iMovie tips

Ola,

Ik ga zo 4 uur aan film importeren in iMovie en het een beetje aan elkaar plakken.
Heeft iemand tips & tricks voor me?
Ik heb nooit eerder gewerkt met iMovie…

Ik zou zeggen probeer gewoon wat. Gebruik vooral niet te veel overgangen Gaat heel erg vervelen. En verder kun je hier natuurlijk vragen stellen of de hulp functie bij imovie gebruken.

veel suc6 en plezier Sam

Gooi minimaal 3 uur weg van je film... :wink: (afhankelijk van je onderwerp natuurlijk).

Ga eerst knippen, dan in juiste volgorde plakken, niet te veel overgangen tussen clips (een enkele keer overvloeien is mooier dan honderd keer allerlei fratsen), doe een paar titels aan het begin en doe later de muziek en geluidseffecten eronder. (“Geluid is 50% van de filmbeleving” - George Lucas.) Kijk af en toe naar je verrichtingen in fullscreen: let op hoe het tempo van je film zich houdt. Hou je van snelle MTV-cuts of van het tragere werk? Ook leuk om te doen nu, is kijken hoe echte filmregiseurs hun films editten. Leuk om te bekijken zijn ook de filmtrailers op de QuickTime-website van Apple. Favoriet van mij zijn de trailers van Kill Bill van Tarantino. En -inderdaad- probeer maar wat: ga er lekker mee stoeien en spelen. Veel plezier!

Maar bovenal: Less is more!

Cut to the chase!

Seconden schelen heel veel, je moet altijd denken vanuit de persoon die de film voor het eerst ziet en in je achterhoofd houden: " is dit wel interessant voor de kijker?"

En maak een soundtrack!!

Succes :lol:

Dank jullie wel. Er gaat ongeveer een half uur overblijven van het ruwe materiaal, dus dat is veel weggooi-werk. En daarna inderdaad op sommige stukken een leuk muziekje. MP3 werkt gewoon toch? Ik wil het sober houden, veel langere stukjes, en zo rustig mogelijk houden.

Weet iemand hoe ik het licht kan “normalizen”?
M.a.w dat alle scenes ongeveer dezelfde kleuren hebben in dezelfde omgevingen?

(Er is opgenomen met 3 camera’s…)

Zoveel Mac-nerds en dan zo weinig reacties zodra er om iets inhoudelijks wordt gevraagd. Teleurstellend zeg.

Nou, nou, nou, wat een teleurstelling zeg! Ga maar gewoon eerst aan de slag. Of laat je altijd alles door anderen doen? Tsss...

Maar terzake: volgens mij kun je in Effecten iets regelen qua contrast, helderheid en kleur, maar of dat echt lekker werkt om drie verschillende camera’s op elkaar af te stemmen… Wellicht gaat dat allemaal prettiger in Final Cut Pro (maar dan ben je wel een paar cursusuren verder). Wellicht kun je het verschil in beeldkwaliteit in je voordeel laten werken; laat maar zien dat je met drie camera’s werkt (bijv. de een in full colour, de ander zwart.wit of sepia of whatever). Maar echt editten leer je door het te doen of er een goed over te lezen.

En nogmaals: pas een beetje op met teksten als ’ teleurstellend’, dat motiveert niet echt om je uberhaupt nog een antwoord te geven…

Jammer dat er toch nog iemand reageerd eigenlijk...

Inderdaad Brasko… ik dacht dat we je gisteren toch mooi snel een aantal goede tips hadden gegeven. Beetje respect voor elkaar graag. :wink:

Ik vroeg niet om het werk van me over te nemen, maar om tips & Trucs. Tsss terug. En ik heb degene die hebben gereageerd netjes bedankt, en nu bedank ik ook jou voor je tips.

De reden dat ik teleurstellend zeg is omdat het teleurstellend is. Altijd dat gepoch in andere topics over wat je allemaal kan met je Mac en hoe snel die is en beeldbewerking blablabla, maar bij inhoudelijke topics wordt er weinig gereageerd. Schijnbaar vinden veel mensen hier het leuker om mee te doen in de eeuwigdurende Microsoft-bash topics en de Steve Jobs-verering.

... binnen het uur had je 3 zinvolle reacties op je topic! Vervolgens stel je weer een nieuwe vraag, in hetzelfde topic. De vraag is eigenlijk heel simpel, en als je de moeite neemt om iMovie te openen en eens te kijken, vindt je het antwoord waarschijnlijk binnen 5 minuten.

Dat is wat er bedoeld wordt; je kunt ook gewoon even kijken! En als je er dan niet uitkomt; stel je vraag!

Maar ik betwijfel of je nog veel antwoorden zult krijgen met zulke reacties. Een beetje respect voor elkaar is je kennelijk vreemd…

Ik zie nergens staan dat ik zelf niks heb geprobeerd. Ik heb ook niet gevraagd om specifieke dingen die ik zelf had uit kunnen zoeken. Ik vraag juist om iets algemeens om het werk te vergemakkelijken. Ik vraag om tips & tricks. Maar genoeg geleuter, ik heb mijn eigen stelling bewezen. Nadat ik het topic verdraaide van inhoudelijke vragen naar algemeen geflame krijg ik meteen meer reacties. Dank je wel.

En de tips en tricks zijn nog altijd welkom, want iedereen die wel eens met een programma heeft gewerkt weet dat je vaak pas na lange tijd achter handigheidjes komt die je veel werk besparen. Vandaar dit topic.

brasko wil je je wel een beetje rustig houden? je had ook een stuk vriendelijker om meer reakties kunnen vragen!

HS-L

:slight_smile:

Niks mis met ouderwets sarcasme ;)

[quote:9de94ea190="brasko"]Niks mis met ouderwets sarcasme ;)[/quote:9de94ea190] Tenzij je serieus geholpen wilt worden natuurlijk. :?

En mijn oude vader zei altijd:

Jongen, beleefdheid en aardig zijn kost niet veel … alleen wat moeite en aandacht…

Wat een wijsheid van zo’n man he…

Je vader heeft gelijk man. Maar er moet nog een stukje bij: "Hij, die vrij is van zonde, werpe de eerste steen." Allemaal bijdehande reacties op mijn bijdehande reacties en dan beweren dat ik beleefd en geduldig moet zijn. Wie hou je voor de gek? De enige die recht van spreken heeft is degene die niet aan deze belachelijke discussie mee doet maar gewoon tips geeft of weg blijft uit dit topic.

Gegroet!

slotje???????

Brasco, je had je filmpje al 4 keer af kunnen hebben met je gezever. Slotje!