iMovie & MBox Digidesign

Hallo daar. Ik wil een commentaarstem opnemen bij een iMoviefilmpje via mijn mBox om zodoende een betere geluidskwaliteit te krijgen.

a. Is dit mogelijk?
b. Zo ja, hoe dan?
c. Wat moet ik waar instellen cq installeren?

Bedankt voor de moeite!

In audio/midi configuratie (hulpprogramma's) bij 'standaardinvoer' 'digidesign hardware' selecteren. dat zou het moeten doen. zorg wel dat je de laatste protools/core audio driver hebt geinstalleerd, want die driver was/is niet helemaal probleemvrij.

ik ga het zelf ook even proberen met m’n 002 rack.

succes! Joost

helaas pindakaas. geprobeerd, het werkt niet. net als garageband, dat kun je ook niet via digidesign hardware afpelen/opnemen...

Ik vermoed dat het komt doordat de driver van digidesign buiten de HAL (hardware abstraction layer) omgaat terwijl de standaard apple programma’s er natuurlijk wel keurig mee werken. Daarom is Digidesign ook altijd zo kieskeurig als het gaat om het ondersteunen van updates en nieuwe machines.

Ik raad je dus aan om de gewone interne audio ingang te gebruiken (als je mac die heeft) en daar via een mengpaneeltje een goede microfoon aan te hangen. de winst van een goede microfoon is groter dan intern/mbox.

een andere optie is om de film helemaal te monteren en als quicktime movie te exporteren. Deze kun je vervolgens in protools inladen en dan binnen protools synchroon audio opnemen. Deze audiosporen bouncen als AIF file en vervolgens in iMovie importeren. is wat omslachtiger, maar je hebt wel gelijk alle mogelijkheden van protools tot je beschikking.

PS Final Cut idem dito: je kunt de digidesign hardware niet eens kiezen…

Joost

Bedankt voor het uitproberen Joost! Scheelt me een hoop tijd die ik momenteel helaas niet heb. Denk dat ik voor de laatste optie ga. Heb hier een Røde NTK bij de hand maar geen mixer.

mmmmmm........iBook=audioingangloos............heb ik weer...............!!!