iMovie clips extentie?

Weet iemand wat voor extentie er achter de clips in iMovie hoort?

Ik heb iMovie gebruikt om beelden in m’n mac te zetten, en daarop werkt alles prima. De camera is een sony met miniDV bandjes. ik wilde wat ruw materiaal laten zien op een pc, maar zonder het juiste achtervoegsel lust die de clipjes niet.

Normaal zou de extensie .mov moeten lukken.

Heb ik al geprobeert, was ook het eerste dat bij mij opkwam, werkt helaas niet.....

Als je de extensie [color=darkblue:57c67cc100].dv [/color:57c67cc100]erachter plakt moet het werken (het zijn DV-streams), als de betreffende PC dat aankan. Installeer anders eerst een nieuwe versie van QuickTime op die PC.

In je projectmap vind je een map "media". Daar zit zowel het iMovie project als een .mov bestand (herken je aan het Quicktime logo). Dit bestand zou je normaal moeten kunnen afspelen op PC toch?

[edit] Tenzij je echt stukjes van je bewerking ofte fragmenten uit je project wil laten zien op pc? [/edit]

[quote:842216fcf1="lampje"]Als je de extensie [color=darkblue:842216fcf1].dv [/color:842216fcf1]erachter plakt moet het werken (het zijn DV-streams), als de betreffende PC dat aankan.[/quote:842216fcf1]

lampje, is die .dv extensie een windows-extensie? Als ik op mijn Apple zoek naar bestanden met extensie .dv vindt hij geen enkel bestand. Ik heb nochtans een pak videomateriaal staan :?

nee hoor....een windows-extensie...aaaargh....ik weet nix van windows-extensies... :? :)

Ik bekijk mijn iMovie-clips op die manier op een PC op m’n werk, op een Apple speelt QT ze gewoon af. Open maar eens zo’n clipje in QT en exporteer dan als DV-stream. Is gewoon een multiplatform extensie. iMovie hangt die extensie er niet aan waardoor het een iMovie-document blijft. Maar het zijn gewoon DV-streams als ze van je camera in iMovie worden gezet.

Zo kan je ook allerlei videoformaten toch in iMovie smokkelen. Eerst openen in QT, dan exporteren naar DV-stream en vervolgens het (jawel) .dv bestand importeren in iMovie. de kwaliteit van bv mpgs blijft slecht maar je kan zo wel in iMovie al je fotocamera-mpgs samenvoegen tot 1 leuk mp4tje van een half uur ofzo :lol:

try it

Zo leer ik elke dag weer iets bij. 8) Daarmee is het probleem van earnst jelke natuurlijk nog niet opgelost :oops:

[quote:a84d665f6b="lampje"]Als je de extensie [color=darkblue:a84d665f6b].dv [/color:a84d665f6b]erachter plakt moet het werken (het zijn DV-streams), als de betreffende PC dat aankan. Installeer anders eerst een nieuwe versie van QuickTime op die PC.[/quote:a84d665f6b]

Volgens mij dus wel 8) :wink:

Bedankt voor de reakties, ik ga de .dv extentie proberen. Er is vaak een hoop onduidelijkheid over extenties. Het is eigenlijk een stukkie geschiedenis. Apple werkte altijd met een zgn. resource-fork waarin het bestandstype zat, windows gebruikt extenties. Met de introductie van X is dat wat verandert, maar het blijft soms lastig om al die achtervoegsels te moeten tikken.

Misschien een idee voor het forum, een lijstje met extenties? Zou ik wel handig vinden, omdat ik toch vaak dingen wil uitwisselen met peecee gebruikers.

[quote:d5ac9481b8="earnst jelke"]Misschien een idee voor het forum, een lijstje met extenties? Zou ik wel handig vinden, omdat ik toch vaak dingen wil uitwisselen met peecee gebruikers.[/quote:d5ac9481b8] Nee, dat heeft weinig zin, en wel om 2 redenen:

• 1 extensie word door meerdere typen gebruikt, en dus is het gokwerk om welke het op dat moment gaat. Zo is bijvoorbeeld .cdr een extensie voor een diskimage, maar ook voor een CorelDraw tekening.

• Een extensie zegt niet alles. Zo kan een .mov en een .avi allerlei typen film en geluid bevatten… het zegt namelijk niets over de manier van opslaan…

misschien heb je hier wat aan:

http://www.filext.com

Kijk, dit krijg je als je info en properties van een iMovie clip oproept in QuickTime:

[img:c981810e51]http://www.xs4all.nl/~jansheks/forum/DVinfo01.jpg[/img:c981810e51]

[img:c981810e51]http://www.xs4all.nl/~jansheks/forum/DVinfo02.jpg[/img:c981810e51]

Het is echt een DV-stream, zowel beeld als geluid.

Het punt was (en is nog steeds) dat ik een paar iMovie clips in ruwe vorm, dus zonder ze naar een ander formaat te renderen, wil laten zien op een pc. De bestanden staan in de map imovieproject/media. Ik was er overigens al van op de hoogte dat het geimporteerde materiaal in DV pal formaat is, ik weet domweg niet wat voor afkorting ik daar voor moet gebruiken.

.dv werkte helaas niet, de pc weet niet wat ie met de clipjes aanmoet. Toch maar een nachtje laten renderen dus. Bedankt voor alle reakties.