iMovie project from Lennart’s site.

[quote:47d0e79b8d="ElectricCat"]iRuben, ook dan staan de prefs op ntsc, en moet je toch die ff weggooien en dit doen:[/quote:47d0e79b8d]

Bedankt voor de tip, maar ik heb inmiddels al zitten wroeten in de “Resources” van iMovie en het daar gewoon aangepast. Nu start standaard ieder nieuw project gewoon als PAL op. Heel simpel en makkelijk, het verbaast me echter dat Apple zoiets simpels niet gewoon duidelijk vermeld. :frowning:

[quote:aabde67d9e="Tjerker"]yep, hij gaat naar PAL... suffe Amerikaanse standaard, NTSC :wink:[/quote:aabde67d9e]

[b:aabde67d9e]N[/b:aabde67d9e]ever [b:aabde67d9e]T[/b:aabde67d9e]wice [b:aabde67d9e]S[/b:aabde67d9e]ame [b:aabde67d9e]C[/b:aabde67d9e]olor

What’s in a name? Lijkt me duidelijk :mrgreen:

Intussen heb ik dus "even" een digitale camera gekregen van mijn vriendin ([url=http://www.macosx.nl/forum/viewtopic.php?t=4477]zie hier[/url]) en inderdaad, zodra je er een PAL apparaat aan gaat hangen springt iMovie vanzelf over op PAL. Nadeel is dat je dus bestaande NTSC filmpjes niet kan combineren met nieuw PAL materiaal.

Wat je kan proberen, even je NTSC filmpjes via een codec van quicktime converteren naar pal. Ik weet dat Cleaner het kan. wellicht kwalitatief niet de mooiste oplossing maar werkt wel.

:lol:

after effects kan het een stuk beter...

[quote:5a70281a16="iRuben"] het verbaast me echter dat Apple zoiets simpels niet gewoon duidelijk vermeld. :-([/quote:5a70281a16]

Ja, dat is inderdaad gewoon echt vreemd, of dat je dat niet ff in de prefs kan aanpassen, want veel mensen hebben deze vraag , van hoe zet ik em om.
Maar goed, veel plezier met je nieuwe camera nog :slight_smile:

[quote:9ff20ec2e2="Tjerker"]after effects kan het een stuk beter...[/quote:9ff20ec2e2]

Geweldig! Die heb ik dus onlangs netjes aangeschaft, ga ik meteen eens even in de handleiding duiken! Thanks…

in principe een kwestie van je NTSC materiaal in een NTSC compositie zetten, nieuwe PAL comp maken, daar de NTSC comp in zetten, 120% vergroten, frameblending aanzetten (experimenteren gewenst) en de boel naar PAL 25 renderen...