iMovie importeer met camera

Ik heb een Sony handycam DCR-PC105E en firewire-kabel. Alles in orde daar, maar nu heb ik mijn film geimporteerd me iMovie en ik vond het raar dat 22 min, want zo lang is mijn film, 3Gb groot is. En dat het importeren 'traag' gaat, maar dat is normaal als het zo groot is. Maar nu vroeg ik me af hoe dat ik ofwel mijn film met een divx-codec kan verkleine of iets dergelijk of ja andere tips zijn ook welkom. Alvast bedankt.

Een hoop vragen en wat onduidelijkheden.

• Het importeren gaat ‘traag’? Hoe bedoel je dat? Als het goed is gaat importeren net zo snel als je film loopt. ‘Real-time’ dus. Of bedoel je dat iMovie traag opent als je eenmaal je film hebt bewaart?

• Je film is 3 Gb groot. Dat is helaas vrij normaal ja. Videomateriaal vreet harddisk-ruimte

• Je kunt de film vanuit iMovie op veel verschillende manieren wegschrijven. Ook op manieren die qua bestandgrootte een stuk vriendelijker zijn. Maar de vraag is natuurlijk wat je met je film wilt gaan doen. Moet die op DVD komen, dan heb je gewoon die 3Gb nodig. Wil je exporteren naar videoband dan ook.

ja, importeren gaat real-time, ik vroeg em gewoon af ofdat je niet ineens kon verkelinen of iets dergelijk, maar als ik nu een film heb van een uur of langer, kan ik die dan nog altijd op dvd zette, of gaat die dan te groot worden. toch al bedankt voor de antwoorden.

Als je vanuit iMovie je film op dvd wilt branden dan kun je met de combinatie iMovie en iDVD tot twee uur op een dvd branden.

iMovie en iDVD zorgen dan voor de codering en je blijft dan automatisch altijd binnen de limiet van 4.3 Gb.

In iMovie kan je in menu "Archief" kiezen voor "Deel". Daar kan je de verschillende opties kiezen. Ik zou je alles één voor één kunnen uitleggen, maar het lijkt mij het beste dat je zelf eerst eens ziet wat de mogelijkheden allemaal zijn (iDVD, Quicktime, enz.). Als je dan met een bepaalde mogelijkheid geen raad weet, kan je die misschien specifiëren. :wink:

ok, nu snap ik het allemaal ongeveer. bedankt

Je komt er vast wel uit. En anders weet je ons wel te vinden.

Tip: klik eens op ‘help’ in iMovie of iDVD.

Succes!