iMovie meningen gevraagd van semi-pro's

Ik probeer mijn vader om te turnen van een stand-alone video unit gebaseerd op de Amiga (Casablanca genaamd) naar een kekke Mac + iMovie.

Wie is er semi-pro of top-amateur die iMovie 4 intensief gebruikt (heeft) en iets kan vertellen over de ervaringen / voordelen / nadelen?

Ik denk dat er weinig Pro's zijn die met iMovie blijven werken, volgens mij gaat iedereen toch wel over op Final Cut ofzo...

Zelf ben ik wel in iMovie blijven hangen en gebruik het best vaak (maar ben dus ook geen Pro). Grote voordelen voor mij waren dat het programma heel intuïtief was, kon er meteen mee werken. Dat was voor mijn “switch” wel anders. Vele PC bagger geprobeert, maar het steeds weer opgegeven omdat de resultaten altijd om te huilen waren. Ook het importeren van de video vind ik perfect in iMovie. Camera er aan hangen, op import klikken en geen omkijken meer naar, alles netjes als losse clipjes in de verzamelbak.

Grote nadeel van iMovie vind ik persoonlijk dat het zich slecht leent voor montages die erg tijd-critisch zijn, bijvoorbeeld als je een soort van clip wilt maken in de maat van de muziek. Enig rekenwerk en framepjes tellen is dat helaas noodzakelijk. Ik heb een keer een trouwvideo gemonteerd in iMovie waarin ik bowl-scenes in de maat van een 5 minuten muziekje heb gezet. Volgens mij heb ik over die 5 minuten net zolang gedaan als over het hele rest van het uur voor die montage. :stuck_out_tongue:

Maar jij hebt zelf toch een Mac? Waarom laat je 'm niet een avondje met iMovie stoeien en het zelf ervaren, durf te wedden dat 'ie dan zo “om” is!

Valt aan bovenstaand commenctaar idd weinig meer toe te voegen, je zult vooral merken dat het gemakkelijk is! Als je iMovie opstart, gaat bijna alles vanzelf, knopjes op logische plekken, filmclips op logische plekken, enz enz! Het is echt een supereenvoudig programma, zeker aan te raden om eens mee te beginnen!

Ik kan er ook niets meer aan toe voegen heb alle plugins die er bestaan . Effecten bij de vleet ik heb final cut express en final cut pro 4 maar toch neem ik telkens imovie 4 t'is eenvoudig en snel. :D

video bewerking is voor mij de rede geweest om over te stappen op de Mac. Pas daarna ben ik nog veel meer nutige dingen gaan ontdekken. Maar nog ff over video bewerking: De manier waarop gecaptured wordt heeft bij de Mac maar 1/5 van de ruimte nodig als bij een Wintel..dus 10GB wintel staat gelijk aan 2GB Mac...plus de Mac heeft een betere kwaliteit (minder verloren frames). Imovie leuk om mee te beginnen, maar de overstap naar FCP zul je geen spijt van krijgen.

greetzz

Wow, Casablanca? Da's oldskool zeg...Mag aannemen dat je pa dan wel een soort van 'die-hard' is...tenminste een 'vidioot' uit Den Ouden Doosch ;)

Ik zou 'm lekker met iMovie laten beginnen, kan je vast wel demonstreren aangezien het bij ieder OS X systeem geleverd wordt. Als het 'm bevalt kan ie wel naar Final Cut Express of Final Cut Pro. Lijkt me wel wenselijk als ie ‘wat meer’ wil…

Een Atari…te gek zeg…

Grote voordeel van iMovie: Lekker intuitief, filmpje inlezen, lekker slepen, plakken, prutsen, kleien en spelen. Menuutje maken in iDVD, branden klaar. Leuk, pret, creatief.

Grote nadeel van iMovie:
Erg intuitief. Als je iets heel precies wil doen kan het vaak met grote moeite of niet. Frustrerend is het dan.

Voor mij is het toch een beetje zo’n plaktafel zoals smalfimers die ooit hadden, en dan met oneindig veel effecten en uitgebreide functies. Al die effecten, daar is de lol na een jaartje ook wel af, trouwens.

Maar voor eenvoudig werk is het ook wel professioneel te gebruiken.

Zelf ben ik trouwens met video begonnen dank zij iMovie, 'k heb er erg veel plezier aan. Voor de familiefilms, dan. 'k heb hier op 't werk ook wel eens wat in iMovie gedaan voor een CDrom, dat vond ik stuk minder.
Nog geen tijd gehad FInalCut te leren, helaas. Oogt toch een stuk ontoegankelijker.

iMovie is Apple op zijn best. Veel minder op aan te merken dan de andere onderdelen van iLife. En dat vind ik nog steeds nadat ik FCP heb geleerd (heel mooi, maar dat moet je dus [b:62a78eceeb]leren[/b:62a78eceeb] )

Ah bedankt voor de reacties! Ik heb al weer veel meer info om mijn lieve pappie te helpen een keus te maken.

Nog een vraagje over de audio-editing, hoe bevalt die in iMovie? Je hebt volgens mij 2 stereo kanalen, maar je kan ook blokjes met audio over elkaar heen zetten. Maar hoe vind je je blokje dan terug als er meerdere over elkaar staan? Bevalt dat een beetje of is het een iMovie beperking?

(bijv. een muziekstuk, gesproken tekst en vogelgeluiden over elkaar heen mixen)

En wat dacht je van de titels. In de tijd dat ik nog met Premiere werkte, maakte ik de titels in Imovie en importeerde ze in Premiere. Dat gaat zo simpel. Dat zie ik je vader nog niet doen in Casablanca.