iMovie vergeet overgangen bij export naar VCD

In het verleden heb ik regelmatig VCD-exports gemaakt vanuit iMovie naar Toast met de daarvoor bedoelde plug-in. Nu kan dat nog steeds onder de laatste versies van iMovie en Toast en is de beeldkwaliteit drastisch verbeterd ten opzichte van vroeger. Er is echter 1 onoverkomelijk bezwaar. p de VCD zijn alle overgangen verdwenen! Ik zie nog wel de zogenaamde iMovie effecten (regen toevoegen ofzo), maar al mijn radials, overvloeiers, fadein/outs etc. zijn vervangen voor 1 seconde stil beeld! Toegevoegd geluid verschijnt weer wel gewoon op de VCD. Bij de export kies ik onder Opties bij beeld voor Better. Als ik de export naar gewoon quicktime-filmpje (bijv. email-formaat) maak, zijn de overgangen wel netjes meegenomen.

Vraag: Zie ik een optie over het hoofd, waarmee overgangen aan/uit gezet worden?

Groet

Hankie

Dit is een van de VELE bugs in IM3. Als je Quicktime PRO hebt, kun je het in 2 stappen doen. 1. Film exporteren naar DV-stream 2. Vanuit QT exporteren naar Toast Video CD Maar dan heb je wel de PRO versie nodig. Uit het feit dat een ander soort export wel goed gaat, kun je opmaken dat je niets aan hoeft te zetten.

Thanks again Steve's Lovechild. Ik was al aan de slag gegaan met The Good Alternative FFMPEGX. Dit lijkt me echter een makkelijkere mogelijkeheid. Zou die Bug nog gepatched worden binnenkort.

Het kan, als je QT PRO niet hebt in dit geval nog iets anders bedenk ik me net. Stap 1 blijft hetzelfde. Maar stap 2 is slepen van het .dv materiaal naar venster Toast in Video CD stand. Normaal gesproken heb je QT PRO nodig voor exporthandelingen. In dit specifieke geval kun je ook de import van Toast gebruiken. Apple maakt niet zo veel haast met bugfixes voor IM3. Afgezien van een kleintje om de ergste pijn te verzachten gebeurt er weinig. Maar ja, het is dan ook een gratis programma.

Steve's LC

Ik heb de PRO-versie, dus die heb ik gebruikt. Hij exporteert nu (erg langzaam, langzamer dan eerst, maar ik vind de beeldkwaliteit vgl. met vorige versies stukken beter). Wel sneaky is dat je in IM bij export NIET moet kiezen voor Optimale DV maar echt door Geavanceerd->DV-stream, anders worden de verhoudingen van de film dermate versleuteld dat je bij VCD-decoding een raar verkleind scherm overhoud…althans in ieder geval bij 16:9 opnames.

Mooi dat het lukt. Ik geef inderdaad niet voor niets aan dat je vanuit IM3 naar DV-stream moet. Dat is het native formaat van IM.

De VCD is klaar en perfect gelukt. Thnx again SLC!!!